به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، عطالله افتخاری در رویدادی که در آخرین روز نمایشگاه و در حاشیه جشنوارههای استارتاپی برگزار شد، سخت میگفت.
علاوه بر وی، علی زندوکیلی دبیر کارگروه فینتک ستاد فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به عنوان دبیر و حسین نظامدوست رئیس اداره نهادهای نوین مالی فرابورس ایران، روحاله دهقان مدیرعامل شرکت دانشبنیان رایان بورس و محمد قاسمی مدیرعامل شرکت دانشبنیان سوشیانت نیز به عنوان سخنران، در پنل سندباکس و صنعت بورس حضور داشتند.
ITE 2018، به همت مرکز فابا، 22 تا 24 آبان سال جاری در محل دائمی نمایشگاههای شهرداری تهران، واقع در بوستان گفتوگو برگزار شد. این پنل از جمله رویدادهای واپسین روز نمایشگاه بود.
در ادامه متن سخنان افتخاری را در این رویداد میخوانید.
موضوع رگولاتوری؛ چالشی در کسب و کارهای فینتکی
یکسری پیچیدگیها و چالشهای در هر صنعت و نوآوری وجود دارد که حوزه فینتک نیز از این شرایط مستثنی نیست. سه فاکتور در موفقیت یک کسب و کار فینتکی تاثیرگذار هستند که عبارتند از: ایده، تکنولوژی و خلاقیت تیمی. در این میان نهادهای قانونگذار و ناظر نیز؛ به ویژه در مورد استارتاپهای فینتک، اهمیت زیادی دارند.
در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آمریکا تعداد اینگونه نهادها در حوزه مالی چند برابر بخشهای دیگر است و این موضوع فقط خاص ایران نیست. بر اساس تحقیقات انجام شده، فعالان فینتک چه در ایران و چه در دنیا، موضوع قانونگذاری و رگولاتوری را یکی از مهمترین موضوعات پیچیده مربوط به فعالیت خود میدانند.
برای حل این مشکل، در سال 2015 برای نخستین بار در انگلستان مفهومی به عنوان سندباکس شکل گرفت. وجه تسمیه این اصطلاح، جعبههای شنیای است که برای شبیهسازی بازی کودکان در ماسه شکل گرفتهاند؛ این جعبهها خطر حضور در ساحل دریا و احتمال غرقشدگی را برای آنها از بین میبرد.
البته مفهوم سندباکس، پیش از سال 2015 نیز در کسب و کارهای تکنولوژیمحور و برای توسعه محصولات آنها وجود داشته است. آنها باید قبل از ارائه یک محصول، آن را در محیطی مانند سندباکس امتحان کنند، اما مفهوم جعبه شنی، در حوزه مالی و فینتک جدید است.
این مفهوم بعد از گسترش در انگلیس و اتحادیه اروپا، مورد توجه کشورهایی قرار گرفت که تصمیم داشتند به هاب تکنولوژی منطقه خود تبدیل شوند. برای مثال میتوان به سنگاپور یا تایلند اشاره کرد.
سندباکس نباید برای مصرفکننده مشکلی ایجاد کند
بحث سندباکس به این دلیل برای کسب و کارها و استارتاپهای مالی اهمیت زیادی دارد که فعالیت در این حوزه از ریسک بالایی برخوردار است. اگر یک محصول، بدون بررسیهای اولیه و توجه به مسائل رگولاتوری عرضه شود، مجموعه با خطر ورشکستگی روبهرو میشود.
از سوی دیگر، در صورتی که گردش مالی در محصولی بالا باشد ممکن است عرضه بدون آزمایش آن، مصرفکننده را با خطر مواجه کند. در این شرایط، فضای سندباکس نیز به نوبه خود نباید مصرفکننده را مشکل بیشتری درگیر سازد. برای مثال اگر مدت زمان اجرای آن بیش از حد طولانی شود، کاربران را با ریسک مواجه میکند. یکی از مهمترین ویژگیهای سندباکس باید این باشد که مدت زمان به نتیجه رسیدن یا شکست فعالیتها را کاهش دهد. به همین دلیل است که اگر استارتاپها ماهیت جعبه شنی را به درستی تشخیص دهند، از شکلگیری آن استقبال میکنند.
این فضا میتواند برای رگولاتور نیز تاثیرات مثبتی در پی داشته باشد؛ چرا که این نهاد علاقهمند است نتایج و اثرات ایدههای نو و خلاقانهای را که در حوزه فینتک مطرح میشود ارزیابی کند و اثرات آنها را روی قوانین و مقررات فعلی بداند. رگولاتور زمانی که متولی سندباکس میشود، باید ذهنیت آمادهای برای تغییر سیاستهای خود داشته باشد.
حمایت بنگاهها از ایدههای سندباکسی در راستای مسئولیت اجتماعی
ایران از جمله نخستین کشورهایی است در دنیا که به سمت بهرهگیری از سندباکس رفته و این موضوع امر مبارکی است. کسانی که میپذیرند به عنوان مشتریان اولیه سندباکس باشند باید یک بیانیه ریسک را با کسب و کار مورد نظر تنظیم کنند. مجموعههای بزرگ میتوانند در راستای مسئولیت اجتماعی، بخشی از منابع مالی خود را صرف حمایت از ایدههای خالاقانهای کنند که در سندباکس مطرح میشوند. این امر به رشد استارتاپها نیز کمک میکند.
در مورد استارتاپهای B2B که محصول آنها مورد نیاز کسب و کارها است، ترکیبی از شخصیتهای حقیقی و حقوقی، میتوانند به آزمایش ایدههای نوین در فضای جعبه شنی کمک کنند. اکنون برخی مجموعهها علاقهمند به چنین حمایتهایی هستند. اما در حوزه استارتاپهایی که نوع فعالیت آنها B2C است و باید محصول خود را به تعداد زیادی از مشتریان نهایی عرضه کنند، کار کمی مشکل است و باید راهکارهایی برای چگونگی حضور آنها در سندباکس اندیشید.