پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 490281 تاریخ : 1398/06/10-16:01:27
,5,
سهم 93درصدی داخلی‌سازی نیروگاه سیکل ترکیبی «پره‌سر» گیلان

سهم 93درصدی داخلی‌سازی نیروگاه سیکل ترکیبی «پره‌سر» گیلان

نیروگاه سیکل ترکیبی «پره سر» گیلان از جمله نیروگاه‌های تولید برق کشور است که به دست توانمند نیروهای متخصص داخلی با سهم 93 درصدی ساخت داخل به بهره‌برداری رسیده و به گفته مدیر این نیروگاه، تعمیرات آن نیز بدون نیاز به خارج انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، این نیروگاه با ظرفیت 968 مگاوات و متشکل از دو بلوک در پره سر واقع در 18 کیلومتری رضوانشهر در استان گیلان قرار دارد که در راستای افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت با استفاده از تکنولوژی‌های موجود در داخل کشور ودر قالب نیروگاه سیکل ترکیبی احداث شده است.

کار احداث این نیروگاه در 23 اسفند سال 1385 با کلنگ زنی در زمینی به مساحت 117 هکتار کلید زده شد و  به دنبال آن عملیات اجرایی در همان زمان آغاز شد.

نیروگاه در مدت 4 سال گذشته توانسته 5 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید و به شبکه برق تزریق کند و به گفته غلامرضا امیریان مدیر آن، نیروگاه پره سرگیلان یکی از نیروگاه‌های با راندمان بالا است که سهم راندمان آن به 50درصد می‌رسد که در جمع نیروگاه‌های سیکل ترکیبی عدد حائز اهمیتی است.

این نیروگاه در فاز گازی شامل 4 واحد گازی با توربین V94.2 با ظرفیت 162 مگاوات و در فاز بخار شامل دو واحد بخار با توربین E و ژنراتور پارس ژنراتور 250 مگاولت آمپر با ظرفیت 160 مگاوات است که برای خنک شدن نیروگاه از آب دریا استفاده می‌شود.

امیریان درباره وضعیت نیروگاه پس از اعمال تحریم‌ها بر کشورمان گفت: ساخت این نیروگاه زمانی آغاز شد که وابستگی به شرکت زیمنس(شرکت خارجی احداث کننده نیروگاه‌ها) وجود نداشت، بنابراین انتقال فناوری برای ساخت چنین نیروگاهی از سال 89 آغاز شده بود. این در حالی است که در نیروگاه دیگری مثل نیروگاه گیلان همه اقدام‌ها توسط شرکت زیمنس انجام شد.

وی افزود: همه مراحل ساخت این نیروگاه توسط متخصصان داخلی بدون کمترین وابستگی به خارج از کشور انجام شده است و حتی اکنون در صورت ایجاد هرگونه نقص در قطعات، متخصصان گروه مپنا برای برطرف کردن نقص اقدام می‌کنند و به این ترتیب نیازمان به خارج را برطرف ساخته‌اند.

امیریان ادامه داد: همه قطعات نیروگاه و مراحل ساخت و راه‌اندازی آن توسط گروه مپنا صورت گرفته و می‌توان گفت این نیروگاه جزو معدود نیروگاه هایی است که صفر تا صد آن ساخت داخل است. نیروگاه پره سر در کنار دریای خزر آرام گرفته و نماد خودباوری متخصصان داخلی است.

پس از توضیحات مدیر نیروگاه، خبرنگاران با قراردادن کلاه ایمنی از بخش هایی که امکان دیدار برای خبرنگاران به دلیل وجود خطرات احتمالی فراهم شده بود اقدام به دیدار از آن بخش‌ها کردند و در هر بخش مسئول مربوط توضیحاتی را ارائه می‌کرد.

در یک بخش خبرنگاران توانستند از مراحل تبدیل سوخت به انرژی برق دیدن کنند که منظره ای بسیار زیبا بود و در آخر از مرحله انتقال برق به پست فشار قوی 400 کیلوولت دیدن کردند در آنجا مسئول مربوط توضیح داد که لوله هایی که برق تولیدی را به پست انتقال می دهند همه به دست نیروهای داخلی ساخته شده اند و این در حالی است که ساخت چنین لوله هایی به دلیل پیچیدگی های لازم از سخت ترین کارهایی است که به دست جوانان ایرانی محقق شده است.

به گفته مسئول مربوط،  در محل پست 400 کیلو ولت برق موجودی که از کابل های مسی در جریان است توانایی دارد تا 2 متر پایین‌تر، انسان را بکشتن دهد اگر رعایت نشود.

سیستم پست 230 کیلوولت با هشت (BAY) خروجی مجهز به سیستم کنترل دی. سی. اس(dcs) که خروجی نیروگاه به خطوط فشار قوی پونل، فومن، رشت صنعتی، اردبیل، رشت شمالی، و انزلی منتقل می شود. آب مصرفی خود نیروگاه توسط 3 چاه احداثی تامین می شود که پمپ های نصب شده بر روی آنها توسط شرکت پمپ ایران ساخته شده است.

مدیرنیروگاه پره سرگیلان گفت: این نیروگاه به دلیل داشتن قرارداد خرید تضمینی برق، برق تولیدی را تا پست تبدیل به شرکت برق حرارتی ایران تحویل می دهد و از آنجا به بعد تصمیم گیری در باره نحوه استفاده از برق تولیدی این نیروگاه برعهده آن شرکت است.

خبرنگاران در باره امکان حضور استخراج کنندگان رمز ارزها برای استفاده از برق نیروگاه پرسیدند که امیریان گفت: این شرکت برق حرارتی است که در این باره تصمیم می گیرد هرچند این ظرفیت وجود دارد که مازاد برق تولیدی که 300 کیلوولت است به آنها اختصاص یابد.

وی از حضور تعدادی از استخراج کنندگان ارز در نیروگاه خبر داد و تاکید کرد به دلیل داشتن قراردادخرید تضمینی برق، این شرکت برق حرارتی است که باید تصمیم گیری کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 254
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران