پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 376556 تاریخ : 1397/06/22-14:25:11
,20,
سفیر ایران در ژاپن: نگاه به شرق، سیاست راهبردی ایران/ از طرف ایران هیچ مانعی برای توسعه روابط با ژاپن وجود ندارد

در جمع رسانه های داخلی در محل کلوپ خبرنگاران ژاپن :

سفیر ایران در ژاپن: نگاه به شرق، سیاست راهبردی ایران/ از طرف ایران هیچ مانعی برای توسعه روابط با ژاپن وجود ندارد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن روز چهارشنبه 21 شهریورماه به دعوت کلوپ خبرنگاران ژاپن در جمع 70 نفر از فعالان رسانه های داخلی این کشور حضور یافت و ضمن ارائه مطالبی در خصوص موضوعات داخلی و خارجی به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، در ابتدای این برنامه سوری از سردبیران ارشد خبرگزاری کیودوی ژاپن ضمن خیر مقدم به سفیر کشورمان و هیئت همراه، به معرفی سفیر ایران پرداخت و برنامه های پیش بینی شده را تشریح کرد. 

در ادامه رحمانی موحد در سخنرانی خود ضمن ابراز تاسف و ابلاغ تسلیت دولت و ملت ایران به دولت و ملت ژاپن به دلیل حوادث زلزله در هوکایدو و طوفان جبی و ابراز خرسندی از حضور در جمع خبرنگاران داخلی، به سابقه تاریخی ایران، ظرفیت ها و توانمندی های آن اشاره کرد و افزود: روابط ایران و ژاپن دارای سابقه ای طولانی، تاریخی و همواره صمیمانه بوده و مقامات دو کشور در طول سال های اخیر بارها با یکدیگر در سطوح عالی دیدار داشته اند و به سرعت روابط دو طرف به ویژه پس از برجام گسترش یافته که باید این روند حفظ و  ادامه یابد. 
وی به نودمین سال آغاز روابط رسمی دو کشور هم اشاره کرد و گفت: سال 2019 مصادف با  نودمین سال روابط رسمی دو کشور خواهد بود و امیدواریم با برنامه های پیش بینی شده در این مناسبت زمینه توسعه همکاری ها بیش از پیش فراهم گردد. 
بخش سوم سخنان رحمانی موحد به جایگاه منطقه ای و جهانی ایران اشاره داشت که تصریح کرد: حفظ صلح و ثبات ، تلاش برای ایجاد منطقه ای قوی، حل و فصل مسالمت آمیز مسائل بر اساس گفتگوی منطقه ای، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در هر شکل آن که ایران از قربانیان آن نیز بوده است راهبرد و سیاست بنیادین جمهوری اسلامی ایران است. 
رحمانی موحد افزود: ژاپن شریک مهمی در سیاست خارجی ایران محسوب می شود و از حضور و مشارکت فعال این کشور در موضوعات منطقه خاورمیانه به ویژه در مبارزه با تروریسم استقبال می کنیم. 
وی به ضرورت توجه به مبارزه با افراط گرایی و تروریسم و مظاهری چون داعش تاکید کرد و افزود : ایران به دعوت دولت های قانونی عراق و سوریه در این کشورها حضور مستشاری دارد و اگر مقاومت ایران در این مبارزه نبود امروز باید شاهد بر هم خوردن صلح و امنیت جهانی و منطقه ای می بودیم. 
وی به روند توافق برجام و 13 سال مذاکره در این زمینه که عامل توسعه صلح و امنیت گردیده هم اشاره کرد و افزود : برجام توافق مهم بین المللی بوده و هست و خروج آمریکا مانند خروج این کشور از بسیاری دیگر از تعهدات و پیمان ها بی تردید به ثبات قوانین، توافقات و تعهدات بین المللی و صلح و ثبات جهانی ضربه وارد نموده و این در حالی است که ایران بر اساس 12 بار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی به همه تعهدات خود پایبندبوده است. 
وی در ادامه تصریح کرد: امروز باید آمریکا و حامیان نقض برجام از جمله رژیم صهیونیستی مورد مجازات قرار گیرند و یادآوری می کنم بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد همه دولت ها مکلف به حفظ برجام هستند و ژاپن هم می تواند در کنار چین، روسیه و اتحادیه اروپا در حفظ برجام و تعهدات مندرج در آن گام اساسی بردارد. 
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت : از دولت ژاپن انتظار داریم با حمایت از شرکت های ژاپنی و توسعه روابط برای گسترش همکاری های اقتصادی تلاش و اطمینان لازم را ارائه نماید. 
در ادامه رحمانی موحد به سئوالات تعدادی از خبرنگاران پاسخ داد. 
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص از بین رفتن منافع ایران از برجام و تصمیم دولت برای ادامه حضور در آن گفت : برجام دارای دو بال سیاسی و اقتصادی است و در حال حاضر در زمینه سیاسی و در مذاکرات 4 + 1مواضع خوبی بیان شده است اما در حوزه اقتصادی منافع و تضمین های مورد نظر ایران محقق نشده است و تاریخ حضور ایران در برجام هم مدت اعتبار خواهد داشت و اگر به منافع خود دست نیابد حتما تصمیم لازم گرفته خواهد شد، لذا ادامه این مسیر به همکاری دیگر کشورها وابسته است و تسلیم شدن در برابر خواست آمریکایی ها به معنای مرگ برجام خواهد بود. 
وی به همکاری با روسیه و چین در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری هم اشاره کرد و گفت: سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران بر اساس دیدگاه های رهبر معظم انقلاب اسلامی تقویت همکاری ها با شرق است و در این زمینه روابط راهبردی با چین و روسیه وجود دارد و اراده ایران توسعه روابط با همسایگان و همچنین کشورهای شرق خواهد بود و در این زمینه هیچ مانعی از سوی ایران برای توسعه روابط با ژاپن وجود ندارد. 
رحمانی موحد در خصوص موضوع سوریه هم تصریح کرد: ایران راه حل های مختلف سیاسی را برای حل بحران در منطقه ارائه نموده و از طریق گفتگوهای آستانه، ژنو و رهبران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه معتقد است تنها گفتگو و حل و فصل سیاسی پایان بخش مشکلات منطقه خواهد بود اما باید بین کشورهایی که با هدف تجزیه طلبی و حمایت از گروه و قوم خاص و بدون اجازه دولت های قانونی این کشور ، در سوریه حضور دارند پاسخگوی جامعه بین المللی باشند. ایران برای مبارزه با تروریست به دعوت دولت قانونی سوریه و با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی  آن حضور مستشاری دارد. 
رویکرد سیاست خارجی دولت ترامپ و صلح و ثبات منطقه ای سئوال خبرنگار دیگری بود که سفیر ایران در ژاپن پاسخ داد: دیدگاه های رئیس جمهور آمریکا و مشکلات داخلی این کشور شرایط بین المللی را با مخاطرات جدی مواجه نموده است و منحصر به ایران هم نیست و نمی توان به آمریکایی ها اعتماد کرد و متاسفانه در منطقه نیز برخی کشورها در کنار اسرائیل و آمریکا در تلاش برای ایجاد فشار به ایران هستند اما جمهوری اسلامی ایران به تلاش برای ایجاد منطقه ای قوی، حفظ تمامیت ارضی کشورها، مقابله با توسعه طلبی های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه ادامه خواهد داد. 
وی با تصریح بر این که هیچ کشوری به اقدامات تروریستی افتخار نمی کند افزود: رژیم صهیونیستی هر گونه جنایت و اقدام تروریستی به صورت مستقیم و یا نیابتی در منطقه را با افتخار اعلام و اذعان می کند. 
درابتدای این برنامه، کلیپی در خصوص معرفی ایران پخش شد .



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 326
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران