پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 492379 تاریخ : 1398/07/28-12:47:36
,23,17,
شفافیت اطلاعات اقتصادی و تحقق عدالت مالیاتی با تجهیز صندوق های مکانیزه فروش

شفافیت اطلاعات اقتصادی و تحقق عدالت مالیاتی با تجهیز صندوق های مکانیزه فروش

در عصر حاضر سازمانها و موسسات اعم از دولتی و غیر دولتی برای تحقق اهداف خویش می کوشند به جهات گوناگون رضایت هر چه بیشتر شهروندان را فراهم نمایند. در این میان سازمان امور مالیاتی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای رضایت مندی هر چه بیشتر مودیان از هیچ کوششی دریغ ننموده و با بهره گیری از روشها و وسایل گوناگون و نیز گماردن نیروهای ماهر و کارآزموده در بخشهای اجرائی همواره تلاش داشته است به تعیین و تشخیص دقیق درآمد مشمول مالیات فعالان اقتصادی همت گمارد.

بانک و صنعت، همچنین شفافیت در عملکرد و قوانین اقتصادی، متضمن سلامت اقتصادی و اجتماعی در جامعه و ایجاد اعتماد متقابل میان دولت و شهروندان است. عدم شفافیت اقتصادی نیز به نوبه خود راه را بر تحقق عدالت مالیاتی می‏ بندد، چرا که اطلاعات شفاف در هر حوزه‏ای اولین لازمه اجرای عدالت است.
بنابراین می توان گفت که یکی از مهمترین اقداماتی که در سال های اخیر در راستای تحقق عدالت مالیاتی و شفافیت اقتصادی که با رویکرد تکریم مودیان مالیاتی و افزایش اعتماد آنها بوده است و بر اساس مفاد برنامه پنجم توسعه و قانون نظام صنفی با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان امور مالیاتی به مرحله اجرا درآمده استفاده از سامانه صندوق فروشگاهی است.
سامانه فروش یک نظام جامع جمع‌آوری و پردازش اطلاعات در سطح ملی می‌باشد، به نحوی‌که مهم‌ترین و اصلی‌ترین شالوده این نظام، داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده است که از مدیریت جریان اطلاعات مالیاتی و مودیان شروع شده و با مدیریت اطلاعات اقتصادی، تجاری و مالی مشمولین به تکامل می‌رسد.
این نظام شامل تجهیزات (اعم از نرم افزار یا سخت افزار یا میانافزارهای مربوطه و شبکه) با قابلیت لازم برای ثبت اطلاعات فروش کالا و خدمات واحد کسب‌و‌کار بوده و همزمان امکان اتصال به پایگاه اطلاعات مودیان در سازمان امور مالیاتی کشور را حسب مورد به صورت برخط یا غیر برخط دارد.
از مهمترین اهداف و کارکردهای نظام سامانه فروش می توان به1) شفاف‌سازی تدریجی مبادلات و فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در راستای ایجاد زیرساخت مالیات الکترونیکی 2) تحقق اهداف دولت‌الکترونیکی و اقتصاد ‌مقاومتی3) ایجاد عدالت نسبی مالیاتی 4) مدیریت جریان مالی در نظام مالیاتی کشور 5) توسعه و تقویت ابعاد کنترلی و نظارتی در نظام مالیاتی بهبود فضای کسب وکار و بخش خصوصی اطلاعات این سامانه مبنای مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود .
الزام به استفاده از سامانه صندوق فروش که با هدف افزایش شفافیت اقتصادی و قابل ره‏گیری بودن تراکنش‏ ها و معاملات مالی انجام می‏ شود. مهمترین هدف دولت ها از این اقدام مبارزه با پدیده اقتصاد نقدی است که در آن، تراکنش‏ ها و مبادلات مالی به خاطر گردش پول نقد قابل ره‏گیری نیست و این پدیده نیز به نوبه خود به یکی از عوامل تشدیدکننده فرار مالیاتی و در نتیجه کاهش درآمدهای مالیاتی دولت‏ ها و ناتوانی آنها در تامین هزینه خدمات عمومی می‏ انجامد.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 342
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران