پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 445580 تاریخ : 1397/10/22-11:13:48
,23,17,
شفاف سازی فعالیت های اقتصادی با ارسال صورت معاملات فصلی

یادداشت

شفاف سازی فعالیت های اقتصادی با ارسال صورت معاملات فصلی

با توجه به نقش و ج مالیات در جامعه و گسترش آن دربین فعالان اقتصادی، یکی از اصول محوری در ساختار اقتصاد، شفافیت در میزان درآمدها و مبادلات اقتصادی می باشد. این امر میسر نخواهد شد جز با سازماندهی، برنامه ریزی و ایجاد ارتباط موثر بین سازمان ها، دستگاه ها، تشکل های صنفی و صاحبان مشاغل. هدف از ارسال فهرست معاملات فصلی به صورت الکترونیکی نیز، شفاف سازی اطلاعات اقتصادی، مکانیزه کردن نظام مالیاتی درکشور، تحقق عدالت مالیاتی و عدم مراجعه ی حضوری به ادارات می باشد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، شفافیت اقتصادی از جمله موضوعاتی است که همواره از سوی قانونگذاران و سیاستگذاران اقتصادی کشور در راستای تحقق آن تلاش بی فقه ای انجام شده است و می توان ماده 169 را مهمترین پایه شفافیت اقتصادی در قانون مالیاتهای مستقیم دانست. 

طبق قانون کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موظف شده ‏اند معاملات خود را براساس صورت حساب های مورد نظر و درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله در این صورت حساب ها ، فرم ها و اوراق مربوط ، انجام دهند و نهایتا فهرست معاملات خود را به صورت فصلی به اداره امور مالیاتی مربوطه تسلیم نمایند و درج شماره اقتصادی در تمامی قراردادها ، اسناد و مدارک فروش هنگام فروش کالا یا خدمات و صدور صورتحساب از سوی فروشنده الزامی است و در مواردی که خریدار از ارایه شماره اقتصادی خودداری نماید ،‌ چنانچه فروشنده مشخصات خریدار و موضوع مورد معامله را ظرف مهلت یک ماه از زمان انجام معامله ، به اداره امور مالیاتی اعلام نماید ، ‌مشمول جریمه تخلف از این بابت نخواهد بود ; در غیر اینصورت طرفین معامله متضامنا مسئول خواهند بود . 

کلید تحقق شفافیت و انضباط مالی به منظور تشخیص و تعیین عادلانه درآمد مودیان ، در هماهنگی و یکپارچگی تمامی دستگاه ها و نهادهای اقتصادی دارنده اطلاعات مربوط به عملکرد فعالان اقتصادی است . از این رو ،‌ این قانون برای اشخاص ثالث نیز تکالیفی در نظر گرفته است . گمرک ، بانکها ، وزارت بازرگانی و ذیحسابی دستگاه ها نیز حسب مقررات مسئولیت هایی در این رابطه دارند . گمرک ایران مکلف به درج شماره اقتصادی کلیه وارد کنندگان ، صادر کنندگان و حق العمل کاران در اظهارنامه های گمرکی می باشد . وزارت بازرگانی نیز مکلف شده تا در فرم های مربوط به ثبت سفارش اشخاص حقیقی و حقوقی، شماره اقتصادی آنها را درج نماید . ذیحسابی ها و یا مدیران کل امور مالی نیز مکلف شده اند فهرست معاملات خود را طبق فرم نمونه و همچنین فهرست قراردادهای خدماتی و پیمانکاری را طبق فرم نمونه ، تا یک ماه و نیم پس از پایان هر فصل به صورت الکترونیکی از طریق پورتال سازمان امور مالیاتی کشور و یا در محیط رایانه ای به اداره امور مالیاتی ذیربط ارایه نمایند.


سازمان امورمالیاتی کشور



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 338
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران