پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 351680 تاریخ : 1397/04/11-09:35:12
,20,4,
رئیس جمهور با یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی به سوئیس و اتریش می رود

رئیس جمهور با یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی به سوئیس و اتریش می رود

در طول سفر دو روزه رئیس جمهور علاوه بر دیدارهای دو جانبه هیات های عالی رتبه و اقتصادی کشورهای ایرانی- سوئیس و ایران- اتریش؛ پیش بینی می شود بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا درباره حفظ و ادامه مسیر برجام به صورت رسمی به ایران ارائه شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، حسن روحانی رئیس جمهوری امروز در راس هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی و به دعوت روسای جمهور سوئیس و اتریش به برن و وین سفر خواهد کرد. این سفر حدود دو ماه بعد از خروج آمریکا از برجام اتفاق می افتد و به نظر می رسد بیشترین مذاکرات در خصوص حفظ برجام بدون آمریکا و گسترش روابط اقتصادی و سیاسی بین ایران و اروپا صورت گیرد، آن هم در شرایطی که اتریش از روز گذشته ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده گرفته است. پیش بینی می شود در طول سفر دو روزه رئیس جمهور علاوه بر دیدارهای دو جانبه هیات های عالی رتبه و اقتصادی کشورهای ایرانی- سوئیس و ایران- اتریش؛ پیش بینی می شود بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا درباره حفظ و ادامه مسیر برجام به صورت رسمی به ایران ارائه شود.    

البته حسن روحانی در حالی امروز به دو کشور اروپایی که به نوعی قلب سیاسی و اقتصادی اروپا هستند سفر خواهد کرد که روز گذشته دونالدترامپ در مصاحبه ای با فاکس نیوز در پاسخ به این سوال که اگر شرکت های اروپایی با ایران همکاری داشته باشند آیا جریمه خواهند شد؟ گفت: « البته که، قطعا این کاری است که ما انجام می دهیم.»

اما با همه این ها کارشناسان پیش بینی می کنند مهم ترین دستاورد سفر رئیس جمهور به اروپا حفظ برجام بدون آمریکا خواهد بود و آن هم در شرایطی که رابطه اروپا و آمریکا در سردترین حالت خود طی سال های گذشته به سر می برد و آمریکا با وضع تعرفه های سنگین تجاری علیه واردات کالاهای مختلف اروپایی به نوعی با کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا هم وارد تنش های اقتصادی شده است. در طول دو ماه گذشته بارها ترامپ رئیس جمهور آمریکا و دیگر مقامات عالی رتبه این کشور کشورها و شرکت های اروپایی را به قطع همکاری با ایران تهدید کرده اند ولی با همه این ها کشورهای اروپایی همچنان به دنبال ادامه همکاری با ایران هستند و نشانه این موضوع مصوبه اخیر اتحادیه اروپا در حمایت از برجام است. اما این نکته هم قابل توجه است که بسیاری از شرکت های مهم اروپایی که همکاری هایی را با ایران بعد از برجام شروع کرده بودند عملا اعلام کرده اند که کشورمان را ترک خواهند کرد و باتوجه به روابط اقتصادی کلانی که با آمریکا دارند نمی توانند بازار و روابط اقتصادیشان با این کشور را قطع کنند و در این شرایط آمریکا برای آن ها اولویت خواهد داشت.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره اهمیت سفر رئیس جمهور به اروپا نوشت: «حسن روحانی رئیس جمهور ایران در قالب تلاش تهران برای دریافت تضمین حمایت مستمر اروپا از توافق هسته ای (برجام) عازم دو کشور اروپایی اتریش و سوئیس می شود.»

همچنین بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه درباره اهمیت سفر روحانی به دو کشور اروپایی گفت:« این اولین سفر رئیس‌جمهور به اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام است. البته در این مدت تماس‌های گوناگونی در سطوح مختلف بین مقامات ایران و اتحادیه اروپا برقرار بوده است ولی این سفر در این سطح از اهمیت برجسته‌ای برخوردار است و می‌تواند راهکارها و تصویر و تصور دقیق‌تری را در برابر همکاری‌های ایران و کشورهای اروپایی قرار دهد. با توجه به استمرار استراتژی ضدایرانی دولت ترامپ علیه ایران و خروج این کشور از این توافق بین‌المللی، اکنون در شرایطی هستیم که دیگر اعضای برجام و اتحادیه اروپا  باید در عمل، تعهد خود به برجام و تامین منافع ایران از این توافق بین‌المللی را اثبات کنند.» او گفت:« در شرایط کنونی که شاهد خروج آمریکا از برجام و انجام مذاکرات فشرده بین ایران و اروپا برای بررسی راهکارهای حفظ این توافق بین‌المللی با توجه به علاقه‌مندی جامعه جهانی و اتحادیه اروپا بر حفظ برجام هستیم این سفر اهمیت بسیار بالایی در تبیین ادامه مسیر این همکاری‌ها خواهد داشت.»

علاوه براین ها به اعتقاد کارشناسان استقبال رسمی دو کشور اروپایی از رئیس جمهور آن هم در اوج فشارهای آمریکا علیه ایران در سطح جهان به نوعی می تواند نشان دهنده اختلافات اروپا و آمریکا و حمایت اروپا از ایران در شرایط کنونی باشد که بازتاب مثبت گسترده ای را به دنبال دارد.

کشور اتریش در بین کشورهای اروپایی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و بسیاری از نهادهای بین‌المللی و وابسته به سازمان ملل از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این کشور قرار گرفته‌ اند. همچنین سوئیس را به عنوان قلب بانکداری و روابط مالی جهان می شناسند و روابط بانکی ایران با جهان درحال حاضر یکی از مهم ترین نیازهای کشور است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 339
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران