پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 462972 تاریخ : 1398/01/28-16:38:11
,8,
سه سال توسعه مستمر بازار سرمایه

مدیرعامل تامین سرمایه امید عنوان کرد:

سه سال توسعه مستمر بازار سرمایه

بازار سرمایه ایران طی سه سال گذشته با جهش های قابل توجهی همراه بود. بهبود مدیریت فرآیندها، ایجاد ساز و کارهای جدید، بهبود ابزارها، تلاش برای فرهنگ سازی و هم سویی سیاست گذاران پولی و بانکی با این بازار می تواند از جمله دلایل رشد آن تلقی شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، حبیب رضا حدادی، مدیرعامل سرمایه گذاری امید عنوان کرد: بازار سرمایه در طول سال‏ های اخیر، با تمام فراز و نشیب‌ هایی که در کلیت اقتصاد کشور به وقوع پیوست، کاملاً در مسیر بهبود و ترقی گام برداشت و با توجه به برخی از آمارهای منتشر شده این موضوع به وضوح قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار، مجموع ارزش بازار بورس و فرابورس در سه سال اخیر (از پایان شهریورماه سال 1395 تا پایان بهمن ‏ماه سال 97) بیش از 100 درصد افزایش یافته؛ به طوری‌که از رقم 4,141 هزار میلیارد ریال به رقم 8,361 هزار میلیارد ریال رسید.

مدیرعامل تامین سرمایه امید با بیان اینکه تأمین مالی صورت‏ گرفته از ابتدای آبان‏ ماه سال 1395 تا پایان بهمن‏ ماه سال 97 نیز رقمی بالغ 2,316 هزار میلیارد ریال بود، افزود: از این رقم مبلغ 1,183 هزار میلیارد ریال مربوط به انتشار انواع ابزارهای تأمین مالی (اوراق بدهی) است و مانده کل اوراق بهادار منتشر شده نیز از رقم 275 هزار میلیارد ریال در ابتدای بازه مذکور به رقم 884 هزار میلیارد ریال در ابتدای اسفند 97 رسیده است.

وی افزود: ذکر این آمار و ارقام به عنوان نمونه، گواهی بر بهبود وضعیت بازار سرمایه طی سال‏ های اخیر به شمار می‏ آید که بی‏ شک در سایه تدبیر و تلاش مسئولین و فعالان بازار سرمایه محقق شده است و البته با حل برخی مشکلات موجود می ‏تواند با سرعت بیشتری در ادامه مسیر، به حرکت صعودی خود ادامه دهد.

حبیب رضا حدادی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته قیمت سهام شرکت ها رشد خیلی خوبی را تجربه کردند، ادامه داد: در طول این مدت، بازار سرمایه متاثر از نوسان نرخ ارز، تغییر نرخ سود بانکی و خروج نقدینگی از بانک‏ ها و حرکت به سمت سایر بازارهای مالی، تغییر در سطح عمومی قیمت‏ ها (تورم)، تغییرات ایجاد شده در سایر بازارها، خروج ایالات متحده از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و بازگشت تحریم ‏ها و موضوعاتی مانند آن بود.

این فعال بورسی افزود: طی سه سال اخیر اقبال به بازار سرمایه از سوی عموم مردم برای سرمایه‏ گذاری منابع مالی مازاد، بیشتر شد که یکی از شواهد آن افزایش چشمگیر صدور کدهای بورسی برای اشخاص حقیقی بر اساس آمارهای منتشره از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه است. علاوه بر این، در سال‏ های اخیر سهم بازار سرمایه از تأمین مالی شرکت‏ ها و سازمان‌های دولتی و شهرداری‌ ها روندی کاملاً افزایشی را تجربه کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار رسمی منتشرشده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار مجموع میزان تأمین مالی بازار اولیه و ثانویه و همچنین نهادهای مالی در سال‏ های 1394، 1395 و 1396 بالغ بر 3,268 هزار میلیارد ریال و در 10 ماهه سال 97، رقمی در حدود 596 هزار میلیارد ریال بود. به نظر می‏ رسد این رشد در صورت برطرف شدن برخی موانع و کاستی‏ ها در قوانین و مقررات بازار سرمایه، معرفی ابزارهای نوین مالی و بهبود فرآیند های انتشار ابزارهای مالی موجود و عمق‏ بخشی به بازار آن‌ها، با شتاب بیشتری نسبت به گذشته به حرکت خود ادامه دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ورود ابزارهای جدید به بازار سرمایه همچون آتی سهام یا ابزاری مانند وارانت چگونه می‏تواند در افزایش عمق‏ بخشی به این بازار موثر باشد؟ و وجود این ابزارها در بازار سرمایه چه مزایایی دارد؟ گفت: تأمین نیازهای سرمایه‌ گذاری و پاسخگویی مناسب به سلایق  و ریسک ‌پذیری فعالان بازار سرمایه اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، همواره یکی از اصلی‏ ترین دغدغه ‏های مسئولین امر و اندیشمندان حوزه بازار سرمایه بوده است.

حدادی افزود: در همین راستا، در سال‏ های اخیر انواع مختلفی از ابزارهای مالی برای تأمین نظر حداکثری این دو قشر از بازیگران بازار معرفی و راه‌اندازی شده است. بخشی از ابزارهای مالی که در این سال‏ ها به سرعت در حال یافتن جایگاه واقعی خود در بازار سرمایه هستند، انواع مختلف ابزارهای مشتقه بر اساس دارایی‏ های پایه گوناگون است که از جمله مهمترین آن‏ها، که هم‏ اکنون در بازار سرمایه استفاده می‏ شود، می‏ توان به قرارداد های آتی و اختیار معامله ورق? بهادار و سبد سهام اشاره کرد.

مدیرعامل تامین سرمایه امید ادامه داد: هر چند استفاده از انواع ابزارهای مشتقه از جمله قراردادهای آتی بر پایه دارایی ‏های فیزیکی از جمله سکه طلا و انواع محصولات کشاورزی، چند سالی است که در بازار سرمایه مورد استفاده قرار می‏گیرد، اما راه‏ اندازی قرارداد آتی سهام و سبد سهام و وارانت، موضوعات جدیدی هستند که به تازگی مورد بحث محافل تخصصی مختلف در بازار سرمایه قرار گرفت و انشااله به زودی شاهد رونق این ابزارها، همچون ابزارهای معرفی شده قبلی خواهیم بود.

وی به مزیت های این ابزارها نیز اشاره کرد و افزود: این ابزارها همچون بسیاری از ابزارهای موجود در بازار، می‏ توانند در جذب هر چه بیشتر سرمایه ‏گذاران موثر باشند؛ چه آن‏که طراحی و استفاده از آن‏ها از سویی در تلاش برای پاسخگویی به نیازهای عده‏ ای از فعالان و علاقه‏ مندان به سرمایه‏ گذاری در بازار سرمایه است و از سوی دیگر، مانند سایر ابزارهای مشتقه می‏ تواند در پوشش ریسک سرمایه‏ گذاران مورد استفاده قرار گیرد.

حدادی ادامه داد: ضمن آن‏که می ‏توان با شرط داشتن مهارت کافی در استفاده از این ابزارها، از اهرم موجود در این‏گونه ابزارها در راستای حداکثر کردن سود سرمایه ‏گذاری با حداقل سرمایه بهره جست. کاهش هزینه ‏های معاملاتی و کارمزد معاملاتی نسبت به معاملات بازار سهام و نقدشوندگی بیشتر ابزارهای مشتقه به دلیل نیاز به سرمایه کمتر و امکان تعدیل ریسک در مقایسه با بازار سهام از سایر مزایای این‏گونه ابزارها در بازار سرمایه است.

مدیرعامل تامین سرمایه امید به چشم انداز بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در سالی که گذشت به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور، به ویژه پس از خروج ایالات متحده از برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و کشورهای 1+5 (برجام) و همچنین نوسان نرخ ارز و سایر عوامل، بازار سرمایه مانند بسیاری از بازارهای دیگر دستخوش تغییرات و افت و خیزهایی شد که تحلیل آن‏ها در این مجال نمی‏ گنجد؛ اما آن‏چه اکنون از وضعیت بازار سرمایه قابل استنباط است، حرکت این بازار به ویژه در ماه‏ های اخیر به سمت ثبات است.

وی ادامه داد: بی‏ شک با تداوم این ثبات در بازار از سویی و انطباق هر چه بیشتر اقتصاد کشور با شرایط جدید (پس از بازگشت تحریم‏ ها) ذیل تدابیر مسئولین کشور در قوای سه‏ گانه و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی از سوی دیگر، می ‏توان شاهد بهبود وضعیت اقتصادی کشور در سال جاری و به تبع آن، وضعیت بازار سرمایه بود. البته تحقق این مهم نیازمند هماهنگی هر چه بیشتر بین مسئولین اقتصادی کشور و اتخاذ تصمیمات اقتصادی مناسب بر مبنای مدیریت اقتضائی و متناسب با شرایط پیش رو است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 323
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران