پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 328120 تاریخ : 1397/02/01-12:55:03
,17,
سرنوشت صادرات پس از داستان دلار

سرنوشت صادرات پس از داستان دلار

تعیین سیاست‌های ارز تک نرخی و بحث جایگزینی یورو به جای دلار در روزهای گذشته باعث شده سهم واردات و صادرات نسبت به هم به طور مرتب در تغییر باشد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، اگرچه هنوز آمارهای رسمی تجارت کشور در فروردین ماه منتشر نشده اما مروری بر برخی آمارهای ارائه شده گویای آن است که در اولین ماه سال گاه به واسطه افزایش نرخ ارز صادرات تا حدود دو برابر واردات گسترش یافته و گاه بر اساس وضع قوانین جدید تا یک چهارم واردات کاهش پیدا کرده است.

اما طبق آخرین آمارها، یک هفته پس از اجرای سیاست‌ های جدید در حوزه نرخ ارز، واردات روند افزایشی به خود گرفت و صادرات با تغییرات دو برابری نسبت به اولین روزهای اجرای این سیاست‌ ها در وضعیتی قرار گرفته است که بیش از 33 درصد کمتر از حجم واردات است.

در تاریخ 28 فروردین امسال 206 میلیون و 700 هزار دلار کالا وارد مرزهای کشور شده که وزنی حدود 146 هزار تن داشته است. اما در همین تاریخ میزان صادرات برابر با 137 میلیون و 300 هزار دلار بوده است که 33.57 درصد کمتر از واردات به شمار می‌رود.

البته از نظر وزنی، کالای صادره به نسبت حجم بیشتری داشته و در این روز بیش از 260 هزارتن کالا از مرزهای ایران صادر شده است. با این حال نسبت به روزهایی که به تازگی قوانین ارزی مدون شده بود صادرات رشد کرده و به نظر می‌رسد ثبات قیمت‌ ها باعث شده تجار بتوانند برای ادامه فعالیت‌ های خود برنامه‌ ریزی کرده و بر اساس شرایط جدید برای خود تصمیم بگیرند.

جداول زیر نشان دهنده وضعیت واردات و صادرات کشور در روزهای گرانی دلار، پس از اعلام نرخ 4200 تومانی برای دلار و روزهای اخیر است: 

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که فروردین ماه سال قبل تراز تجاری کشور 375 میلیون دلار مثبت بوده و بر این اساس میزان صادرات کشور به همین اندازه بیش از واردات بوده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 360
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران