پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 450347 تاریخ : 1397/12/11-16:06:51
,15,
ساختمان پست قدیم میرجاوه جایی برای تماشای تاریخ/ از رازهای بنای کبوترخانه تا جاسوسی کبوتران نامه بر

ساختمان پست قدیم میرجاوه جایی برای تماشای تاریخ/ از رازهای بنای کبوترخانه تا جاسوسی کبوتران نامه بر

بنای کبوتر خانه در مجموعه اداره پست قدیم شهرستان میرجاوه واقع و در سال 1297 شمسی به دست مستشاران انگلیسی ساخته شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی شرکت پست،  ساختمان قدیمی اداره پست میرجاوه با مساحت نه هزار و 200 متر مربع و با320 متر زیر بنا، در سال 1297شمسی به دست انگلیسی ها ساخته شده است.

بنای کبوتر خانه در مجموعه اداره پست قدیم شهرستان میرجاوه واقع شده است. این سازه مکعب شکل خشت و گلی با ارتفاع و عرض سه متر و مساحت نه متر مربع دارای سقفی مسطح می باشد و  به دست مستشاران انگلیسی ساخته شده است.

مجموعه تاریخی اداره پست سابق میرجاوه، در ابتدای ساخت به عنوان مهمانسرای نیروهای انگلیسی مورد استفاده قرار می گرفته است. در اواخر قرن نوزدهم میلادی نظامیان مستقر در میرجاوه از طریق کبوتران نامه رسان، اطلاعات و نامه های محرمانه خود را جابجا می کردند، از این رو نیاز به مکانی نزدیک و در دسترس برای نگهداری کبوتران نامه رسان داشتند و بنای کبوتر خانه را در منتهی الیه غربی مجموعه اداره پست ساختند.

مدیر میراث فرهنگی شهرستان میرجاوه در این خصوص می گوید: مجموعه تاریخی اداره پست سابق میرجاوه در ابتدای ساخت به عنوان مهمانسرای نیروهای انگلیسی استفاده می شده و بعد پایان جنگ جهانی و خروج نیروهای انگلیسی از منطقه، به اداره پست تغییر کاربری داده است.

وی افزود: مصالح به کار رفته در این ساختمان شامل آجر، چوب، سنگ و فولاد می باشد و سبک معماری این بنا الهام گرفته از معماری هند و پاکستان است و بنای کبوتر خانه نیز در مجموعه اداره پست قدیم شهرستان میرجاوه واقع شده و ظرفیت نگهداری حدود 400 الی 500 عدد کبوتر را داشته و مهمترین و اصلی ترین محل نگهداری کبوتران نامه رسان در آن زمان بوده است.

کُرد خاطرنشان کرد: طبق شواهد بدست آمده در این منطقه، علاوه بر نظامیان ارتش انگلستان، کارکنان راه آهن و سیاست مداران مستقر در منطقه نیز از این کبوتر ها جهت ارسال نامه ها استفاده می کردند، در طول مسیر راه آهن میرجاوه به زاهدان، چندین ایستگاه وجود داشته که شامل چندین سازه از جمله کبوتر خانه بوده است.

مسئول میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان میرجاوه بیان کرد: بنای کبوتر خانه اصلی به دلیل استقرار در مرکزشهرستان و همچنین مرمت و نگهداری در سال های اخیر، همچنان بدون تغییر مانده است، اما سازه های کبوتر خانه در ایستگاه های راه آهن به دلیل نوع مصالح بکار رفته و عدم توجه و رسیدگی در سال های گذشته، تخریب شده و جزئیات زیادی در مورد آنها در دسترس نیست.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 334
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران