پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 488659 تاریخ : 1398/05/08-14:52:52
,8,
سکون بازارهای موازی و جذابیت بازار سرمایه / نقش اثرگذار نهاد ناظر در تسهیل جذب منابع

قایم‌ مقام هلدینگ «سیدکو» تاکید کرد:

سکون بازارهای موازی و جذابیت بازار سرمایه / نقش اثرگذار نهاد ناظر در تسهیل جذب منابع

احمد زاد اصل: «با ثبات بازارهای موازی و امکان ورود نقدینگی به بازارسرمایه باید شرایطی فراهم شود تا بتوانیم شاهد تامین مالی مناسب از طریق این بازار، رونق تولید، شکوفایی صنایع و درنهایت ایجاد یک بازار کارا با بازدهی مناسب باشیم؛ در غیر این صورت فرصت بی‌نظیری را از دست خواهیم داد»

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از بازار سرمایه، این کارشناس ارشد بازار سرمایه با مثبت ارزیابی کردن روند بازار در چند وقت اخیر گفت: با توجه به اینکه محدودیت‌های قانونی و حتی معاملاتی و نیز بازدهی بیش از حد در بازارهای موازی (مانند مسکن، طلا و ارز) ایجاد شده است، این بازارها دچار سکون شده‌اند؛ بنابراین امکان ورود نقدینگی موجود به بازارسرمایه افزایش یافته است.

محمدعلی احمدزاد اصل در ادامه توصیه کرد: باید از این شرایط استقبال کرده و فضایی را به وجود آوریم تا بتوانیم منابع مالی و نوید بخشی از نقدینگی سیال را جذب بازار سرمایه کنیم؛ زیرا تنها در این شرایط است که می‌توان به رونق معاملاتی بازارسرمایه و حتی رونق بازدهی فعالان بازار امیدوار شد، به طوریکه سرمایه‌های کوچک هم بتوانند بازدهی مناسب و مطلوبی را به دست بیاورند.

وی در خصوص ایجاد راهکاریی برای جذب نقدینگی به بازار سرمایه اظهار کرد: نهاد ناظر در تعامل با سایر ارکان بازار سرمایه مانند نهادهای مالی، کارگزاری‌ها و حتی رسانه‌ها می‌تواند نقش عمده‌ای در تسهیل جذب این منابع به بازار سرمایه داشته باشد. براین اساس، سازمان بورس باید در استفاده از این وضعیت شرایطی را فراهم کند تا شرکت‌های پذیرفته در بورس هم از شرایط پیش آمده برای جذب نقدینگی و تامین مالی موردنیازشان استفاده کنند.

عضو هیات مدیره شرکت «ملی مس ایران» پیشنهاد کرد: به نظر من بهتر است به بازار سهام بیشتر از بازار بدهی توجه شود. با توجه به شرایط کنونی تقویت بازار سهام از اهمیت و مطلوبیت بهتری نسبت به بازار بدهی برخوردار است، البته به شرط اینکه شرایط اطمینان و اعتماد را در سرمایه‌گذاران و فعالان بورسی افزایش دهیم.

احمدزاد اصل ادامه داد: دراین شرایط، لازم است رویه‌ها و الزامات را به حداقل کاهش دهیم و در عین حال نظارت بیشتری بر روندها داشته باشیم. هرچه نظارت بیشتر و قوانین و مقرارات بازدارنده و دست و پا گیر کاهش پیدا کنند، بیشتر می‌توان به جذب سرمایه‌ها در این بازار امیدوار بود.

وی افزود: در بررسی روند بازار طی سالیان گذشته، مشاهده می‌شود که گهگاهی ترس و اضطراب به سرمایه‌گذاران وارد می‌شود که باید آن را مدیریت و استرس را از فعالان بازار برداشت. یادآور می‌شود، این مشکل به کمک تقویت فضای نظارتی بر طرف خواهد شد، البته فضای نظارتی به این معنی است که شرایطی ایجاد شود تا زیان و سود نامتعارف از بازار وجود نداشته و کارایی اطلاعاتی بازار تقویت شود.

قایم مقام هلدینگ سیدکو توضیح داد: لازم است، شرایط طوری فراهم شود که امکان سیگنال فروشی به حداقل برسد. ممکن است نتوان تمام این سیگنال فروشی ها را از بین برد، اما می‌توان اثرات آنها را مدیریت کرد و به کمترین حد ممکن کاهش داد؛ در نظر داشته باشید که این موضوع نیازمند تعامل همه ارکان بازار سرمایه و به خصوص سازمان بورس است.

وی سرمایه در گردش شرکت‌ها را دچار کمبود دانست و تصریح کرد: اکنون سرمایه در گردش شرکت‌ها کاهش یافته است و از این رو شرکت‌ها در مضیغه هستند؛ در این شرایط تامین مالی به خصوص برای شرکت‌های تولیدی باید به قدری تسهیل شود که بتوانیم از طریق افزایش سرمایه، سرمایه‌های بی‌هدف موجود را جذب کنیم.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: به نظر من اگر سرمایه گذاران، در صنایع بزرگ به خصوص پتروشیمی، فلزات و معدنی‌ها «آورده» بیاورند به بازدهی بالایی در آینده دست پیدا خواهند کرد، زیرا هم باید در این زمینه به رونق تولید داخل بپردازیم و هم به تقویت ساخت داخل بپردازیم. در این راستا لازم است، شرکت‌ها بتوانند تامین مالی مناسبی از طریق بازار سرمایه داشته باشند. امید است، این شرایط به گونه‌ای تسهیل شود تا شاهد تامین مالی مناسب بازار، رونق تولید شکوفایی صنایع و درنهایت ایجاد یک بازار کارا با بازدهی مناسب باشیم. 

احمدزاد اصل در پایان بیان کرد: به نظر من چنین شرایطی در سال جاری نسبت به دوره‌های قبل بیشتر وجود دارد که باید از آن استفاده کرد. در غیر این صورت فرصت بی‌نظیری را از دست خواهیم داد و دوباره استفاده از منابع خارجی با ریسک‌های غیرمتعارف و تکیه بر واردات گریبان ما را خواهد گرفت؛ شرایطی که بنگاه‌ها در آن با فضای پرریسکی به لحاظ تامین مالی و تخصیص منابع رو به رو خواهند بود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 327
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران