پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 432225 تاریخ : 1397/09/07-13:46:35
,6,
ریاست‎جمهوری نامه قطعه‌سازان را به وزارت صمت فرستاد

نامه‎ای که بازنشده ارجاع داده شد

ریاست‎جمهوری نامه قطعه‌سازان را به وزارت صمت فرستاد

این عریضه در حالی میان دودفتر دولتی دست به دست شده است که قطعه‌سازان تا 70درصد نیروی انسانی خود را از دست داده‌اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، نایب‎رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌ساز خودرو درخصوص نامه سرگشاده اعضای این انجمن به رئیس‌جمهور در مورد چهار مشکل اساسی و مهم در این صنعت، اعلام کرد: «متاسفانه مطلع شدیم دفتر ریاست‎جمهوری- نه خود ایشان- نامه را به دفتر وزیر صنعت، معدن و تجارت فرستاده است.»

مهدی مطلب‌زاده با اشاره به این‎که اگر قرار بود وزارتخانه کاری انجام دهد تابه‌حال این اتفاق افتاده بود، گفت: «اما وزارتخانه همتی برای تغییر شرایط ندارد. به نظر می‌رسد در این شرایط یک‌سری ملاحظات مد نظر قرار دارد، درحالی که باید توجه داشت چنین ملاحظاتی می‌تواند به نابودی کل صنعت منجر شود.»

آن‎هایی که باید، به هشدارها توجه نمی‌کنند

این فعال قطعه‌سازی با اشاره به تاثیر این عملکرد منفعلانه بر بیکاری حجم قابل‌توجهی از کارگران فعال در صنعت خودرو گفت: «وقتی تبعات افزایش این حجم بیکاری به فاجعه تبدیل شود، تازه آن زمان افرادی پیدا می‌شوند که بگویند چرا درباره این موضوع زودتر حرفی نزدید. این درحالی است که ما امروز می‌گوییم و هشدار می‌دهیم، اما آن‎ها که باید توجه کنند، هیچ اهمیتی نمی‌دهند.»

وی همچنین با اشاره به جمع‌آوری اطلاعات جدید از آخرین وضعیت قطعه‌سازان، اظهار کرد: «آمار به دست‌آمده نشان می‌دهد همه شرکت‌ها بین 50 تا 70درصد نیروی انسانی و کار خود را از دست داده‌اند. در حالی که سرمایه واقعی یک صنعت، پرسنل و نیروی انسانی است که آموزش آن‎ها زمان برده و برای کسب تجربه عملی آن‎ها نیز هزینه‌های هنگفتی شده است. اما در این شرایط بسیاری از تولیدکنندگان ناچار نیروی انسانی فعال خود را تعلیق یا تعدیل کرده‌اند. نباید فراموش کرد که به خصوص کارگران، ضعیف‌ترین حلقه این زنجیره به‌شمار می‌روند که زودتر از همه هم حذف شده‌اند.»

از اقدام رئیس‎جمهور متعجب شدیم

مطلب‌زاده در این رابطه که آیا همه قطعه‌سازان موافق ارسال نامه فعالان این بخش به رئیس جمهور بوده‌اند یا خیر، گفت: «ما طی جلساتی که در حاشیه نمایشگاه اخیر قطعات تهران برگزار کردیم به این جمع‎بندی رسیدیم که چنین نامه‌ای را خطاب به رئیس‎جمهور ارسال کنیم. البته این نامه اول نیست. بلکه دور اول ریاست‎جمهوری آقای روحانی یک نامه ارسال کردیم و طی آن درواقع استمداد طلبیدیم. نامه دوم را در انتخابات دور دوم ارسال کردیم. درحال‎حاضر نیز در شرایطی که کارد به استخوان صنعت رسیده، نامه دیگری فرستادیم تا اگر قصد نجات صنعت خودرو وجود دارد، پیشنهادات عملی ارائه شود.»

وی با اشاره به این‎که رئیس‎جمهور در این زمینه برخورد بسیار نامناسبی داشتند، تاکید کرد: «انتظار می‌رفت با دریافت این نامه، آقای روحانی نسبت‌به موضوع حساس شوند. به‌خصوص این‎که اصلی‌ترین آسیب اتفاقات فعلی بر مساله اشتغال است و رئیس‎جمهور نیز همیشه شعارهایی مبنی‌بر حفظ و ایجاد اشتغال می‌دهند. البته موضوع اشتغال دغدغه همه است. چراکه از بین رفتن فرصت‌های شغلی امنیت اجتماعی را تهدید می‌کند. بر این اساس از این اقدام رئیس‎جمهور متعجب شدیم.»

نایب‎رئیس انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازی همچنین در رابطه با عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت و اقدامات وزیر جدید، تصریح کرد: «تا جایی که مشخص است، وزیر صمت در این مدت به مرور و پیوسته در حال تغییر و ابلاغ سمت‌ها در وزارتخانه و سازمان‌های مربوطه است.»

بخش خصوصی نمی‌تواند با زیان انباشته تولید کند

مهدی مطلب‌زاده با اشاره به لزوم تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای تغییر شرایط در صنعت خودرو توسط دولت، اظهار کرد: «باید پذیرفت امروز حجم قابل‌توجهی از خودروسازی کشور هنوز متعلق‌به دولت است. دولت همان‎طور که امروز برای جلوگیری از نارضایتی مردم، به بنزین یارانه می‌پردازد، ممکن است بخواهد به خودروسازان دولتی نیز یارانه بدهد. اما نباید فراموش کرد قطعه‌سازان در بخش خصوصی فعال هستند و توان زیان‌دهی ندارند. در غیر این صورت از بین خواهند رفت.»

به گفته وی، قیمت سایر مواداولیه و نهاده‌های تولید چندبرابر افزایش داشته و قطعه‌سازان برای تولید باید این هزینه‌ها را صرف کنند. درحالی که آن‎ها را مجبور می‌کنند محصول و تولیدات خود را با قیمت بسیار پایین عرضه کنند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 218
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران