پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 489027 تاریخ : 1398/05/14-15:56:50
,8,
«سواد مالی» مهارتی لازم برای همه شهروندان

عضو هیات مدیره شرکت «مدبران هما»:

«سواد مالی» مهارتی لازم برای همه شهروندان

زینت مرادی نیا: «فریب شهروندان با وعده سودهای موهوم توسط برخی موسسات اعتباری و تامین زیان سپرده‌گذاران از خزانه، نمونه بارزی از تحمیل هزینه عدم برخورداری از حداقل دانش مالی به جامعه است.»

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از بازار سرمایه، عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری «مدبران هما» ضمن بررسی فرهنگ سرمایه‌گذاری با بازارهای کشورهای پیشرفته اظهار کرد: در کشورهایی که از فرهنگ مالی قوی‌تری برخوردارند و تخصیص منابع به صورت کاراتری صورت می گیرد، بین بازار کار و دانشگاه هم ارتباط مناسب‌تری برقرار است؛ در این شرایط بسیاری از دانشجویان  قبل از فارغ التحصیلی تقاضای کار خود را ارسال کرده و با پذیرش کارفرمایان، شغل خود را رزرو می‌کنند.

این فعال بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر مهارت «سواد مالی» در دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است به طوری که دولت‌ها آموزش در این خصوص را جزو وظایف خود می‌دانند.

وی توضیح داد: اگر کسی نتواند منابع مالی خود را به خوبی مدیریت کند، ‌در نهایت هزینه سوء مدیریت وی توسط جامعه پرداخت خواهد شد. در جوامع پیشرفته که دولت‌ها خود را موظف به تامین حداقل هزینه‌های زندگی تمامی شهروندان می دانند، توانایی مدیریت پول، برنامه پس انداز و سرمایه گذاری برای دوران بازنشستگی، پس انداز و سرمایه‌گذاری برای تامین هزینه تحصیل فرزندان و ... آموزش داده شده و با استفاده از مشوق های مالیاتی ترویج داده می شود.

عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری «مدبران هما» در خصوص اهمیت فراگیری این مهارت تاکید کرد: فریب تعدادی از شهروندان با وعده سودهای موهوم توسط برخی موسسات اعتباری و تامین زیان سپرده گذاران از خزانه، نمونه بارزی از تحمیل هزینه عدم برخورداری از حداقل دانش مالی به جامعه است.   

مرادی نیا که حدود 20 سال است در بازار سرمایه ایران حضور دارد، در خصوص پررنگ شدن نقش زنان در این بازار نسبت به گذشته نیز گفت: درست است که حضور زنان نسبت به مردان در رده‌های مدیریتی کمتر است، اما در رده‌های میانی و کارشناسی حضور پررنگی دارند.

این فعال بازار سرمایه خاطر نشان کرد: به نظر من در مقایسه با دیگر زمینه‌ها، جنسیت عامل بازدارنده ای برای فعالیت در بازار سرمایه نیست، چرا که در پشت سیستم‌ معاملاتی فرقی بین زن و مرد وجود ندارد یا در تحلیل انواع اوراق بهادار، جنسیت تحلیل دهنده بی‌معنی است؛ درحالی که در برخی حوزه‌ها (به طور مثال کارگزاری در معاملات مسکن) به ندرت حضور زنان به چشم می خورد.

وی پیشتر در اشاره به رویداد اخیر لیگ ستارگان بورس، این اتفاق را در راستای رشد فرهنگ سرمایه گذاری و رشد سواد مالی موثر دانسته و گفته بود: لیگ ستارگان بورس رویدادی است که به جوانان فرصت دیده شدن در بازار سرمایه می‌دهد؛ از طرفی دیگر این لیگ به شرکت ها امکان می دهد تا بتوانند از این طریق به کشف استعدادها و نیروهای تازه نفس در این عرصه پرداخته و انتخاب های مناسب تری در این خصوص داشته باشند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 313
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران