پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 282702 تاریخ : 1396/05/18-14:29:24
,17,
رئیس مرکز آمار: 52 درصد رشد اقتصادی کشور در سال گذشته مربوط به نفت بود

رئیس مرکز آمار: 52 درصد رشد اقتصادی کشور در سال گذشته مربوط به نفت بود

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به رشد 11 و یک دهم درصدی اقتصادی کشور با پایه سال 90 از منظر آمار ایران گفت: از نظر ما 5 و 8 دهم درصد از این رشد مربوط به گروه نفت است و بنابر این 52 درصد رشد پارسال مربوط به گروه نفت بوده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،امیدعلی پارسا در جمع خبرنگاران افزود: البته با وجود آنکه سال پایه بانک مرکزی و مرکز آمار هر دو بر پایه سال 90 است اما هنوز اختلاف در اعداد و ارقام وجود دارد و اگر می خواهیم که آمار و اطلاعات یکی باشد باید یک نهاد آمارگیری کند.

وی گفت: از نظر بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور در سال گذشته 12 و نیم درصد بود که از نظر آنها 9 و 8 دهم درصد مربوط به گروه نفت است.
پارسا افزود: بنابر این از نظر بانک مرکزی 78 درصد از رشد سال گذشته مربوط به گروه نفت بوده است.
وی گفت: از نظر مرکز آمار ایران رشد اقتصادی بدون نفت سال گذشته 6 و 4 دهم درصد و از نظر بانک مرکزی 3 و 3 دهم درصد است که اختلاف زیادی را نشان می دهد.
رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه از نظر ما نرخ تورم در تیر امسال در مناطق شهری 7 و 6 دهم درصد است، افزود: این عدد از نظر بانک مرکزی 10 و 3 دهم درصد است.
پارسا گفت: یکی از دلایل این دو عدد این است که تمرکز بانک مرکزی بر شهرهای بزرگ است ولی جامعه هدف ما همه شهرهای بزرگ و کوچک کشورند.
وی درباره نسبت هزینه درآمد خواربار در مناطق شهری نسبت به سال قبل هم افزود: در مناطق روستایی هزینه ها 6 و 6 دهم درصد و درآمدها 9 و 8 دهم درصد رشد نشان می دهد.
رئیس مرکز آمار ایران گفت: همچنین در مناطق شهری هزینه ها 8 و 3 دهم درصد و درآمدها 13 و 7 دهم درصد رشد نشان می دهد.
پارسا افزود: بنابر این در مناطق شهری و روستایی رشد درآمدها از هزینه ها بیشتر بوده است.
وی با اشاره به مباحث مربوط به نرخ بیکاری در کشور گفت: هر مقام یا مسئول که می خواهد درباره نرخ بیکاری اطلاعات و آمار بدهد باید در کنار اعلام نرخ بیکاری به نرخ مشارکت و تعداد شاغلان نیز اشاره کند زیرا اینها جدای از یکدیگر نباید تفسیر شوند.
رئیس مرکز آمار ایران افزود: همچنین باید به اختلاف عددها در فصول مختلف سال نیز توجه کرد زیرا ممکن است مثلاً نرخ مشارکت در مناطق روستایی و کشاورزی در بهار که فصل کار کشاورزان است نسبت به زمستان که فصل کم کاری آنهاست عدد قابل توجهی باشد اما در فصل بهار نسبت به فصل بهار سال گذشته تغییر کوچکی داشته باشد بنابر این توجه به زمانبندی و اعلام آن به مردم در فصول مختلف نیز بسیار مهم است. 
پارسا گفت: نرخ مشارکت در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته از 39 و نیم به 40 ممیز 6 دهم درصد رسیده است.
وی افزود: نرخ بیکاری کشور در بهار پارسال 12 و 2 دهم درصد بود که در بهار امسال به 12 و 6 دهم درصد رسیده است.
رئیس مرکز آمار ایران گفت: تعداد شاغلان کشور در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته 703 هزار نفر اضافه شده است.
پارسا افزود: از این تعداد 45 هزار نفر در بخش کشاورزی، 235 هزار نفر در بخش صنعت و 420 هزار نفر در بخش خدمات بوده اند.
وی گفت: در بخش صنعت 139 هزار نفر به شاغلان صنایعی غیر از ساختمان و 96 هزار نفر به صنعت ساختمان اضافه شده است که این نشانگر آن است که صنعت ساختمان به آرامی رشد خود را آغاز کرده است.
رئیس مرکز آمار ایران افزود: از این تعداد شاغلان 291 هزار نفر زن بوده اند.
 
امسال سال ویژه برای تبدیل نظام آماری سنتی به مدرن است
رئیس مرکز آمار ایران گفت: امسال سال ویژه و نقطه عطفی برای مرکز آمار است زیرا قرار است نظام سنتی آمار که بر مبنای مراجعه به نمونه های آماری و خود اظهاری و اصطلاحاً سنتی است به نظام آماری مدرن بر مبنای ثبتی مبنا تغییر کند.
امیدعلی پارسا در جمع خبرنگاران افزود: در نظام آمار سنتی آمارگیر به پاسخگویان مراجعه می کرد و آنها خود اظهاری می کردند که این روش در کشورهای مدرن دنیا به نظام مبنی بر ثبتی مبنا یعنی جمع آوری اطلاعات و آمار از مراکز و دستگاه های اجرایی مختلف تبدیل شده است.
وی گفت: در نظام آماری ثبتی مبنا آمارهای مورد نیاز در قالب سامانه استاندارد که در همه بخش های اجرایی مستقر می شود در سطح ریز جمع آوری و به بستر شبکه ملی اطلاعات منتقل می شود.
رئیس مرکز آمار ایران افزود: مقدمات کار فراهم است و باید قانون و مقررات لازم در قالب برنامه ملی آمار ایجاد و دنبال شود تا ما بتوانیم نظام آماری مدرن را جایگزین نظام آماری سنتی کنیم.
پارسا گفت: در نظام آماری مدرن قرار است هر شخصی در هر کجا که زندگی می کند و اینکه چه کسب و کاری دارد دارای کد ویژه ای شود و هرگونه تغییر در آن حداکثر ظرف 15 روز در دستگاه های مرتبط اجرایی ثبت و ضبط شود و به مرکز آمار ارسال شود.
وی افزود: به این ترتیب مرکز آمار نیازی ندارد که هر 5 سال یک بار سرشماری عمومی نفوس و مسکن را انجام دهد بلکه می تواند هر ماه یک بار آخرین تغییرات سرشماری را به دست آورد.
رئیس مرکز آمار ایران گفت: ما به دولت نیز گفته ایم که به دنبال سرشماری 5 سال بعد نیستیم و همه وقت و انرژی خود را بر روی برنامه ملی آمار گذاشته ایم تا دیگر نیاز نباشد هر 5 سال سرشماری انجام دهیم.
پارسا با اشاره به اقتصاد مقاومتی افزود: به عنوان مثال در اجرای اقتصاد مقاومتی دستگاه های زیادی مشغول به فعالیت هستند اما اطلاعات و آمار و اینکه آیا در این مسیر حرکت می کنیم یا نمی کنیم با برنامه ملی آمار بوجود می آید.
وی گفت: بر این اساس آمار و اطلاعات از دستگاه های مختلف جمع آوری و تبدیل به یک عدد می شود که می گوید عدد میزان تحقق اقتصاد مقاومتی چند است و آیا ما به سمت آن می رویم یا نمی رویم.
رئیس مرکز آمار ایران افزود: این تنها یک مثال است و در هر مورد و شاخص دیگری نیز می توان همه فعالیت ها را به عدد تبدیل و جهت گیری آن را با برنامه ملی آمار مشخص کرد. 


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 232
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران