پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 513057 تاریخ : 1399/02/28-17:40:42
,5,
سطح آب دریای خزر به کمترین میزان طی 30 سال اخیر رسید

در سال گذشته میلادی؛

سطح آب دریای خزر به کمترین میزان طی 30 سال اخیر رسید

مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو با انتشار گزارش نوسان های آب دریای خزر در سال 2019 میلادی اعلام کرد: سطح آب دریای خزر در سال 2019 میلادی، در ادامه روند کاهشی خود از سال 1995، به کمترین میزان طی 30 سال اخیر رسید.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، میانگین تراز آب در این سال با کاهش 13 سانتیمتری نسبت به سال 2018، برابر با 27.18- متر شده است.

کاهش تراز آب اخیر درحالی است که میزان ورودی آب رودخانه ولگا بعنوان تأمین کننده بخش اعظم آب رودخانه ای به این دریا، در سال 2019، حدود 22 درصد کاهش یافته که این مسئله می تواند بعنوان یکی از علل مؤثر در کاهش تراز آب اخیر محسوب شود.

متوسط سالانه ورودی آب ولگا به دریای خزر حدود 240 میلیارد مترمکعب و برآورد سالانه کل ورودی رودخانه های منتهی به خزر، 300 میلیارد مترمکعب است. از سایر رودخانه های مهم نظیر کورا، اورال، ترک، سفیدرود، هراز، در مجموع بطور متوسط 34 میلیارد مترمکعب آب وارد دریای خزر می شود.

حجم آب ورودی رودخانه ها به عنوان شاخص بسیار مهم در بیلان آب خزر محسوب شده و تغییرات سالانه آن متأثر از عوامل اقلیمی، رژیم هیدرولوژیکی و بهره برداری ها است. نتایج بررسی ها نشان داده است در سال 2019، دوره سیلابی رودخانه ولگا که به طور معمول از اواسط اردیبهشت تا اوایل مردادماه ادامه دارد، کوتاهتر و میزان آبدهی آن کمتر از میانگین بلند مدت بوده است.

دمای سطح آب دریا نیز به عنوان یکی از معیارهای اصلی در تبادل حرارتی و شاخصی در ارزیابی پتانسیل تبخیر از سطح آب که جزء مؤلفه های اصلی خروجی در بیلان آب خزر محسوب می شود، در بررسی روند تغییرات تراز آب و ارزیابی علل نوسانات در خزر مورد مطالعه قرار می گیرد.

روند افزایشی دمای سطح آب دریای خزر به ویژه در سال های اخیر، از عوامل تأثیرگذار بر کاهش تراز آب بوده است.

میانگین دمای سطح آب خزر در سال 2019میلادی در مقایسه با سال 2018، به میزان 0.2درجه سانتیگراد و نسبت به میانگین بلند مدت، 1 درجه افزایش یافته است.

تحلیل تغییرات دمای آب در دو سال اخیر حاکی از وقوع روند افزایشی دمای آب در همه بخش های دریای خزر به استثنای منتهاالیه خزر شمالی است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 295
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران