پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 495451 تاریخ : 1398/10/01-16:46:42
,5,
سرمایه‌گذاری 20 هزار میلیارد تومانی در سیستان و بلوچستان

معاون وزیر نفت در امور گاز خبر داد:

سرمایه‌گذاری 20 هزار میلیارد تومانی در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، گفت: امکان سرمایه‌گذاری 20 هزار میلیارد تومانی شرکت ملی گاز ایران در سیستان و بلوچستان، فراهم شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت نفت، حسن منتظرتربتی، در تشریح آخرین وضعیت اجرای بزرگ‌ترین پروژه گازرسانی کشور شامل ساخت خطوط لوله انتقال گاز و توسعه شبکه گاز شهری و روستایی استان سیستان و بلوچستان، توضیح داد: اکنون به‌ صورت همزمان ساخت شبکه، علمک‌گذاری و واگذاری انشعاب گاز به مشترکان در هشت شهر استان سیستان و بلوچستان در حال انجام است، به گونه‌ای که اکنون عملیات گازرسانی در شهر زاهدان بیش از 76 درصد پیشرفت داشته، حدود 15 هزار علمک گاز نصب شده و برای حدود 31 هزار خانوار، اشتراک پذیری انجام شده است.

وی با بیان اینکه افزون بر شهر زاهدان، عملیات ساخت و توسعه شبکه گاز شهری در هفت شهر ایرانشهر، محمدان، بمپور، زابل، خاش، بزمان و دلگان به صورت هم‌زمان در حال اجرا است، اظهار کرد: طرح گازرسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان در دست اجرا است، تاکنون هفت روستا از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند و عملیات گازرسانی به 16 روستای دیگر نیز آغاز شده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز از اجرای طرح گازرسانی به 310 واحد صنعتی سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: تاکنون 82 واحد صنعتی گازدار شده‌اند، عملیات گازرسانی به 185 واحد صنعتی دیگر آغاز شده، گازرسانی به 42 واحد صنعتی در مرحله پیمان‌سپاری و گازرسانی به هشت واحد دیگر در مرحله طراحی است.

سیستان و بلوچستان؛ کارگاه گازرسانی

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در شرایط کنونی، ساخت و توسعه شبکه گاز در شهرها، روستاها، صنایع و نیروگاه‌های سیستان و بلوچستان، این استان را به بزرگ‌ترین کارگاه گازرسانی کشور تبدیل کرده و اجرای عملیات در جبهه‌های مختلف کاری به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است.

تربتی با اشاره به اینکه در کنار ساخت و توسعه شبکه گاز شهری، روستایی و صنعتی در سیستان و بلوچستان، ساخت 6 خط لوله بزرگ و اصلی انتقال گاز در سطح این استان پهناور کلید خورده است، گفت: به منظور تسریع در روند ساخت و بهره‌برداری هر یک از این 6 خط لوله اصلی، ساخت هر خط لوله به چند قطعه تقسیم‌بندی شده تا زمان ساخت و بهره‌برداری از آنها به حداقل کاهش یابد.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی بیش از یک‌هزار و 770 کیلومتر خط لوله اصلی گاز در استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: افزون بر این، ساخت حدود 655 کیلومتر خط لوله جدید گاز در مرحله طراحی پایه است که عملیات احداث آنها نیز به زودی آغاز خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: ساخت خط لوله 36 اینچی گاز ایرانشهر - زاهدان - دوراهی دشتک به طول 108 کیلومتر، خط لوله 24 اینچی دوراهی دشتک به زابل به طول 110 کیلومتر، خط لوله ایرانشهر به چابهار در چهار قطعه و در قطرهای 56 تا 16 اینچ به طول تقریبی 300 کیلومتر، خط لوله 20 اینچی ایرانشهر به پالیزان به طول 105 کیلومتر، خط لوله پالیزان به خاش به طول 41 کیلومتر، خط لوله خاش به میرجاوه به طول 109 کیلومتر و خط لوله انتقال گاز به شهرهای سوران، زابلی، سراوان، سیرکان و هیدوج به طول تقریبی 343 کیلومتر از مهم‌ترین خطوط لوله در دست ساخت هستند.

اتصال بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی ایران به شبکه گاز

تربتی، اتصال چابهار به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی ایران به شبکه گاز طبیعی را از دیگر برنامه‌های در دست اجرای شرکت ملی گاز ایران عنوان کرد و افزود: با ساخت خط لوله گاز ایرانشهر به چابهار، افزون بر گازرسانی به نیروگاه‌های برق چابهار و کنارک و توقف مصرف سوخت مایع در این واحدها، زمینه گازرسانی به صنایع پتروشیمی مکران نیز فراهم می‌شود. این خط لوله انتقال گاز اکنون در چهار قطعه مراحل مختلف ساخت را سپری می‌کند.

حمایت بی‌نظیر وزیر نفت از توسعه گازرسانی

وی با اعلام اینکه وزارت نفت برای توسعه شبکه گاز سیستان و بلوچستان با محدودیت تامین منابع مالی روبه‌رو نخواهد شد، گفت: با حمایت بی‌نظیر مهندس زنگنه، وزیر نفت، بر اساس مصوبه شورای اقتصاد و بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه سال 93، امکان سرمایه‌گذاری بیش از 20 هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان فراهم شده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با یادآوری اینکه هزینه‌های سرمایه‌گذاری در ساخت و توسعه شبکه گاز سیستان و بلوچستان از محل جایگزینی گاز طبیعی جبران خواهد شد، افزود: با توسعه شبکه گاز، مصرف سوخت مایع به ویژه گازوئیل در سبد سوخت نیروگاه‌ها و گاز مایع در سبد سوخت مشترکان خانگی و تجاری به حداقل کاهش می‌یابد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 381
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران