پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 447618 تاریخ : 1397/11/10-15:49:56
,23,17,
شفافیت اقتصادی در ترازوی صندوق های فروش

یادداشت:

شفافیت اقتصادی در ترازوی صندوق های فروش

صندوق فروشگاهی رایانه کوچکی است که نرم افزار حسابداری فروشگاهی دارد و اطلاعات خرید و فروش روزانه، هزینه و موجودی کالا در یک واحد صنفی را ثبت و ساماندهی می‌کند. بعضی از واحدهای شغلی نیز در کنار صندوق فروشگاهی از بارکد‌خوان، کشوی پول و چاپگر فیش برای تسریع کار خود و مدیریت بهتر استفاده می‌کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، صندوق مکانیزه فروش دارای نرم افزاری هست که باید قابلیت ثبت اطلاعات خرید و فروش روزانه نگهداری هزینه و موجودی کالا و تولید فایل الکترونیکی یا اطلاعات خرید و فروش جهت ارائه به اداره مالیاتی را داشته باشد. در راستای شفاف‌سازی مبادلات تجاری و فعالیت‌های مالی، همسو با اهداف طرح تحول اقتصادی و قانون مالیات بر ارزش‌افزوده و اجرای تبصره یک ماده 71 قانون نظام صنفی و ماده 121 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم جمهوری اسلامی ایران تجهیز واحدهای صنفی به صندوق مکانیزه فروش در دستور کار قرار گرفت.همچنین قانونگذار در تبصره 2 ماده 169 قانون مالیات های مستقیم مودیان مالیاتی را مکلف به استفاده از صندوق فروش کرده است و برای تشویق آنان به اجرای قانون ، تسهیلاتی را پیش بینی کرده است و برای متخلفان جریمه دو درصدی از فروش تعیین نموده است. شفافیت اطلاعات اقتصادی و تحقق عدالت مالیاتی، حذف چرخه عرضه کالای قاچاق در شبکه رسمی توزیع و همچنین کاهش هزینه قیمت تمام شده کالا برای اصناف با حذف واسطه های غیرضروری ، از جمله اهداف قانونگذار برای نصب صندوق فروش بوده است .

دامنه کاربرد صندوق مکانیزه فروش بسیار وسیع بوده و کلیه فعالان اقتصادی مشمول مالیات بر درآمد و مشمول مالیات بر ارزش افزوده که در بخش های تولید و توزیع واردات کالا و خدمات اشتغال دارند، را در برمی گیرد. با پیاده سازی صندوق های مکانیزه فروش در سطح واحدهای کسب و کار، ضمن تسریع، تسهیل و شفافیت مبادلات تجاری، افزایش شفافیت جریان درآمدها و هزینه های قانونی صاحبان مشاغل را نیز به همراه دارد. همچنین صندوق های مکانیزه فروش علاوه برآنکه بهره وری را افزایش می دهند ابزاری برای توسعه و بکارگیری فناوری های نوین ارتباطات و اطلاعات در بنگاه های کوچک اقتصادی است. رواج فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب و کارهای خرد نیز سبب دقت، شفافیت و افزایش رشد در سطح این بنگاه ها و در نهایت اقتصاد خواهد شد.

از طرفی، شفافیت اقتصادی در حوزه مالیات دهی و مالیات ستانی همواره مورد توجه ویژه است. مقامات و کارگزاران نظام های مالیاتی، شفافیت اقتصادی را زمینه ای مناسب برای جمع آوری مالیات های مورد نیاز برای تامین مخارج عمومی جامعه می دانند و مودیان و مالیات دهندگان نیز آن را بستری مناسب برای تحقق عدالت مالیاتی می بینند. از این منظر، شفافیت اقتصادی را می توان از جمله مهمترین ملزومات و پیش شرط ها برای ایجاد یک نظام مالیاتی کارآمد و عدالت محور دانست. مادامی که مالیات ها بر اساس اطلاعات به دست آمده از یک اقتصاد شفاف اخذ شود و شیوه هزینه کرد آن نیز برای مردم ملموس و مشخص باشد، مودیان با رغبت و رضایت بیشتری در فرایند پرداخت مالیات مشارکت خواهند کرد و هزینه دریافت مالیات برای دولت نیز کاهش خواهد یافت. از همین روست تلاش می شود راهکارهایی اندیشیده شود تا بده و بستان های مالی و اقتصادی از چشم کارگزاران مالیاتی مخفی نماند و در اخذ مالیات شرط عدالت و برابری حفظ شود. در بخش مشاغل فروشگاهی که با فعالیت های خرید و فروش سر و کار دارند نیز تلاش می شود با نصب صندوق های فروش یا به اصلاح سامانه های فروشگاهی، اطلاعات دقیق و جامعی از خرید و فروش ها جمع آوری شود و مالیات های متعلقه بر اساس این اطلاعات اخذ شود. نصب و استفاده از این سامانه ها تقریبا در همه کشور های جهان الزامی است و یا در حال الزامی شدن است و فعالان اقتصادی که مشمول استفاده از آنها شده اند ملزم هستند فعالیت های خرید و فروش را از طریق آنها انجام دهند.

با استقرارکامل صندوق های فروش، امکان حذف دفاتر قانونی اعم از دفتر روزنامه، کل و دفتر مشاغل برای اشخاص حقیقی وجود دارد. این موضوع ضمن کمک به فرآیند شناسایی و تشخیص دقیق درآمد مودیان مشمول در بخش مالیاتهای مستقیم، امکان شناسایی فعالان اقتصادی در نظام مبادلات اقتصادی، سهولت برآورد ظرفیت مالیاتی کشور، شفاف سازی اقتصادی درطول زنجیره واردات،تولید، مصرف و مالیات های پرداخت شده مرحله قبل و به حداقل رساندن فرار مالیاتی را فراهم می آورد.

همچنین کمک به بخش های دولتی و خصوصی در شفافیت اقتصادی اعم از سیاستگذاری، مدیریت ونظارت بر بازار کالاو خدمات در تمامی فرآیندهای تولید،توزیع و مصرف کالا و خدمات در کشور و بهبود وضعیت کسب و کارصاحبان مشاغل با استفاده از برنامه های نرم افزاری و سخت افزاری ، از تبعات مثبت دیگر استفاده از صندوق های مکانیزه فروش می باشد. بی شک، اجرای دقیق و فراگیر طرح صندوق فروش نیازمند یک عزم ملی در بین مسئولان و فعالان اقتصادی در این حوزه است که زمینه را برای افزایش شفافیت اقتصادی و اخذ مالیات بر اساس اطلاعات متقن و دقیق و رعایت هر چه بیشتر عدالت مالیاتی هموار خواهد نمود.


سازمان امورمالیاتی کشور



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 525
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران