پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 253182 تاریخ : 1395/10/09-10:21:44
,20,
روحانی و تشریح آسیب های فساد بر پیکر اعتماد عمومی

نگاه سیاسی و اقتصادی روزنامه ها

روحانی و تشریح آسیب های فساد بر پیکر اعتماد عمومی

رییس جمهوری در نشست جامعه نظارت و بازرسی دولت، اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی را بزرگترین قدرت نظام عنوان کرد و خواستار برخورد جدی تر با تخلف و فساد شد. سالروز 9 دی و بررسی تحولات جهان در واپسین روزهای 2016 میلادی از دیگر محورهای برجسته روزنامه های امروز بود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز پنجشنبه 9 دی 1395 خورشیدی در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.


**گلایه ها و توصیه های روحانی
«حسن روحانی» رییس‌جمهوری دیروز هشتم دیماه، در نشست تخصصی «جامعه نظارت و بازرسی دولت» که در سالن اجلاس سران برگزار شد،‌ از آسیب های فسادهای مالی از جمله سلب اعتماد عمومی گفت و وجود چالش هایی چون گورخوابی را اسفبار خواند. 
در همین پیوند، روزنامه «ایران» زیر عنوان «سؤالات مردم باید پاسخ داده شود» نوشت: رئیس جمهوری دیروز در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و استانداری‌های سراسر کشور، به عنوان نماینده ملت ایران و مسئول اجرای قانون اساسی، خواستار پاسخگویی به مردم در پرونده‌های مهمی شد که رقم‌های میلیاردی حیف و میل شده است.
ایران به نقل از روحانی نوشت: انتظار مردم این است که ماجرا برایشان روشن شود و من به عنوان نماینده ‏ملت ایران و مسئول اجرای قانون اساسی اعلام می‌کنم که در پرونده‌های مهم که میلیاردها اموال عمومی ‏مردم در آنها حیف و میل شده، باید به سؤالات مردم پاسخ داده شود.‏ اگر در این رسیدگی‌ها به سؤالات مردم پاسخ داده نشود، ما چیزی بیش از 3 میلیارد و ده‌ها ‏میلیارد دلار از دست داده‌ایم و آن اعتماد عمومی مردم به عنوان یک سرمایه مهم اجتماعی است.‏
روحانی همچنین با طرح این پرسش که چرا یک عده در کشور ما حاشیه امنیتی دارند تاکید کرد: این حاشیه امنیتی از کجا آمده است؟ چرا خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و روزنامه‌ها هر چه بگویند، بنویسند، فحاشی کنند و تهمت بزنند حاشیه امنیتی دارد؟ اگر این کارشان مربوط به دستگاه اجرایی و دولت باشد، گاهی تشویق هم می‌شوند. حالا جرات نمی‌کنند راجع به دستگاه‌های دیگر چیزی بنویسند. موضوعی که روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «چرا عده‌ای حاشیه امنیتی دارند» به بازتاب آن پرداخت.
روزنامه «شرق» هم زیر عنوان «پیشنهاد روحانی در مورد زنجانی» از انتقاد رییس جمهوری به کم کاری دستگاه های نظارتی نوشت. به گزارش شرق، حسن روحانی اظهار کرد: «قوه مجریه، قضائیه و مقننه هرکدام دستگاه‌های نظارتی متفاوتی دارند و شورای نگهبان هم یک دستگاه نظارتی به شمار می‌آید. حالا چرا با وجود این همه دستگاه نظارتی باز هم شاهد تخلفات بزرگ هستیم. چگونه می‌شود که یک تخلف عظیم و بزرگ حدود سه ‌میلیارد دلار در کشور ایران در دولت قبل اتفاق بیفتد؟ این همه دستگاه‌های نظارتی بودند، اما کدام‌یک نظارتشان قوی نبوده است. یا قوانین ما اشکال دارد یا افرادی که مسئولیت نظارت دارند مشکل دارند». 
به نوشته شرق، روحانی افزود: اگر مردم در مبارزه با فساد، جدی باشند، آن وقت سازمان‌های نظارت و بازرسی حرفه‌ای ما در سه قوه با امید و قدرت بیشتری این مسیر را ادامه می‌دهند. همه ارکان باید کنار هم قرار بگیریم و با فساد و انحراف مبارزه کنیم و معیار برای ما اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی باشد».
رییس جمهوری در بخشی دیگر از سخنان خود، به مساله گورخوابی و نامه یکی از هنرمندان به رییس جمهوری در این مورد اشاره کرد. موضوعی که روزنامه «اعتماد» در بازتاب آن آورد: چهارشنبه حسن روحانی با واکنش ‌به پدیده‌ تلخ «گورخوابی» آغاز شد. پدیده‌ای که تا دیروز نه فقط به گوش مردم عادی بلکه به گوش رییس دولت هم نرسیده بود، تنها نصایحی را برای حل این مشکلات به خود دید؛ نصایحی که باز هم همچون سایر مشکلات، به دعواهای جناحی مربوط می‌شود و حسن روحانی با غیرقابل تحمل خواندن آن، به راه‌حلی همچون آنچه در برابر سایر مشکلات پیشنهاد می‌کند، دست می‌زند. او راه‌حل چنین موضوعاتی را «یکپارچگی» می‌داند. راه‌حلی که رسیدن به آن در این شرایط دور از دسترس به حساب می‌آید اما تنها امید روحانی برای خلاص شدن از مشکلات جامعه‌ای است که نتیجه بی‌تدبیری‌های گذشته است.

**9 دی از نگاه مطبوعات
سالروز 9دی که مردم به خاطر دفاع از ولایت به خیابان ها آمدند در میان یادداشت و گزارش های امروز جایگاه ویژه ای داشت. روزنامه «جام جم» درباره این سالگرد اینگونه نوشت: دی 88، روزی بود که مردم ایران حماسه‌ای ماندگار آفریدند و با حضور خود اعلام کردند که در مورد خطوط قرمز نظام به‌هیچ وجه کوتاه نخواهند آمد. همین حضور باشکوه بود که باعث شد فتنه‌ای که در خارج از کشور طراحی شده بود و با بی‌بصیرتی عده‌ای در داخل به غائله‌ای خطرناک تبدیل شد، پایان یابد. اکنون در هفتمین سالروز این حماسه، بازخوانی آن رویداد ‌می‌تواند ملت ایران را در ادامه مسیر انقلاب اسلامی یاری کند و به همین دلیل است که همچنان مسئولان و نهادهای مختلف کشور بر اهمیت این روز و گرامیداشت آن تاکید می‌کنند.
«شمشیر برنده ملت در مقابل فتنه گران» هم عنوان یادداشتی از روزنامه جام جم به قلم «محمدرضا باهنر» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. نویسنده این یادداشت دلیل ضرورت ماندگاری این روز را مساله توطئه و فتنه عظیم سال 88 عنوان کرد و نوشت: فتنه‌ای که جمهوریت و اسلامیت نظام را هدف قرار داد. برخی معتقدند که این فتنه از سال‌ها قبل طراحی شده بود. عده‌ای هم برآنند که ساده‌انگاری یا تسلط هوای نفس بر خواسته‌های برخی افراد باعث شد که آنها فتنه را کلید بزنند. به همین دلیل است که می‌گوییم 9 دی باید زنده بماند و در تاریخ ماندگار شود تا کسانی که حتی توهم فتنه‌گری در آینده را دارند، یادشان بماند که شمشیر برنده‌ای به نام ملت در مقابلشان خواهد ایستاد.
در یادداشتی با عنوان «ضرورت عدالت در برخورد با فتنه‌ها» که در روزنامه «همدلی» منتشر شد هم می خوانیم: اینکه چه کسی مصداق فاسق، فتنه، محارب و.... است نیاز به دقت نظر دارد، چرا که ممکن است با اوامری ناقص، حقی باطل و باطلی حق، قلمداد شود. اگر چنین شود، شالوده نظام مبتنی بر عدالت، آسیب‌پذیر خواهد شد و افکار عمومی از فرقان حق و باطل ناامید می‌شوند و اعتماد عمومی که مهم‌ترین سرمایه عمومی کشور است، سلب خواهد شد. 
در بخشی دیگر از این یادداشت آمده است: به نظر می‌رسد آنچه امروزه یکی از آسیب‌های مهم جامعه ما محسوب می‌شود ، احساس بی‌عدالتی جمعی و یا فردی در میان برخی افراد در کشور است. یعنی عدالت که حلقه واسط بین ظالم و مظلوم است یا گم شده یا بسیار کم‌رنگ تلقی می‌شود، لذا این کمبود، اثرگذاری عمیقی بین افراد جامعه و جریانات به‌وجود آورده و می‌آورد. بنابراین می‌طلبد قوای سه‌گانه و تابعین قوا، برای حل معضلات جامعه با چنگ زدن به ریسمان اتحاد و عدالت، از پرخاشگری و تندخویی پرهیز کنند و با تشریک مساعی مصلحانه و قانونی به خواسته‌های جامعه توجه کنند.
روزنامه «ابتکار» هم در یادداشتی با عنوان «عبرت های دی» نوشت: این که امروز پس از گذشت 7 سال از آن زمان هنوز رویدادهای مربوط به آن دوره چند ماهه واکاوی و از 9 دی به عنوان روزی تعیین‌کننده در پایان دادن به آشوب‌های خیابانی یاد می‌شود شاید نیاز جامعه ما به پند گرفتن از درس‌های مربوط به وقایع 88 را نشان دهد. رویدادی که وقتی شرایط ایران 88 را با وقایع پرسوز و گداز این روزهای همسایگان دور و نزدیک ایران مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که گر چه به تعبیر رهبر انقلاب ظلمی بر همگان و به ویژه نظام رفت، و از این رو حوادثی تلخ و جانکاه بود اما متضمن خیر کثیر برای مردمی شد که به عنوان ولی نعمتان و صاحبان اصلی انقلاب، اصل آن را به بهای پرداخت هزینه‌ای اندک حفظ کردند تا شر حسودان به حال کشور بزرگ و تاریخی ایران را به خودشان برگردانند.
روزنامه «قانون» هم در گزارشی با عنوان «مصادره جناحی، ظلم به 9 دی است» به بازتاب مواضع شخصیت‌های سیاسی درباره این روز پرداخت. به گزارش قانون، «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی روز چهارشنبه هشتم دی ضمن گرامیداشت روز حماسه 9دی، با اشاره به حضور مردم گفت: هوشیاری سیاسی و دینی بزرگ ترین سرمایه مردم این کشور است. «محمدجواد فاضل لنکرانی» مدرس حوزه علمیه قم هم با تاکید بر اینکه نباید از 9 دی استفاده جناحی و برای برخورد با گروهی دیگر استفاده شود؛ گفت: اگر بگوییم حضور مردم مربوط به تقویت فلان جناح و یا برای برخورد با فلان جناح بود، در حقیقت ظلم به این حماسه است.
روزنامه «کیهان» هم زیر عنوان «این گردبادهای به غیرت درآمده تسلیم رهبرند که طوفان نمی‌کنند» حماسه 9 دی را نماد اقتدار و بصیرت ملت عاشورایی خواند و نوشت: 9 دی 88 پایانی بود بر این همه گردنکشی و تلاش عده‌ای برای ارضای حب نفس و قدرت خود‌، مردم تهران در این روز قیام کردند‌، قیامی که در تاریخ ماندگار شد‌، قیام حماسی 9 دی از ابعاد متعددی قابل بررسی و واکاوی است ولی حضور میلیون‌ها ایرانی در خیابان‌ها برای صیانت از حرمت عاشورای حسینی(ع) نشان داد که این «‌محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است‌» و موجودیت و تمامیت ایران به حفظ اعتبار و حرمت این روز است حرمتی که توسط فتنه‌گران شکسته شد تا مشخص گردد ایستگاه پایانی تلاش‌های اصحاب فتنه نه قوه مجریه که اصل اسلام و نظام است‌.

** 2016؛ سالی پر از رخداد
سال 2016 میلادی که در واپسین روز آن هستیم، سال غیرمنتظره‌ها بود؛ از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گرفته تا پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده و ترور سفیر روسیه در ترکیه در برابر دوربین‌ رسانه‌ ها. 
به همین بهانه، روزنامه «تعادل» در گزارشی با عنوان «2016 سـال غیرمنتظره‌های پوپولیستی» به سراغ حوادث رخ داده در این سال رفت و نوشت: از اواسط سال جاری میلادی بود که برخی این پرسش را مطرح کردند که «آیا قرار است 2016 بدترین سالی باشد که پشت سر می‌گذاریم؟» شاید ناظرانی که ترجیح می‌دهند نیمه خالی لیوان را ببینند با اشاره به جنگ‌ها و خشونت‌های فزاینده در اقصی نقاط جهان، محکم‌تر از گذشته بر طبل ناامیدی بکوبند؛ اما اگر بخواهیم خوشبین باشیم می‌توان نشانه‌هایی برای امیدواری هم پیدا کرد.
در ادامه، تعادل با اشاره به برخی از مهم‌ترین تحولات در چهار گوشه جهان آورد: خاورمیانه شبیه هیچ یک از دیگر مناطق جهان نیست. این منطقه همیشه ناآرام سال 2016 نیز روزها و ماه‌های بسیار پرتلاطمی را پشت سرگذاشت. تجاوزهای نظامی، حملات تروریستی، کودتا، سرکوب مخالفان، بن‌بست‌های سیاسی ـ اقتصادی و این اواخر هم ترور سفیر روسیه در برابر نگاه رسانه‌های خبری از مهم‌ترین تحولات خاورمیانه در سالی بود که گذشت.
به بیان این روزنامه، آسیا با وجود ثبات نسبی سیاسی ـ امنیتی سال پر تلاطمی را پشت سر گذاشته است. از صدور رای دادگاه لاهه علیه چین که با شکایت دولت وقت مانیل و حمایت آمریکا به بار نشست تا دو آزمایش هسته‌ای کره شمالی و همچنین تحولات و بحران‌های سیاسی در کره جنوبی، تنش‌های منطقه‌ای هند و پاکستان و ادامه ناآرامی‌های امنیتی و کشمکش‌های سیاسی در افغانستان از جمله اتفاق های مهم سال 2016 در شرق و جنوب آسیا به شمار می‌رود.
این روزنامه درباره وضعیت قاره اروپا هم نوشت: اروپا در حالی سال 2016 میلادی را پشت سر می‌گذارد که با بحران‌ها و مسائل مختلفی از جمله بحران آوارگان و مهاجرت، تروریسم، برگزیت و رشد سیاستمداران عوام‌گرا (پوپولیسم) مواجه بوده است. صورت جلسات و موضوع‌های مطرح شده در جریان نشست‌های اعضای اتحادیه اروپا در سال 2016 میلادی در بروکسل، بیانگر دل‌نگرانی‌های این اتحادیه نسبت به تحولات محیطی و بین‌المللی از جمله مسائل مرتبط با شرق اروپا، بحران‌های سوریه و لیبی، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، موج آوارگان و نیز تروریسم است.
به نوشته تعادل، شاید بتوان مهم‌ترین و قابل‌توجه‌ترین اتفاق در ایالات‌متحده و حتی جهان را در سال 2016 کمپین‌های انتخاباتی و در نهایت پیروزی غیر منتظره دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در مقابل هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر دانست.


منبع: ایرنا



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 378
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران