پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 464942 تاریخ : 1398/02/30-13:09:00
,17,
سهم اشتغال زایی در روستاها به 114 هزار شغل رسید

با اجرای طرح اشتغال روستایی

سهم اشتغال زایی در روستاها به 114 هزار شغل رسید

معاون اشتغال وزیر کار از پرداخت 7700 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی خبر داد و میزان اشتغال ایجاد شده در این طرح طی سال 97 را 114 هزار شغل اعلام کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، عیسی منصوری در نشستی خبری به بیان جزئیات بیشتری درباره انتشار اسامی دریافت کنندگان تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت و گفت: در اجرای طرح اشتغال روستایی هدف ما این بود که منابع به انحراف نرود و لذا انتشار اسامی دریافت کنندگان وام اشتغال روستایی از سوی وزارت کار، گام بزرگی در جهت شفاف‌سازی و پاسخگویی به مطالبه‌گری مردم بود.

وی ادامه داد: بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران در سال 97 از میزان اشتغال ایجاد شده 25 درصد مربوط به روستاها بوده است؛ در حالی که طی سال‌های 92 تا 96 این میزان حدود صفر بوده و این موضوع به معنی آن است که اقدامات جدید در پرداخت وام اشتغال روستایی اثرگذار بوده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار تصریح کرد: ما در جریان تخصیص وام اشتغال روستایی از سیستم نظارتی و رصد و پایش قوی برخورداریم و علاوه بر سامانه کارا، سامانه‌ای تحت عنوان ستاد فرماندهی کنترل برنامه‌های اشتغال را هم طراحی کردیم که داده‌های مراکز با همدیگر بررسی و منجر به ارائه گزارش نهایی می‌شود. به موجب این داده‌ها میزان انحرافات در طرح و مشکلات موجود شناسایی و برای حل آن اقدام می‌شود.

به گفته منصوری، به دستگاه‌های اجرایی فرصت یک هفته‌ای داده شده تا گزارش عملکرد یک ساله خود از طرح اشتغال روستایی را ارائه کنند و این مساله در جلسه آینده شورای عالی اشتغال مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی از پرداخت 7,700 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی تا پایان سال گذشته خبر داد و درباره میزان اشتغال ایجاد شده، گفت: علیرغم آنکه تعهد و هدف‌گذاری اشتغال این طرح 188 هزار نفر پیش‌بینی شده بود ولی گزارش‌های میدانی و تمام شماری و ارزیابی ما نشان داد که 141 هزار نفر اشتغال ایجاد شده در صورتی که مرکز آمار ایران این میزان را 114 هزار شغل اعلام کرده است.

منصوری درباره رقم دقیق میزان تسهیلات اشتغال روستایی اظهار کرد: این مبلغ معادل ریالی 1.5 میلیارد دلار که از منابع صندوق توسعه ملی است که در سال 97 این میزان بر اساس دلار 4200 تومانی محاسبه شد و در سال جدید بر مبنای دلار نیمایی محاسبه می‌شود و جمعاً 18 هزار میلیارد تومان منابع از این محل در اختیار داریم که تاکنون7,700 میلیارد تومان آن پرداخت شده است و کمتر از 9 هزار میلیارد تومان هم انقعاد قرارداد شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این طرح‌ها مشمول بیمه تأمین اجتماعی نشده‌اند، گفت: برای این منظور از ظرفیت صندوق بیمه عشایر و روستاییان استفاده کردیم، از قبل مطالعاتی انجام داده بودیم و مزیت‌های استان‌ها و شهرستان‌ها و نواحی مختلف را احصا کرده بودیم.

به گفته وی در گذشته سیاست‌های اشتغال وام محور بود و از محل آن اتفاقی نیفتاد لذا معتقدیم که صرف دادن وام و تسهیلات، اشتغال ایجاد نمی‌شود و ابعاد و مؤلفه‌های دیگری هم نیاز است و قبل از پرداخت تسهیلات باید امر مداخلات توسعه‌ای صورت گیرد تا اشتغالزایی محقق شود.

منصوری گفت: با توجه به آنکه پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی همچنان ادامه دارد بر مبنای تمام شماری و محاسبه میزان اثربخشی طرح پیشنهاد کردیم که سالانه 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به موضوع اشتغال روستایی اختصاص یابد.

وی درعین‌حال درباره نحوه مواجهه با انحرافات در اجرای این طرح، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: طبعاً چیزی به اسم تعهد اشتغال در قرارداد با بانک‌ها نداریم ولی چون هدف اصلی ما بوده اضافه شده است و حتی میزان انحراف را هم مشخص کردیم که تا چه میزان انحراف مشمول اقدام تنبیهی شود.

معاون وزیر کار ادامه داد: در قبال انحرافات اعم از اینکه وام دریافت شده در محل دیگری استفاده شده باشد و یا اینکه کار پیشرفت فیزیکی نداشته باشد، طیفی از برخوردها را پیش بینی کرده‌ایم مثلاً سود وام از چهار درصد یا شش درصد خارج شده و تبدیل به وام 18 درصد عادی می‌شود یا اینکه فرد باید پول را برگرداند و یا جلوی پرداخت‌های بعدی به او گرفته می‌شود. در نهایت مواردی همچون معرفی به مراجع حقوقی را هم برای برخورد پیش‌بینی کرده‌ایم که مسیر حقوقی را دنبال می‌کند.

وی گفت: در مورد خود وام کسی را نمی‌توانیم محدود کنیم هر کسی که درخواست دهد و شرایط قانونی را داشته باشد می‌تواند وام بگیرد ولی بر اساس قانون اولویت‌هایی که مدنظر است صنایع دستی و فرش، بخش کشاورزی و خدمات است و صنعت کارخانه‌ای مورد نظر نیست. در حال حاضر صادرات فرش ما پایین است و اگر برای دار قالی وام بدهیم چون تقاضا وجود ندارد منجر به اشتغال نمی‌شود لذا صرف دادن وام از نظر ما کفایت نمی‌کند چون به انحراف وام منجر شده است.

منصوری با اشاره به آغاز مرحله دوم تمام شماری طرح‌های توسعه، گفت: ما در بررسی‌های خود به چند مورد برخورد کردیم؛ مورد اول این بود که در سیستم نوشته شده بود که وام پرداخت شده ولی عملاً پرداخت نشده بود و پس از آنکه ورود کردیم در سیستم به "در دست بررسی است" اصلاح شد که نشان می‌دهد ما در گام اول به پاسخگویی رسیدیم.

وی ادامه داد: مورد دیگری که داشتیم بانکی بود که به زیرمجموعه خود برای خرید ATM وام داده است یا مورد دیگر فردی بود که این وام را قبلاً یک بار گرفته بود و مجدداً دریافت کرده و با آن گلخانه‌ای خریداری کرده و به فرد دیگری اجاره داده بود. طبعاً مسئولیت این کار با سیستم بانکی است نه وزارت کار و در لیستی که منتشر کردیم این موارد را اعلام کردیم تا اصلاح شود چون وظیفه ما پایش است و نظارت عالی وظیفه سازمان برنامه و بودجه است. ما شفاف‌سازی می‌کنیم و در مقام داوری و قضاوت نیستیم. پایش به منظور اصلاح فرایند است و ما موارد سیستم را اصلاح و به دستگاه مربوطه ارائه می‌کنیم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار خاطرنشان کرد: طبعاً در چنین مواردی پولی که گرفته شده باید برگردانده شود و سامانه نظارتی ما و انتشار فهرست دریافت کنندگان در این شفاف سازی اثرگذار بوده و صاحبنظران اقتصادی هم آن استقبال کرده و آن را گامی رو به جلو در عرصه سیاستگذاری دانسته‌اند. این اقدام بدون بازخورد نبوده است. بازخوردهای بسیاری داشته و ما منتظر بازخوردها و مشارکت بیشتر از جانب مردم هستیم چون اگر انحرافات فردی و موردی باشد از یک لایه به بعد باید توسط خود مردم و با مشارکت مردم انجام شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 307
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران