پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 421772 تاریخ : 1397/08/28-17:45:19
,2,
سه مزیت یک پیشنهاد برای بانک مسکن

یک اقتصاددان در گفت و گو با هیبنا مطرح کرد :

سه مزیت یک پیشنهاد برای بانک مسکن

بررسی ها نشان می دهد که تبدیل اقساط مسکن مهر به افزایش سرمایه بانک مسکن، می تواند سه مزیت را برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک مسکن، بانک های تخصصی و توسعه ای در مسیر اهدافی که سیاست گذار تعیین می کند به منابع قابل توجه و پایداری نسبت به سایر بانک های تجاری نیاز دارند. برای تبدیل یک بانک تجاری به یک بانک تخصصی و توسعه ای نیاز به افزایش سرمایه بانک در یک سطح معقول است. این روند در بانک مسکن طی سال های قبل شکل گرفته و سرمایه بانک دست کم دو برابر رشد کرده است، اما این رقم نیز فاصله قابل توجهی با هدف این بانک، برای پشتیبانی از طرح های توسعه ای دارد. با توجه به تشکیل صندوق پس انداز مسکن یکم در بانک مسکن و استقبال قابل توجه سپرده گذاران در این بخش، که پس از یک سال سررسید آن فرا می رسد، این نیاز وجود دارد که سطح سرمایه بانک مسکن با نوع خدماتی که ارایه می دهد، رشد کند. در این خصوص یکی از پیشنهادات مطرح شده از سوی کارشناسان، این موضوع است که تمام رقم بازگشت اقساط طرح مسکن مهر ، به افزایش سرمایه بانک مسکن تبدیل شود و این خط اعتباری نیز به عنوان بدهی دولت به بانک مرکزی تلقی شود.

مختار طبری، دانش آموخته اقتصادی دانشگاه کلگری کانادا به تشریح مزایای این پیشنهاد پرداخت. به گفته وی، بحث تامین اعتبار مسکن مهر از طریق افزایش پایه پولی باعث ایجاد آثار منفی در سطح اقتصاد کلان شده است، اما می توان با تبدیل بازگشت اقساط مسکن مهر به منبعی برای افزایش سرمایه بانک مسکن، از یک سو آثار منفی آن را کاهش داد و از سوی دیگر، پشتوانه ای برای تسهیلات جدید بانک مسکن، ایجاد کرد.

این اقتصاددان با بیان این موضوع که طرح مذکور باعث می شود که بانک مسکن در دوره های رونق و رکود بتواند اهداف خود را اجرایی کند؛ توضیح داد: چرخه های رونق و رکود در اقتصاد ایران متناسب با درآمدهای نفتی کشور تغییر می کند، از آن جایی که مطابق بررسی ها، رشد درآمدهای نفتی همبستگی بالایی با رشد اقتصادی دارد، نوسان قیمتی نفت و درآمدهای نفتی باعث پدید آمدن دوره های رونق و رکود در اقتصاد می شود، اما ایجاد یک منبع قابل اطمینان برای افزایش سرمایه بانک مسکن، باعث می شود که این بانک ها از مخاطرات چرخه های رونق و رکود فاصله گرفته و بتواند اهداف توسعه ای خود را در هر زمان پشتیبانی کند.

طبری معتقد است که عملی شدن این پیشنهاد در نتیجه می تواند سه مزیت برای اقتصاد کشور در پی داشته باشد: در وهله نخست، اقتصاد کشور در حوزه حمایت از طرح های توسعه ای، شاهد پدید آمدن یک بانک قدرتمند با سرمایه مناسب خواهد بود که می تواند سیاست های تامین مالی بخش مسکن را پشتیبانی کند. مزیت دوم این است که منابع حاصل از بازگشت اقساط مسکن مهر ، به ابزاری برای گسترش دامنه تسهیلات دهی در بخش مسکن تبدیل خواهد شد و می تواند هزینه های تسهیلات دهی برای اقشار کم درآمد را تا حدود قابل توجهی کاهش دهد. همچنین در وهله سوم، نیز آثار سو ناشی از بسط پایه پولی در سال های گذشته نیز با تجهیز منابع در بخش حقیقی اقتصاد کمرنگ و در نتیجه رشد ارزش افزوده بخش مسکن نیز از این تصمیم متاثر خواهد شد. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که تصمیم مناسب در خصوص این سیاست از سوی سیاست مداران اتخاذ شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 309
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران