پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 513717 تاریخ : 1399/03/11-18:58:54
,12,17,
رفع موانع و پشتیبانی از صادرات غیرنفتی در کشور

بانک و صنعت گزارش می دهد؛

رفع موانع و پشتیبانی از صادرات غیرنفتی در کشور

آمارها حاکی از این است که میانگین ارزش ماهانه صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه طی دو ماه نخست 2020 قبل از شیوع ویروس کرونا، بسیار اندک و فقط حدود 100 میلیون دلار بوده که می تواند علامتی بر توان پایین صادراتی این بخش باشد.

به گزارش بانک و صنعت ، براساس جدیدترین آمار از سوی گمرک ایران، میزان تجارت خارجی در دو ماهه نخست سال 99 به 21 میلیون تن رسید که از این حجم 14.5 میلیون تن صادرات و حدود 6.5 میلیون تن واردات بوده است که ارزش ارزی آن به 9 میلیارد و341 میلیون دلار می رسد؛ سهم صادرات از مجموع رقم اعلامی، 4 میلیارد و 300 میلیون دلار و واردات نیز 5 میلیارد و 41 میلیون دلار را به خود اختصاص داده است.

از این رو در سه ماهه سال 98 ، صادرات غیرنفتی حدود 11.5 میلیارد دلار را به خود اختصاص داد و در مقابل حدود 10 میلیارد دلار نیز واردات را در کارنامه خود ثبت کرده است که در مجموع 21.5 میلیارد دلار رسیده است.

چین اولین شریک تجاری ایران

در طی سال های 98-99، اصلی ترین مقصد صادراتی ایران، چین بوده است و در سال گذشته رقم صادراتی ایران به چین 2.6 میلیارد دلار بوده است و امسال نیز به یک میلیارد و 190 میلیون دلار رسید.

براساس این گزارش، در سال 98 پس از چین، عراق با 2.4 میلیارد دلار، ترکیه با 2.2 میلیارد دلار، امارات متحده عربی با 929 میلیون دلار و افغانستان با 535 میلیون دلار، در رده های بعدی قرار گرفتند.

ترکیه در فهرست پنجم صاردات

امسال نیز پس از چین، عراق با یک میلیارد و 107 میلیون دلار، امارات با 682 میلیون دلار، افغانستان با 341 میلیون و ترکیه با 144 میلیون دلار در فهرست صادرات غیرنفتی ایران قرار دارند.

در سال 97 ترکیه در جمع پنج مقصد اصلی صادراتی ایران نبود اما در سال 98 به سومین رتبه ارتقاء پیدا کرد که در سال جاری به پنجمین مقصد صارداتی کشور رسید.

عوامل کاهش صادرات به ترکیه

اصلی ترین علت کاهش آمار صادراتی ایران به ترکیه، مربوط به محدودیت جدی صادرات محصولات نفتی به این کشور است. در این میان تاثیر همه گیری ویروس کووید-19 بر افت تبادلات تجاری دو کشور ایران و ترکیه مشاهده می شود.

عامل دیگر، اینکه تنوع اقلام صادراتی ترکیه به ایران از تنوع اقلام صادراتی ایران به ترکیه، بیشتر است. این درحالی است که صادرات ترکیه برخلاف ایران، از کالاهای با ارزش افزوده بالاتر و حتی کالاهای سرمایه ای تشکیل شده است. همچنین آمارها حاکی از این است که میانگین ارزش ماهانه صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه طی دو ماه نخست 2020 قبل از شیوع ویروس کرونا، بسیار اندک و فقط حدود 100 میلیون دلار بوده که می تواند علامتی بر توان پایین صادراتی این بخش و همچنین کم توجهی به لزوم رفع موانع، تقویت و پشتیبانی از صادرات غیرنفتی در کشور باشد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 347
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران