پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 433522 تاریخ : 1397/09/25-09:55:44
,6,
سه نقطه ضعف صنعت خودرو ایران

سه نقطه ضعف صنعت خودرو ایران

باتوجه‌به کاهش توان مالی خودروسازان باید نهادهای توسعه‌ای مانند سازمان گسترش و نوسازی دخیل شوند و با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف موانع را مرتفع سازند.

بانک و صنعت، درحال‌حاضر از لحاظ طراحی پلت‌فرم تا حدودی موفق عمل کرده‌ایم و در ایران‌خودرو و سایپا طراحی خودرو عملا اجرا می‌شود. با حضور کارشناسان خارجی نیز می‌توان کیفیت پلت‌فرم و طراحی را ارتقا داد. ما قادر به احداث خطوط تولید بدون وابستگی زیاد به خارج، طراحی و اجرای خطوط مونتاژ بدنه و خطوط رنگ و طراحی خطوط تولید نهایی هستیم.

همچنین باتوجه‌به در اختیار داشتن دانش فنی تولید و اجرای تست‌های کیفی، توانایی احداث مراکز آزمون تست جاده‌ای را نیز داریم.  

قدرت زنجیره تامین خودروسازی کشور به اندازه‌ای است که با دریافت حمایت‌های بیشتر، دولت قادر به تولید قطعات با تکنولوژی‌های روز دنیا خواهد بود. حدود 1500 شبکه فروش و خدمات پس‌از فروش در کشور داریم که سرمایه‌گذاری آن‌ها در گذشته صورت گرفته بنابراین در صورت بهبود روابط سیاسی، اکثر خودروسازان دنیا حاضر به سرمایه‌گذاری برای ورود تکنولوژی‌های روز به کشور خواهند بود زیرا زنجیره تامین قدرتمند در اختیار داریم و تنها باید آن را ارتقا دهیم.

همچنین شبکه فروش و خدمات پس‌از فروشی داریم که فقط باید به روز شود. از نقاط ضعف خودروسازی کشور می‌توان به کندی طراحی پلت‌فرم، عدم تولید موتورهای کم‌مصرف مطابق با استانداردهای جدید زیست محیطی دنیا و عدم توان تولید گیربکس اتومات اشاره کرد.

با توجه به آنکه تا چندسال آینده تمایل مشتریان به سمت خرید خودرو با گیربکس اتومات است، 90درصد از خودروها باید گیربکس اتومات داشته باشد که درحال‌حاضر نه امکان تولید آن را داریم و نه می‌توانیم آن را مونتاژ کنیم.

در زمان وزارت مهندس نعمت‌زاده پروژه‌ای که در حال توقف بود، مجدد پیگیری شد و امروز شاهد افتتاح فاز نخست مرکز آزمون تست جاده‌ای تا پایان سال هستیم. علاوه‌بر این مرکز، خودروسازان مراکزی آزمایشگاهی در اختیار دارند.

در زمینه‌هایی که احداث مرکز و آزمایشگاه توجیه اقتصادی نداشته باشد نیز می‌توان از موسسات معتبر خارجی استفاده کرد. باتوجه‌به کاهش توان مالی خودروسازان باید نهادهای توسعه‌ای مانند سازمان گسترش و نوسازی دخیل شوند و با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف موانع را مرتفع سازند.

البته این نکته را گوشزد می‌کنم که تحریم‌ها تاثیر خاصی ندارد و باید با برنامه‌ریزی برای مرتفع‌شدن مشکلات تصمیم‌گیری شود.

 

 


سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 281
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران