پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 432983 تاریخ : 1397/09/17-12:46:36
,6,
رکود 150 میلیارد تومان سرمایه در گردش صاحبان مراکز اسقاط خودرو

رکود 150 میلیارد تومان سرمایه در گردش صاحبان مراکز اسقاط خودرو

آسیب های زیست محیطی تداوم روند فعلی اسقاط خودروهای فرسوده بر کسی پوشیده نیست البته به تازگی هیات وزیران طی تبصره ای خودروسازان تجاری را ملزم به مصرف گواهی های اسقاط کرده تبصره ای که به اعتقاد رئیس انجمن اسقاط کشور خوب است اما در شرایطی که تیراژ خودروسازان بالا نیست نمی توان امید چندانی به اجرای کامل این مصوبه داشت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از آسیب های زیست محیطی تداوم روند فعلی اسقاط خودروهای فرسوده بر کسی پوشیده نیست البته به تازگی هیات وزیران طی تبصره ای خودروسازان تجاری را ملزم به مصرف گواهی های اسقاط کرده تبصره ای که به اعتقاد رئیس انجمن اسقاط کشور خوب است اما در شرایطی که تیراژ خودروسازان بالا نیست نمی توان امید چندانی به اجرای کامل این مصوبه داشت.

محمد حسین گودرزی، در خصوص مصوبه هیات وزیران مبنی بر الزام خودروسازان تجاری به اسقاط یک خودروی فرسوده دیزلی به ازای تولید هر سه خودرو اظهار داشت: طبق مصوبه هیات وزیران « شماره گذاری هر 3 دستگاه خودروی دیزلی نو با استاندارد آلایندگی یورو 5 منوط به اسقاط یک یا چند دستگاه خودروی دیزلی با مجموع ظرفیت گواهی اسقاط مشابه است »، خوشبختانه این دستورالعمل بسیار خوب صادر شده و خودروسازان سنگین داخلی برای تولید و شماره گذاری ملزم به استفاده از گواهی های اسقاط دیزلی شده اند.

وی با تاکید بر اینکه باید ابهامات این تبصره مرتفع گردد گفت: دولت باید با تفسیر این مصوبه ابهامات مراکز اسقاط، خودروسازان و شماره گذاری را مرتفع سازد در این تبصره آمده شماره گذاری هر 3 دستگاه خودرو دیزلی نو با یک گواهی معادل، جای سوال این است که منظور تولید 3 سری چهارده عددی است یا یک سوم چهارده عددی؟

وی اذعان داشت: در حالی خودروسازان سنگین داخلی موظف به مصرف گواهی اسقاط شدند که تیراژ تولید این کارخانجات بسیار پایین است و در تامین قطعات، ماشین آلات و سرمایه گذاری با مشکل روبه رو هستند و تولید ندارند لذا مصرف گواهی اسقاط نیز ندارند البته امیدواریم با رونق خطوط تولید این خودروسازی ها شاهد خروج خودروهای فرسوده باشیم.

گودرزی در خصوص تامین هزینه اسقاط از محل دریافت عوارض 2 درصدی واردات قطعات سی کی دی و اس کی دی و همچنین عوارض 1.5 درصدی فاکتورها و پیش فاکتورها گفت: این طرح در کمیسیون صنایع مجلس مصوب و در صحن علنی مجلس مطرح شده اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است لذا امیدواریم با رای گیری هرچه زودتر مجلس وضعیت مراکز مشخص شود البته مهم تر از مراکز، مردمی هستند که در کلان شهرها با نزدیک شدن به فصل سرد سال درگیر آلودگی هوا هستند.

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده کشور با اشاره به اقدام به موقع و سریع سردار اشتری فرمانده پلیس ناجا در ارسال دستور بابت شناسایی و اعمال قانون مراکز غیر مجاز اسقاط که فعالیتشان علاوه بر آسیب به حقوق دولتی عوارض اجتماعی نیز در پی دارد از تلاش های ایشان قدردانی کرد.

وی گفت: اگر خروج خودروهای فرسوده به عهده واردات گذاشته شود قطعا هیچ پیشرفتی نخواهیم داشت . در حال حاضر وجود حدود 60 هزار گواهی اسقاط نشان از راکد ماندن 150 میلیارد تومان سرمایه در گردش صاحبان مراکز است لذا در این خصوص از آقای نوبخت درخواست داشتیم تا پول این گواهی ها به مراکز بازگردانده شود تا بتوانند با سرمایه شخصی خود اقدام به خرید و اسقاط خودروهای فرسوده کنند.

وی در خصوص اسقاط موتورسیکلت نیز گفت: موتورسیکلت سازان در ازای تولید یک موتورسیکلت ملزم به ارائه یک گواهی اسقاط شدند و در حالی که مراکز آمادگی دارند پلیس راهور ناجا هیچ آمادگی برای اجرای طرح ندارد البته برای تسریع در اسقاط موتورسیکلت های فرسوده میبایست پروانه اسقاط موتورسیکلت به مراکز اسقاط خودرو نیز ارائه شود تا مانع از رشد بیشتر آلودگی هوا شویم.



خبر خودرو

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 291
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران