پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 449373 تاریخ : 1397/11/30-14:26:59
,12,17,
سودآوری اسپانیا و امارات با زعفران ایرانی

سودآوری اسپانیا و امارات با زعفران ایرانی

اسپانیا و امارات با خرید فله ای زعفران، با تغییر در برند و کیفیت، آن را به کشورهای دیگر صادر می کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، زعفران نقش مهمی در صادرات غیرنفتی کشور داشته است بطوری که ایران 96 درصد زعفران جهان را تامین می کند، با نگاهی به آمار سال گذشته میزان صادرات این محصول سودآور 206 تن زعفران به ارزش 286 میلیون دلار بوده که طبق گفته محمود بازاری، مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی طی 8 ماهه سال 97 زعفران ایران به ارزش 250 میلیون دلار به وزن 170 تن به کشورهای مختلف هدف صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته از افزایش قابل توجهی برخوردار است.


فرآوری، صادرات و تولید عوامل موثر بر ارزآوری زعفران

فرآوری، صادرات و تولید به ترتیب رتبه اول تا سوم را از لحاظ اهمیت اثرگذاری بر ارزآوری محصول زعفران به خود اختصاص داده اند. طبق گفته فاطمه رستگاری‌پور، استادیار گروه اقتصاد کشاورزی و محقق پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت حیدریه، فراوری مهم ترین و اساسی ترین شاخص تأثیرگذار بر روی ارزآوری زعفران دانست؛ که شامل دو گروه برند و تبلیغات می شود، ثبت یک برند ملی که در جوامع بین الملل نماد و شناخت زعفران ایران باشد خالی است. همچنین بسته بندی، رعایت استاندارهای جهانی، بسته بندی شکیل، طراحی زیبا و باب میل مشتری از اهمیت زیادی برخوردار است.

تبلیغات یکی دیگر از شاخه های فراوری بوده که بسیاری از کارشناسان براین باورند تا زمانی که محصول زعفران ایران به جهان معرفی نشود، سود زیادی وجود نخواهد داشت. عوامل تأثیرگذاری همچون، عدم تشکیلات منسجم در خرید، فروش، توزیع و بسته بندی، خصوصیات ناشناخته و فرآوری زعفران برای مردم جهان، عدم استفاده از نیروی کار ماهر و تحصیل کرده در زمینه تولید و بازاریابی و وجود موانع ورود انواع ماشین ها و مواد لازم در راستای فرآوری و بسته بندی (کاهش هزینه فرآوری) نیز مؤثر هستند.

دلالان، صادرکنندگان غیرمجاز و صادرات بی کیفیت از جمله عامل دوم هستند که باعث میزان کمی صادرات زعفران شده است.

تولید، شاخص سوم اثرگذار بر ارزآوری زعفران است که بی توجهی به تولید، موجب بروز بعضی از مشکلات مانند قاچاق پیاز زعفران به دیگر کشورها و انفرادی کار کردن زعفران کاران به علت کمبود شرکت های تعاونی، همچنین بی رغبتی کشاورزان به تولید و درنتیجه کاهش سطح زیر کشت آن و کاهش تولید می شود.

قاچاق پیاز زعفران ایران به چین و افغانستان تهدیدی جدی برای زعفران ایران


سودآوری اسپانیا و امارات با زعفران ایرانی

اسپانیا زعفران ایران را به صورت فله ای خریداری و سپس در بسته بندی های مجدد با نشان زعفران اسپانیایی صادر می کند، از این رو دنیا اسپانیا را به عنوان بزرگ ترین صادر کننده زعفران جهان می شناسد.!

امارات نیز از این قافله عقب نمانده و با خریداری زعفران ایرانی به صورت روزانه و هفتگی توسط دلالان و تجار غیر حرفه ای با مخلوط ناخالصی با بسته بندی های ایرانی و علامت استاندارد ایران، زعفران مخلوط شده و نامرغوب را به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، آفریقا و چین صادر می کند.

 

 
فرزانه هندی


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 362
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران