پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 492942 تاریخ : 1398/08/11-17:45:35
,13,22,
سند جامع زعفران اجرایی شود

سند جامع زعفران اجرایی شود

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: سند جامع زعفران در کشور تدوین شده است؛ نباید اجازه داد سال‌ها خاک بخورد و باید فوری اجرایی شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، فرهاد فلاحتی روز شنبه در جشن شکرگزاری برداشت زعفران و زرشک در قاینات افزود: پنج سال جشنواره ملی زعفران در شهرستان قاین برگزار شده است و سال آینده نیز این جشنواره برنامه‌ریزی و برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: برگزاری جشنواره‌های ملی سبب معرفی برند زعفران در سطح کشور شده است لذا باید شناسنامه زعفران قاینات نیز تدوین شود.

نماینده مجلس ادامه داد: مخالف کشت زعفران در سایر نقاط کشور نیستیم اما مدعی کیفیت زعفران قاینات هستیم و باید با تدوین شناسنامه زعفران قاین جلوی سوء استفاده از این برند گرفته شود.

وی با اشاره به تجربه‌های خرید توافقی و حمایتی محصول زعفران در استان گفت: معمولا اینگونه برنامه‌ها زمانی است که محصول روی دست کشاورز بماند و بازار فروش نداشته باشد انجام می‌شود.

فلاحتی با تاکید بر اینکه بایستی بازارهای جهانی را برای محصول زعفران باز کرد عنوان کرد: برای ورود به بازارهای جهانی باید جلوی فروش فله‌ای این محصول را گرفت و به صورت بسته‌بندی‌های مناسب و بازار پسند آن را به دنیا معرفی کرد.

فرماندار قاینات هم با اشاره به لزوم ارتقای تولید عملکرد زرشک و زعفران در واحد سطح و خرید تصمینی آن گفت: باید از ادامه فروش فله‌ای این دو محصول ارزشمند جلوگیری شود.

محمد کریمی افزود: قاین پایتخت معطرترین و باکیفیت‌ترین طلای سرخ دنیا و دو محصول استراتژیک زعفران و زرشک است.

وی اظهار داشت: کشت و توسعه دو محصول زرشک و زعفران از گونه‌های مقاوم و متناسب با اقلیم خشک و سازگار با کم‌آبی منطقه است که فرصت‌های فراوان شغلی با توان ارزآوری بالایی برای کشور دارد.

فرماندار قاینات تصریح کرد: در این شهرستان 22 تن زعفران خشک در پنج هزار و 300 هکتار و هفت هزار تن زرشک خشک در 6 هزار و 200 هکتار تولید می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 25 هزار فرصت شغلی با 15 واحد فرآوری و سه واحد صادراتی، جایگاه اول و ممتازی در استان خراسان جنوبی به خود اختصاص داده است.

کریمی افزود: نیاز امروز ارتقای سطح دانش کشاورزان و تولیدکنندگان و شناساندن بیشتر صنایع فعال در زمینه فرآوری زرشک و زعفران است.

وی با بیان اینکه تولید 90 تا 93 درصد مجموع تولید زعفران و 95 درصد تولید جهانی زرشک به ایران اختصاص دارد، عنوان کرد: همچنین 95 درصد تولید زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود.

فرماندار قاینات تاکید کرد: باید هماهنگی و توسعه روابط بین فعالان عرصه تولید، صنعت و صادرات دو محصول ارزشمند زرشک و زعفران ایجاد شود و تولید محصول ارگانیک و حل چالش‌های فرآوری این محصولات مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به پتانسیل‌های محصول زرشک و زعفران و ارزآوری آن در شرایط تحریم تصریح کرد: با راه‌اندازی صنایع داروسازی و بهداشتی و فرآوری در منطقه برای این محصولات ارزش افزوده بیشتری ایجاد می‌شود.

کریمی بیان کرد: بایستی تسهیلات کم‌بهره برای خرید توافقی زرشک و زعفران به تعاونی‌ها و واحدهای فرآوری در زمان برداشت محصول اختصاص یابد.

وی با اشاره به لزوم کمک به افزایش صادرات زرشک و زعفران با بسته بندی زیبا به نام ایران و ایرانی گفت: به نظر می‌رسد بازار 500 تنی زعفران و 20 هزار تنی زرشک با ارزش بسیار بالای ارزآوری بدون دخالت، حمایت و مدیریت دولت امکان ایستادگی و ثبات ندارد.

سطح زیرکشت محصول زعفران خراسان جنوبی امسال  16 هزار و 703 هکتار است که پیش‌بینی شده 67 تن زعفران خشک تولید شود که نسبت به پارسال 6 درصد افزایش یافته است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 313
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران