پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 518084 تاریخ : 1399/05/28-14:13:13
,23,8,
رضا توسلی رفتار بازار بورس را تشریح کرد

رضا توسلی رفتار بازار بورس را تشریح کرد

با نگاهی عمیق تر به مباحث مطرح شده از سوی فعالان و برخی کارشناسان بورسی، حالت عقب نگر دارد. در بورس تهران نیز این روند کاهش و افزایش به صورت مستمر مشاهده شده و دلایل متعددی برای توجیه روند مستمر ارائه می شود.

به گزارش بانک و صنعت ، اگر از همین امروز مسیر بورس نزولی شود، انتظار می رود رشدهای پرشتاب نیازمند اصلاح باشند. هیجان کلی و عمومی بین حقیقی ها و حقوقی ها عامل اصلاح سنگین یا "ریزش" شد.

توسلی در زمینه رفتار شناسی سهامداران ادامه افزود؛ مهم ترین گام در این خصوص بررسی لحظه ای عوامل موجود و تلاش برای شناخت رفتار بورس بازان است. نمی توان فقط با تکیه بر آموخته های سنتی علوم مالی معاملات سنتی بازارهای سرمایه را آنالیز کرد و حتما باید روحیات فعلی سهامداران و به طور خاص سبدگردانان و معامله گران را نیز در تحلیل های رفتار شناسی مد نظر قرار داد. تا کنون با این روش است که پیش بینی و گمانه زنی و جهت گیری مناسبی را می توان در معاملات آتی داشت؛ مطمئنا در آینده تفسیرهای دقیق تر با ظاهری منطبق بر وضعیت این روزهای بورس را خواهیم دید، اما برای کسب سود نیاز است اکنون به این واقعیات پی برد. برای این منظور باید به دو متغیر اساسی توجه کرد؛ اول نشانه های تحلیلی از روند سودآوری شرکت ها به عنوان یک بال مهم حرکت سهام و دوم تحلیل رفتاری بازیگران بورس.

توسلی ادامه داد، همانطور که سودآوری بسیاری را از مسیر صعودی بازار ماه های اخیر بی نصیب نگذاشته است، باید دانست که تکیه همه جانبه بر رفتار معامله گران نیز ریسک بزرگی را به همراه دارد. تقریبا عمده کارشناسان به این عقیده رسیده اند که روند سودآوری شرکت ها نمی تواند با سرعت رشد قیمت ها هماهنگ باشد و اگر طبق الگوهای سنتی به تحلیل بپردازیم، اصلاح مسیر بورس قابل پیش بینی بود ولی این اصلاح ادامه خواهد داشت تا قیمت و سود سهام به تناسب برسند. البته شاید حمایت های فرمایشی کوتاه مدت جلودار و مانع باشد ولی نهایتا اگر روند ورود پول ها به بورس با توجه به مختصات فعلی اقتصاد ادامه نیابد، چه بسا که بارها اصلاح در بورس صورت بگیرد و پیش بینی رفتار سهامدار هم کمی راحت خواهد بود و نتیجه به معنای عدم اطمینان سهامدار از ادامه حضور در بازار است.

دو سوال مطرح می شود

1.آیا این سوداگری تا ابد ادامه می یابد؟

2.آیا سهام «همیشه سبز» می ماند؟

عوامل ریزش در بازار سهام برای یافتن پاسخ چنین پرسش هایی باید به موانع صعود بورس توجه کرد.

در ادامه می توان به موارد زیر موارد اشاره کرد؛

اولین مورد، «جریان قدرت پول های بزرگ» است. به طور تاریخی عمدتاً این باور وجود داشته که دارایی های خرد توان تغییر معادلات را ندارند و این سرمایه های بزرگ است که جریان ساز می شوند. در بورس تهران نیز به طور سنتی این رفتار حقوقی ها بود که بازار سهام را تعیین کننده بودند. فروش هایی که آنها در زمان غیرارزندگی قیمت ها انجام می دادند، عملا از تداوم رفتار غیرعقلانی صاحبان سرمایه خُرد جلوگیری می کرد. اما شواهدی وجود دارد که چنین استدلال عقب نگری را زیر سوال می برد. قطعاً پول های بسیار بسیار بزرگتری طبق مشاهدات از سوی افراد تازه وارد به بورس گسیل شده و دیگر نمی توان آنها را جریان ضعیف در برابر بزرگان حقوقی دانست. به این ترتیب است که مشاهده می شود این سیل جوشان پول های خُرد از هرگونه سد سهامداران درصدی عبور می کند و اجازه افت قیمت ها را نمی دهد. پس به نظر می رسد مانع نخست صعود بورس، یعنی جهت گیری دارایی های کلان توان مطلقی برای تعیین مسیر سهام ندارد.

دومین عامل ، تشدید انگیزه شناسایی سود است که مانع از رشد بورس می شد. یعنی پس از یک دوره رشد قیمت ها و قرار گرفتن معامله گران در سود، تمایل به فروش بسیار افزایش می یابد. هرچند بازدهی شاخص کل بورس از ابتدای سال به 150 درصد نزدیک شده و این انگیزه بالایی برای شناسایی سود ایجاد می کند، اما نگاهی به دو سال اخیر می تواند نتیجه متفاوتی ارائه دهد. بدون شک اکنون اگر از کسی بپرسید بهترین روش معامله گری در سهام طی این مدت چه بوده می گوید «نفروختن». وقتی هر سهمی، مستقل از شرایط تحلیلی طی این مدت فقط و فقط رشد کرده است، انتظار عجیبی است که بخواهیم سهامداران به سود فعلی قانع شوند. بنابراین، انگیزه های شناسایی سود به دلیل طمع برای سود بیشتر کاملا سرکوب می شود. بسیاری از تازه واردها می گویند: سهام دو، سه روز افت می کند و دوباره صعود می شود. بر این اساس است که شناسایی سود با انگیزه جدی همراه نیست و در این عامل فقط خرید و فروش هیجانی به نظر می رسد.

وی در ادامه تصریح کرد: افق سرمایه گذاری میان مدت، بازده خوبی برای سهامداران رقم خواهد زد؛ چون شرایط کنونی روبه اصلاح سنگین است بازار هم تحمل سخت کرده و طبق رفتار سنجی سهامداران از فروش سهام خودداری کرده اند، می توانند این بار هم با در نظر گرفتن افق سرمایه گذاری میان مدت خود را از ریسک نوسان های بازار دور کرده و بازدهی منطقی داشت.

توسلی در انتها افزود: شاید بهتر باشد در چنین شرایطی برخی افراد با تجربه و فعال در بازار سرمایه به توصیه به سهامداران جدید الورود بپردازند و آنها را به اجتناب از رفتارهای هیجانی توصیه کنند که با اتخاذ استراتژی مناسب اقدام غیر قابل پیش بینی رخ ندهد و سهامداران دید سرمایه گذاری های آنی و هیجانی که عمدتا سیگنالی هست را با سرمایه گذاری های میان مدت و بلندمدت و البته با مبنای تجزیه و تحلیل جایگزین کنند و تصمیم خرید و فروش بدون تجزیه و تحلیل و خلاف روند طبیعی بازار را مختل خواهد کرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 295
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران