پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 465915 تاریخ : 1398/03/18-16:05:35
,14,
ساخت لوح مینای نقاشی گل‌ومرغ به‌سبک قاجار

ساخت لوح مینای نقاشی گل‌ومرغ به‌سبک قاجار

در راستای حفظ، احیا و اشاعه هنرهای سنتی ایران، لوح مینای نقاشی طرح گل‌و‌مرغ به سبک قاجار توسط مریم مسگریان هنرمند کارگاه مینای گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ساخته شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از سازمان میراث فرهنگی، سید عبدالمجید شریف زاده رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه امروز شنبه با اعلام این خبر گفت: نقاشی گل و مرغ از جمله نقوش بکار رفته در هنر مینای نقاشی است که نمونه های ارزنده ای از آن در گنجینه هایی چون کاخ گلستان، موزه جواهرات ملی ایران و مجموعه های خصوصی ایران موجود است.

او با بیان اینکه در عصر قاجار مینای نقاشی، هنری مورد توجه دربار و ارزنده بوده است افزود: اما در دوره کنونی، معدود هنرمندانی به این تکنیک آشنا بوده و به آن می پردازند.

شریف زاده اظهار داشت: عدم دسترسی به منابع مکتوب که به ویژگیها و دانش فنی این هنر پرداخته باشد، اهمیت تحقیق و مطالعه در این هنر فاخر را نشان می‌دهد.

وی بررسی نقوش به کار گرفته شده در مینا کاری آن دوران، نحوه اجرای اثر و در نهایت ثبت دستاوردها در احیاء، حفظ و اشاعه این هنر را هدف این طرح عنوان کرد .

او گفت: در اجرای این اثر، شناخت اصول طرحی گل و مرغ، رنگ شناسی و اجرای صحیح تکنیک پرداز در نقاشی مینایی به شیوه قاجار، تثبیت رنگ ها  در دمای پخت مناسب و تلفیق دو سبک از شیوه های مینا کاری (مینای نقاشی و خانه بندی) مد نظر بوده است.

رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه افزود: در این اثر، پلاک بیضی شکل مسی به ابعاد 8در 10سانتی متر با تکنیک پرداز به شیوه نقاشی مینایی دوره قاجار با طرح گل و مرغ در مرکز اثر و روش مینای خانه بندی برای ساخت شش قطع در حاشیه لوح بکار برده شده است.

او افزود: در طراحی این قطعات نیز از نقوش رایج دوران قاجار نظیر اسلیمی و ختایی استفاد و پس از مراحل نهایی اجرای آن، بر روی قطعه چوبی با حاشیه منبت به ابعاد 30در 37سانتی متر نصب شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 301
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران