پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 508051 تاریخ : 1398/11/28-16:49:48
,8,
رفع مشکلات سرمایه در گردش بنگاه‌ها، هدف اصلی اوراق (گام)

معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تصریح کرد:

رفع مشکلات سرمایه در گردش بنگاه‌ها، هدف اصلی اوراق (گام)

هدف اصلی اوراق (گام) این است که مشکلات بنگاه‌هایی که معضلاتی در سرمایه در گردش دارند، به‌خصوص در شرایط کنونی تحریم، برطرف شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران، اوراق گواهی اعتباری مولد(گام) که به تازگی توسط بانک مرکزی معرفی شده است را ابزار جدید تأمین مالی در نظام بانکی دانست که با هدف تأمین اعتبار واحدهای تولیدی، کمک به اقتصاد واقعی و حمایت از زنجیره تأمین و تولید منتشر می‌شود.

محمود گودرزی اضافه کرد: این اوراق از سوی بانک‌های تجاری به عنوان نهادی واسطه میان تولیدکنندگان و خریداران محصولات تولیدی، صادر شده و به نوعی سبب ابزارسازی جهت تأمین مالی و تأمین اعتبار چرخه تولید می‌شود و در زمره اوراق بدهی و دارای سررسید است که جهت بازپرداخت آن نیز ضامن (بانک تجاری) وجود دارد.

وی در معرفی اوراق گام (گواهی اعتبار مولد) گفت: در این ابزار قرار نیست هیچگونه تسهیلاتی پرداخت شود؛ بلکه قرار است این اوراق مبتنی‌بر اعتبارات منتشر شود. شرکت‌هایی چون تامین سرمایه‌ها می‌توانند منتشرکننده اوراق گام باشند. اگر بپذیریم که تامین سرمایه‌ها می‌توانند براساس ضمانت و اعتبار خود اوراق گام منتشر کنند، پس قبول کردیم که می‌توانیم در ابزارسازی تنوع داشته باشیم. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وجود چند مساله در بانک‌ها گفت: در حال حاضر نظام بانکی با سه چالش مواجه است؛ نخست، افزایش قابل توجه قیمت نهاده‌ها، دوم، ظرفیت محدود نظام بانکی در تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و سوم، نشت تسهیلات اعطایی از بخش مولد به بخش غیرمولد.

وی در ادامه تصریح کرد: از این رو بانک مرکزی ایده اوراق گام را طراحی کرد و به این ترتیب بدون پرداخت تسهیلات و فقط براساس ضمانت و اعتبارات، سرمایه در گردش تامین می‌شود. برخی ویژگی‌های اوراق گام شامل: با نام، غیر کاغذی، بدون کوپن سود، در قطعات استاندارد شده و با ارزش اسمی یک میلیون ریال و با سررسید بین یک تا 9 ماه است.

معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار در پایان اعلام کرد: در استفاده از این ابزار، کل سقف اعتباری که قرار است اوراق گام مبتنی‌بر آن منتشر شود، توسط هیئت عامل بانک مرکزی تعیین می‌شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 297
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران