پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 278697 تاریخ : 1396/01/28-12:40:36
,17,23,
رضایت مندی مودیان مولفه مهم در نظام مالیاتی

رضایت مندی مودیان مولفه مهم در نظام مالیاتی

بانک و صنعت، در دنیای امروز رضایتمندی یک احساس است و برای بهبود آن باید آنرا به یک شاخص کمی تبدیل نمود. اهمیت رضایت مندی امروزه آن قدر به چشم می‌آید تا بدانجا که «دمینگ» از پیشگامان کیفیت، کیفیت را با رضایت مشتری یکسان می‌داند. کاملا واضح است که ارتباط محکمی بین رضایت مندی و دادن خدمات وجود دارد. احساس مشتری نسبت به یک محصول یاخدمت تعیین خواهد کرد که آن محصول یا خدمت در بازار موفق بوده است یا خیر. رضایت مندی بازگشت سرمایه را تضمین می‌کند، این مشتریان هستند که در ازای دریافت محصولات و خدمات به تولیدکنندگان آنها پول پرداخت می‌کنند و باعث سودآوری آنها می‌شوند.

بدون دانستن خواسته‌های مشتریان ممکن است مشتریان تمایلی به مصرف کالا یا خدمات تولیدی از خود نشان نداده و عملا سرمایه‌گذاری انجام شده به شکست منتهی شود. به بیان دیگر سرمایه‌گذاری‌ای اثربخش خواهد بود که به نیازهای مشتریان توجه نماید زیرا هدف سرمایه‌گذاری جلب مشتری و سود بیشتر می‌باشد و طبیعی است در چنین شرایطی بهره‌وری سرمایه با برآوردن این نیازها بالا رفته و بازگشت سرمایه تضمین می‌گردد.
سازمان امور مالیاتی به عنوان یک سازمان حاکمیتی که وظیفه اصلی آن اخذ مالیات از مشمولین به موجب قانون می باشد ، همواره ارتباط تنگاتنگی با مراجعه کنندگان دارد . لذا بحث رضایت مندی مراجعان به سازمان امور مالیاتی از اهمیت ویژ ه ای برخوردار است. در همین راستا به منظور تسهیل در قوانین مالیاتی و رضایت مندی بیشتر مودیان ، قانون جدید مالیات های مستقیم تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و با تصویب درمجلس و تایید شورای محترم نگهبان ، به دولت ابلاغ شد و از سال 95 به اجرا درخواهد آمد. 
حقوق مودیان مالیاتی بدون شک یکی ازحقوق قانونی هر شهروندی می باشد. از این رو اهمیت و جایگاه ویژه ای در سیستم مالیاتی هر کشوری داشته و کمک شایانی در زمینه تحقق وصول مالیات می نماید. چرا که رعایت این حقوق می تواند به تعدیل رابطه مودیان با سیستم مالیاتی کمک نموده، اعتماد و اطمینان آنان را به‌نظام مالیاتی افزایش دهد و در راستای تسهیل امور مردم و حمایت مودیان موثر باشد. در قوانین مالیاتی همانگونه که برای مودیان مالیاتی تکالیف و وظایفی پیش بینی شده، حقوقی نیز برای آنان در نظر گرفته شده است. حقوق مودی مالیاتی را می‌توان شامل برخی حقوق نظیر حق رازداری و حفظ حریم خصوصی، حق کسب اطلاع و راهنمایی و برخورداری مطلوب از خدمات مالیاتی و حق اعتراض، شکایت و تجدید نظرخواهی دانست که نظام مالیاتی موظف به رعایت آن‌ها می باشد که در متن منشور حقوق مودیان مالیاتی نیز بر روی آن تاکید گردیده است.


حال در ذیل به حقوق اشاره شده بطور اختصار می پردازیم:
- رازداری و حفظ حریم خصوصی: بر اساس ماده 232 قانون مالیاتهای مستقیم کلیه مراجع مالیاتی می بایست اطلاعاتی را که ضمن رسیدگی به امور مالیاتی مودی به دست می‌آورند، محرمانه تلقی و از افشای آن جز در امر تشخیص درآمد و مالیات خودداری نمایند و در صورت افشا طبق قانون مجازات اسلامی با آن‌ها رفتار خواهد شد.
- حق کسب اطلاع و راهنمایی و برخورداری مطلوب از خدمات مالیاتی: بر اساس ماده 237 قانون مالیاتهای مستقیم در صورت استعلام مودی از نحوه تشخیص مالیات می بایست جزئیات گزارشی را که مبنای صدور برگ تشخیص قرارگرفته به همراه توضیحات لازمه در این خصوص به مودی اعلام گردد.
همچنین مطابق ماده 28 قانون ارزش افزوده جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران به منظور ارتقاء فرهنگ مالیاتی پرداخت کنندگان مالیات وارائه خدمات مشاوره ای صحیح در امور مالیاتی به مودیان مالیاتی برمبنای قوانین ومقررات مالیاتی کشور وهمچنین ارائه خدمات نمایندگی مورد نیاز آنان برای مراجعه به ادارات و مراجع مالیاتی تشکیل گردید.
- حق اعتراض، شکایت و تجدید نظرخواهی: بر اساس ماده 238 قانون مالیاتهای مستقیم درصورتی‌که مودی نسبت به مالیات تعیین‌شده در مهلت قانونی، معترض باشد می‌تواند شخصا یا بوسیله وکیل تام‌الاختیار خود به اداره امور مالیاتی مراجعه و با ارائه اسناد و مدارک کتبا تقاضای رسیدگی مجدد نماید.
در راستای افزایش رضایت مندی مودیان در قانون جدید مالیات های مستقیم مشوق هایی در نظر گرفته شده است که می توان به مواردی همچون اعمال نرخ صفر مالیاتی ، منطقی سازی نرخ و طبقات مالیاتی در بخش اشخاص حقیقی ، ساده سازی مالیات بر ارث ، بهبود شرایط جدید ممنوع الخروجی ، حذف مالیات علی الراس و یکسان سازی مالیات حقوق کارکنان دولت و بخش خصوصی اشاره کرد. یکی از مهمترین نتایج حاصل از قانون جدید مالیات های مستقیم تسریع در انجام امور مودیان می باشد که با استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی تحت عنوان طرح جامع مالیاتی که از طرح های مهم و ملی کشور است و بی شک، به عنوان موتور محرک نظام نوین مالیاتی محسوب می شود. 

 

منبع: رسانه مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 339
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران