پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 351722 تاریخ : 1397/04/12-10:00:42
,12,
شاپرک از صفر تا صد

گزارش

شاپرک از صفر تا صد

شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی ( شاپرک ) یک نهاد حاکمیتی است که رابط میان بانک مرکزی، شبکه بانکی و شرکت‌های PSP بوده و استاندارد‌سازی پرداخت‌های کارتی، کنترل و نظارت متمرکز در شبکه پرداخت‌، بازتوزیع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و هدایت منابع بانک‌ها به سمت امور بهینه ، گسترش بازار کارتی و نظارت بر عملکرد پایانه‌ها را میسر می‌سازد.

به گزارش بانک و صنعت، شرکت شاپرک با توجه به دلایل متعددی که مهم ترین آنها عبارتند از دشوار شدن کنترل و نظارت، ناکافی بودن کنترل‌ها و تخصیص غیر بهینه منابع در صنعت پرداخت کشور و بر اساس چارچوب مصوبه مورخ 1389/12/25 شواری پول و اعتبار ایجاد گردید.

 

روند تحول شاپرک
در سال 1390 شرکت شاپرک پس از طی مطالعات اولیه شکل گرفت و آماده سازی ها جهت انجام یکی از بزرگترین پروژه‌های فناورانه صنعت پرداخت و بانکداری در کشور در سال1391 انجام شد.

سال 1392 اولین سال پس از طی دوران گذار بیشتر صرف تثبیت و ارتقاء سطح کیفیت خدمات و تکمیل بسته خدمات پرداخت گردید.

در سال 1393 شاپرک با تمرکز روی اهداف تعیین شده و بر اساس استانداردهای جهانی تلاش کرد که نقش نظارتی و توسعه زیرساخت‌های شبکه پرداخت کشور را به شکل کامل‌تر و جامع تری پیش بگیرد.

این شرکت در سالهای اولیه شکل گیری نقش نظارت مستقیم بر عملکرد شرکتهای پرداخت از طریق اجرای ممیزیهای دوره‌ای را به عهده گرفته بود و این یکی از حیاتی ترین نقش های شرکت شاپرک قلمداد می شود.

 

سرلوحه اقدامات شاپرک
نتیجه تلاشهای شاپرک طی این سالها علاوه بر ایجاد پایداری و امنیت در سرویس‌های شبکه پرداخت و پیاده سازی استانداردهای معتبر (نظیر PCI (در فرایندهای نظارتی و امنیتی شبکه پرداخت الکترونیک، منجر به افزایش کیفیت این سرویس‌ها، ایجاد تنوع در آنها و جلب رضایت و اعتماد عمومی بوده است. همچنین توسعه بسترهای مورد نیاز برای ارائه خدمات جدید در شبکه پرداخت الکترونیک کشور هم سو با مدل ها و استانداردهای بین المللی همواره سرلوحه اقدامات شاپرک قرار داشته است. ارائه طرح هایی نظیر پرداخت همراه شاپرک، پرداختهای مبتنی بر Tokenization ، ساماندهی پرداختهای خرد و ... در همین راستا بوده است.

 

انطباق عملکرد شرکتهای PSP
طی ممیزی های صورت گرفته در سالهای 92 تا 96 و با پیگیری ها و اقداماتی که در حوزه نظارت صورت گرفت، میزان انطباق عملکرد شرکتهای PSP با الزامات شاپرک از کمتر از 20 درصد در سال 92 به بالای 90 درصد در پایان سال 95 رسیده است.  همچنین میزان تطابق عملکرد شرکت ها در حوزه استانداردهای امنیتی از 35 درصد در سال 93 به بیش از 95 درصد در پایان سال 95 رسیده است.

جلب اعتماد

عملکرد مناسب شاپرک منجر به ایجاد اعتماد عمومی به این شبکه شده تا جایی که نسبت اسکناس و مسکوکات در دست اشخاص به پرداختهای الکترونیکی، از حدود 6 درصد در سال 92 به 66.2 درصد در پایان سال 95 رسیده است.

 

پالایش اطلاعات پذیرندگان
یکی دیگر از مهمترین اقدامات شاپرک، پالایش اطلاعات پذیرندگان و پیاده سازی سامانه جامع پذیرندگان شاپرک بوده است که منجر به افزایش صحت و قابلیت اطمینان به داده ها در شبکه پرداخت الکترونیک شده است.در حال حاضر شرکت شاپرک با ارائه الزامات به شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک و ممیزی و نظارت بر آنها، در جهت افزایش کیفیت خدمات و تطابق با استانداردها در شبکه پرداخت کشور پیش می‌رود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 317
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران