پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 353375 تاریخ : 1397/05/09-16:52:33
,12,8,
سبد سهام مناسب برای سرمایه گذاری با ریسک پایین

گزارش

سبد سهام مناسب برای سرمایه گذاری با ریسک پایین

اگر تنها تعدادی از سهام یک شرکت را خریداری کنیم سرمایه گذاری فردی انجام داده ایم و تنوعی درآن نداشته ایم اما با سرمایه گذاری بر روی چندین سهم و خرید آنها ما را به نوعی تنوع گرایی در سهام میل می دهد این مجموعه متنوع سبد سهام نام دارد.

به گزارش بانک و صنعت ، با داشتن سهامِ چندین شرکت، که به دقت و برای ایجاد توازن از بین انواع گوناگونی از بخش‌ها و شرکت‌ها انتخاب شده‌اند، کنترل بیشتری روی ریسکی که همیشه با مشارکت در سرمایه‌گذاری عجین است، خواهیم داشت.

نکته‌ی اصلی سبد سهام این است که اگر سهام یکی از شرکت‌هایی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید، افت قیمت داشت، آن افت با افزایش، در قیمت سایر سهام سبدتان جبران شود.

 

چگونه سبد سهام تشکیل دهیم؟
ساخت سبد سهام فرآیندی به شدت شخصی است و به خودشناسی زیادی نیاز دارد.

اینکه سبد خود را را چگونه شکل می‌دهید، به عوامل بسیاری از جمله درآمد فعلی خود، نگرش شما نسبت به ریسک و دانستن این که پول را برای چه سن و چه زمانی لازم دارید، بستگی دارد. اما ابتدا باید کلیت مسئله‌ی سبد را درک و بدانید که با ایجاد سبد به چه چیزی می‌خواهید دست پیدا کنید. 

 

تاریخچه سبد سهام
سازمان بورس در تیرماه سال 1383 طرح سبد سهام را که متشکل از سهام شرکت های مختلف است برای جذب نقدینگی بیشتر و کاهش ریسک سرمایه گذاری به اجرا درآورد. هدف از اجرای این طرح جلب سرمایه گذارانی است که اطلاعاتی کافی درباره بورس ندارند تا بتوانند با خرید سبدی متشکل از سهام شرکت های مختلف سرمایه خود را در مقابل خطرات ناشی از کاهش قیمت ایمن سازند. برای افرادی که اطلاعات کافی در مورد بورس ندارند و حاضر به پذیرش ریسک های بالا نیستند ،سبد سهام بهترین گزینه موجود است. برای جلب سرمایه گذاران بیشتر ، بورس در اکثر استان های کشور تالارهایی را تاسیس نموده است. اما بزرگ شدن بورس نیازبه جذب نقدینگی بیشتر را افزایش داده است و سبد سهام می تواند این کمبود نقدینگی را جبران کند. 

هدف دولت از گسترش بازار بورس به سراسر کشور، جذب نقدینگی سرگردان و هدایت آن به سمت سرمایه گذاری و افزایش رونق اقتصادی است.دولت برای رها شدن از اقتصاد متمرکز درصدد است با واگذاری دارایی ها امکان حضور بخش خصوصی را در این عرصه فراهم کند.

 

رابطه نوع سبد با ریسک
 ریسک، مفهومی اساسی در سرمایه‌گذاری است و به امکان از دست دادن بخش یا حتی کل سرمایه‌ی اولیه‌تان اشاره دارد و نوع آن با توجه به کلاس‌های دارایی، حوزه ‌هایی که در آنها سهام دارید، اندازه‌ی شرکت و شرایط بازار، متفاوت است.

سهامی که‌ ریسک بالایی در سقوط ارزش دارد، معمولا از شانس بیشتری هم در بالا رفتن ارزش برخوردار است. سهام بسیار ثابتی که ریسک کمتری برای سقوط ارزش آن را تهدید می‌کند، شانس کمتری برای رشد احتمالی دارد.

 

انواع سبد سهامی

سبد رشدی
اگر می‌خواهید ارزش سرمایه‌گذاری خود سریع رشد کند، آنچه به اصطلاح «سبد رشدی» نامیده می‌شود، بهترین انتخاب برای شماست، اما برای دستیابی به این امر، باید آماده‌ی مواجهه با ریسک سقوط ارزش آن باشید. بخش بیشترِ این سبد، سهام با ریسک بالاست، مثل سهام شرکت‌هایی که سرمایه‌ی کمی دارند. بنابراین از شانس بیشتری هم برای افزایش ارزش‌های فوق‌العاده زیاد برخوردارند.


سبد درآمدی
در مقابل، سبد درآمدی برای ریسک بسیار پایین طراحی شده است. اگر بیشتر علاقه دارید که درآمد ثابتی از سرمایه‌گذاری خود داشته باشید و چندان دنبال رشد آن نیستید و نمی‌خواهید ارزشش را از دست بدهد، این انتخاب مناسبی برای شماست. این سبد، عمدتا از شرکت‌های بسیار باثباتی تشکیل شده است که قیمت سهام آن ها خیلی آهسته رشد می‌کند، اما بعید است که ارزشش کاهش یابد. ضمن اینکه سود سهام را به‌طور منظم و سر موقع پرداخت می‌کنند.

 

سبد محافظه کارانه
سبد رشد محافظه کارانه ، در صورتی برای شما مناسب است که در عین آمادگی برای پذیرش ریسک و ایجاد رشد نسبی، اهمیت بالایی برای محافظت از ارزش سرمایه قائل است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 457
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران