پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 451730 تاریخ : 1397/12/27-10:09:19
,23,17,
شفافیت اقتصادی با مالیات بر ارزش افزوده

یادداشت

شفافیت اقتصادی با مالیات بر ارزش افزوده

یکی از تحولات گسترده ای که از حدود چهار دهه پیش، نظام مالیاتی بسیاری از کشورها را تحت تأثیر خود قرار داده، معرفی و استقرار مالیات برارزش افزوده در آن کشورها است. مالیات بر ارزش افزوده یک سیستم مالیاتی خودسنج است که در آن وظیفه تشخیص مالیات به خودمودیان مالیاتی واگذار شده است.

بانک و صنعت، تا پایان دهه 70 میلادی، مالیات بر ارزش افزوده تنها در هشت کشور اجرا شده بود، پس از آن، استقرار این نظام مالیاتی سرعت گرفت; بطوریکه در دهة 90میلادی، 72 کشور به مجموعه قبلی اضافه شدند. این روند رو به رشد در چهار سال آغازین دهة 2000 میلادی نیز ادامه داشت و تا سال 2004 تعداد آنها به 160کشور رسید که این امر به تنهایی بیانگر آنست که اجرای مالیات بر ارزش افزوده در کشورهایی با ویژگیهای گوناگون اقتصادی; از کشورهای توسعه یافته گرفته تا کشورهای جهان سوم و کمتر توسعه یافته چون اتیوپی، اوگاندا، بنین، ورکینافاسو، تانزانیا و...نتیجه موفقیت آمیز داشته است.

مالیات بر ارزش افزوده که در حقیقت نوعی مالیات بر مصرف می باشد بر اساس سبد مصرف خانوارها پرداخت می شود. طبیعتا هرخانواده که درآمد بیشتر دارند و به تبع آن مصرف آنها بیشتر است می باید مشارکت بیشتری در پرداخت مالیات داشته باشند چرا که برای کسب درآمد بالای خود مسلما میزان بیشتری از امکانات کشور استفاده کرده اند. می توان گفت مالیات بر ارزش افزوده به منزله میزان و ترازویی است که ضامن اجرای عدالت است و با اجرای این قانون می توان مطمئن شد که حقوق هیچ فردی در جامعه تضییع نخواهد شد.
یکی از کارکردهای اصلی نظام مالیات بر ارزش افزوده شفافیت در اقتصاد است که از طریق شناسایی زنجیره تولید و توزیع کالاها و ممانعت از پرداخت مالیات های مضاعف در فرآیند تولید و فروش، موجب شفافیت مبادلات اقتصادی می گردد که این موضوع به تایید کلیه صاحب‌نظران اقتصادی یکی از ضرورت‌های اقتصاد کشور است.مالیات بر ارزش افزوده موجب افزایش مستقیم و غیرمستقیم درآمدهای مالیاتی نیز می‌شود، افزایش مستقیم درآمدهای مالیاتی ناشی از این نظام مالیاتی به معنی درآمدهایی است که به طور مستقیم و با اعمال نرخ این نظام مالیاتی بر عرضه کالاها و خدمات حاصل می‌شود.
در حقیقت مالیات بر ارزش افزوده به منزله میزان و ترازویی است که ضامن اجرای عدالت و شفافیت اقتصادی است و با اجرای این قانون می توان مطمئن شد که حقوق هیچ فردی در جامعه تضییع نخواهد شد.همچنین با توجه به گستردگی پایه مالیاتی که دارد موجب شفاف‌سازی مبادلات و در نتیجه شناسایی بخش اقتصاد پنهان می‌شود.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 233
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران