پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 447418 تاریخ : 1397/11/09-09:58:26
,7,
رشد قیمت سکه و ارز ادامه دارد

رشد قیمت سکه و ارز ادامه دارد

روز گذشته، بازار ارز صحنه مبارزه قیمتی در مرز 12 هزار تومانی بود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، روز گذشته، بازار ارز صحنه مبارزه قیمتی در مرز 12 هزار تومانی بود. در ساعات ابتدایی روز دوشنبه، قیمت دلار میل بیشتری به افت داشت و حتی در مقاطعی از روز به کانال 11 هزار و 800 تومانی نزول کرد، ولی هر چقدر از ابتدای روز فاصله گرفتیم، دلار به سوی قیمت‌های بالاتر حرکت کرد. در نهایت حدود ساعت 3 بعدازظهر این ارز روی قیمت 11 هزار و 980 تومان قرار گرفت که افزایشی 80 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت.

با وجود این رشد، تا ساعت یاد شده بازار نتوانست قیمت‌های بالای 12 هزار تومان را تجربه کند؛ این موضوع موجب شد که دلار از سلول 2 ماهه اخیر خود خارج نشود. آخرین باری که قیمت دلار در کانال 12 هزار تومانی به کار خود پایان داده بود، 6 آذرماه سال‌جاری بود و پس از آن قیمت در جاده نزولی قرار گرفت. حتی در مقطع کوتاهی به زیر مرز 10 هزار تومان نیز سقوط کرد؛ با این حال، اگر 3 روز نوسان در محدوده 9950 تومانی را استثنا بگیریم، شاخص ارزی در 2 ماه گذشته در بازه 10 تا 12 هزار تومانی زندانی بوده است و نتوانسته قیمت‌های بالاتر یا پایین‌تری را تجربه کند؛ قیمت دلار در بازه یاد شده عمدتا در آذرماه در مسیر نزولی قرار داشت، ولی از دی‌ماه روند حرکتی قیمت تغییر کرد تا اینکه در هشتمین روز بهمن‌ماه به سقف سلول دو ماهه اخیر رسید.در روزی که دلار به سوی قیمت‌های بالاتر حرکت می‌کرد، سکه تمام بهار آزادی نیز توانست به بالای مرز 4 میلیون و 200 هزار تومان برود. دیروز سکه 40 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای 4 میلیون و 205 هزار تومان رسید.

 دوگانه انتظارات در مرز 12

برخی از معامله‌گران غیررسمی انتظار دارند طی روزهای آتی دلار از سلول دو ماهه خارج شود، حال آنکه عده دیگری از بازیگران معتقدند، متغیرهای افزایشی در بازار حضور ندارند که منجر به شکست مرز 12 هزار تومانی شوند. گروه اول معتقدند تقاضا در بازار در فصل زمستان افزایش پیدا کرده است و هر چقدر به اسفندماه نزدیک‌تر شویم، تقاضا برای اسکناس افزایش بیشتری پیدا می‌کند. این عده باور دارند طی روزهای آتی تقاضای افرادی که در تعطیلات نوروزی قصد خروج از کشور را دارند، افزایش خواهد یافت؛ همچنین این عده عنوان می‌کنند، قیمت در پاییز افت زیادی را تجربه کرد؛ در نتیجه بیشتر معامله‌گران بازار با توجه به مقاومت زیاد این ارز در مرز 10 هزار تومانی احساس می‌کنند، بازار یک کف قیمتی برای خود تعریف کرده است. در نتیجه انتظار افت به زیر مرز یاد شده به میزان زیادی وجود ندارد و بیشتر معامله‌گران تصور می‌کنند دلار کف قیمتی خود را پیدا کرده است.

در مقابل این دسته از معامله‌گران، عده دیگری قرار دارند که معتقدند، دلار ظرفیت افزایش بیشتر را ندارد؛ چراکه بازارساز در 4 ماه اخیر دست بالا را در بازار داشته است و هر زمان نوسان‌گیران تصمیم داشتند قیمت را دچار نوسانات غیرمنتظره کنند، با مقاومت بازارساز مواجه شدند. از نظر آنها بازارساز مایل است نوسانات قیمت دلار در همین سلول 10 تا 12 هزار تومانی ادامه پیدا کند. در نتیجه آنها انتظار افزایش عرضه ارز طی روز‌های آتی را دارند. در کنار این، این دسته انتظار دارند طی روزهای منتهی به اسفندماه اخبار مثبتی به بازار ارز برسد. یکی از اخبار مثبتی که کاهشی‌ها در انتظار آن هستند، اعلام چگونگی اجرای ساز و کار مالی اتحادیه اروپا برای همکاری‌های تجاری با ایران است. همچنین تصویب لوایح مربوط به پولشویی دیگر خبری است که از نظر کاهشی‌ها موقعیت خریداران را در بازار تضعیف می‌کند.

به گفته فعالان، دیروز اخبار زیادی در مورد SPV در بازار منتشر شد. در این میان نوسان‌گیران که باور داشتند اعلام رسمی چگونگی ساز و کار مالی اتحادیه اروپا می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها شود، سعی کردند با برجسته کردن اخباری که اثر SPV را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد، مانع از تاثیرگذاری کاهشی آن شوند. در این میان، آنها پس از اینکه شایعات مبنی بر به تعویق افتادن تصویب SPV منتشر شد، خریدهای خود را بالا بردند و به‌دنبال آن به گفته فعالان، پس از ساعت 4 بعدازظهر قیمت‌های بالای 12 هزار تومان نیز در بازار به ثبت رسید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 420
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران