پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 350972 تاریخ : 1397/03/29-16:57:18
,12,17,
سهام یا اوراق مشارکت چیست ؟

گزارش

سهام یا اوراق مشارکت چیست ؟

همیشه برای کسانی که به تازگی می‌خواهند وارد بازار سرمایه شوند سوال بوده که در کدام قسمت از بازار اقتصادی سرمایه گذاری کنند؟ آیا با خرید سهام صاحب سود بیشتر می شوند یا با خرید اوراق مشارکت؟

به گزارش بانک و صنعت ؛ در این گزارش سعی شده است به مزایای سهام و اوراق‌های بهادار پرداخته شود تا در بازار پر ریسک اقتصادی حاضر بتوانیم انتخابی شایسته از میان این دو گزینه داشته باشیم. 

سهام و اوراق مشارکت، دو نوع از اوراق بهادار هستند که در ساختار، پرداخت سود، بازگشت سرمایه و ریسک باهم متفاوتند.

 

اوراق مشارکت چیست؟
اوراق مشارکت در اصطلاح علم اقتصاد جزیی از اوراق بهادار است که توسط دولت، شهرداری، شرکت‌های دولتی و خصوصی، برای تأمین اعتبار طرح‌های عمرانی در کشور، منتشر می‌گردد که تهیه دستورالعمل اجرایی و مقررات ناظر بر انتشار اوراق مشارکت بر عهده بانک مرکزی است.

در ذیل به چند تا از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت اشاره کرده ایم.

 

صرفه جویی در وقت
برای خرید اوراق مشارکت، چون سود آن همانند سپرده‌های بانکی تضمین شده و ثابت است، هیچ نیازی به یادگیری مفاهیم و اطلاعات و صرف وقت زیاد ندارید و می‌توانید با صرف حداقل وقت، اوراق مشارکت را در مبلغ دلخواه خریداری کنید.

 

ثابت و تضمینی بودن سود و اصل سرمایه
برای شخصی که ریسک‌گریز است، سرمایه‌گذاری با سود ثابتی که از بانک بیشتر است و هیچ نگرانی بابت از دست دادن آن نیست جذابیت دارد. در حالی که در بازار سهام، هیچ چیز قطعی نیست و هیچ تضمینی برای کسب سود یا حفظ سرمایه وجود ندارد.

 

بدون درگیر شدن در نوسانات و هیجانات بازار
با وجود تضمین برای اصل سرمایه و سود اوراق مشارکت، فرد درگیر استرس احتمالی که در سرمایه‌گذاری در بازار سهام وجود دارد نخواهد بود.

 

عدم نیاز به رقابت با بزرگان بورس
بازیگران قدرتمندی مانند شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و حقوقی‌ها در بازارهای مالی وجود دارد و برای شخصی که مهارت، تجربه، زمان و سرمایه کمی دارد، خرید اوراق مشارکت گاهی می‌تواند سود بالاتری نسبت به بازار سهام داشته باشد.

اوراق مشارکت برای افرادی که ریسک پذیر نیستند و مایلند سود ثابت سه ماهه، شش ماهه یا یکساله به دست آورند مناسب می‌باشد.

 

سهام چیست؟
شرکت‌های مختلف هنگام ورود به بازار بورس، سهامی منتشر می‌کنند که کوچک ترین واحد دارایی شرکت به حساب می‌آید. سرمایه‌گذاران می‌توانند این سهام را بسته به نیاز و توانایی مالی خرید یا فروش کنند. در واقع، هر برگ سهام سندی است که مالکیت دارنده بر بخشی از شرکت را نشان می‌دهد.

 

از مزیت‌های سرمیه گذاری در سهام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

تاثیر مثبت بر سود دهی شرکت‌ها
رشد اقتصاد موجب افزایش درآمدها می‌شود، تقاضا برای مصرف محصولات و خدمات شرکت‌ها نیز افزایش یافته و در نهایت بر میزان سودآوری شرکت‌ها تاثیر مثبت می‌گذارد.

 

پیشی گرفتن از تورم
میزان کسب سود در سهام از نرخ تورم بیشتراست. البته با توجه به اینکه عموماً سهام در کوتاه مدت نوسانات زیادی دارد، بهتر است در بازه زمانی طولانی‌تری سرمایه‌گذاری خود را انجام دهید  از طرفی سهام همه شرکت‌ها نیز در بلندمدت رشد نمی‌کند و باید در انتخاب سهام دقت کرد.

 

خرید و فروش و معاملات آسان
شما پس از دریافت کد معاملاتی، می‌توانید بصورت لحظه‌ای و فوری سهام یک شرکت را از طریق سیستم معاملاتی آنلاین خریداری نمایید.

 

امکان کسب سود از دو طریق
روش متداول کسب سود این است که سهام را با قیمت کمتر خریداری کرده و در قیمت بالاتر به فروش برسانید. و روش دوم برای کسب سود در بورس وجود دارد که به (DPS) یا سود نقدی سهام مشهور است.

 

دسترسی به سوابق شفاف قوانین و مقررات مشخص
در بازار سهام، همه اطلاعات و آمارهای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، حتی تا چندسال گذشته نیز قابل دسترس است و از آنها می‌توان برای تصمیم‌گیری استفاده کرد.

 

امکان نقدکردن سریع
یکی از جذاب‌ترین مزیت‌های بازار بورس، قابلیت نقدشدن سریع سهام است و خیلی کم اتفاق می‌افتد که سهام شما غیر قابل نقد کردن باشد.

 

بدون نیاز به سرمایه زیاد
نیازی نیست میلیون‌ها تومان برای شروع سرمایه‌گذاری و خرید سهام در حساب بانکی‌تان داشته باشید، حداقل مبلغ موردنیاز برای یک سفارش در معاملات آنلاین فقط 100 هزارتومان است.

سرمایه گذاری با خرید سهام برای افرادی که مایلند آموزش ببینند ، وقت بگذارند و بازار و منابع را رصد و پیگیری کنند مناسب است.برای سرمایه گذاری در بورس لازم است تحمل زیان، نوسانات شدید قیمت را داشته باشید.

نمی‌توان از میان سهام و اوراق مشارکت، قطعا یک گزینه را به عنوان بهترین سرمایه‌گذاری دانست. افراد حرفه‌ای در این زمینه، سرمایه‌گذاری را یک فرایند کاملا شخصی می‌دانند و تاکید دارند که پیچیدن یک نسخه برای همه افراد اشتباه است.

شما مجبور نیستید فقط در سهام یا اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری کنید. به همان طریقی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تشکیل پرتفوی متنوعی از دارایی‌ها، ریسک‌ سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهند، برای بیشتر سرمایه‌گذاران، ترکیبی از سهام و اوراق مشارکت بهترین گزینه است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 547
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران