پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 432392 تاریخ : 1397/09/10-12:18:11
,8,6,
رشد 30درصدی ارزش سهام خودروسازان درصورت افزایش قیمت خودرو

رشد 30درصدی ارزش سهام خودروسازان درصورت افزایش قیمت خودرو

بازار و صنعت خودرو این روزها در یک بلاتکلیفی قرار دارد و باتوجه به این‎که خودرویی‎ها به‌دنبال افزایش قیمت‎ها هستند، باید دید درنهایت چه زمانی این امر محقق خواهد شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، اما از سوی دیگر، وضعیت خودرویی‎ها در بورس نیز دقیقا به این افزایش قیمت وابسته است. چراکه بازار دیگر تحت تاثیر خبرهای هیجانی رشد نمی‎کند و باید اتفاقات واقعی و بنیادی در سهم‎ها رخ بدهند تا آن‎ها با افزایش قیمت روبه‌رو شوند. درهمین‌رابطه، حمیدرضا افشار، کارشناس بازار سرمایه و معامله‎گر کارگزاری سهام بارز به بررسی اثر افزایش قیمت خودرو در صنعت خودرو و قطعه در بورس پرداخته است.

یکی از مهم‎ترین مشکلاتی که صنعت خودرو با آن روبه‎رو بوده، دخالتی است که دولت در آن دارد. به‌نظرشما این امر چه معایب و مزایایی برای صنعت خودرو خواهد داشت؟

حضور پررنگ دولت در صنعت خودرو، شرایط این صنعت را پیچیده کرده اما مزیت دخالت دولت آن است که حمایت بسیار خوبی از خودروسازان به‌عمل می‎آورد. این حمایت نیز به خاطر اشتغالی است که خودروسازان و قطعه‎سازان ایجاد کرده‎اند. با این‎حال دخالت دولت مشکلاتی نظیر عدم برنامه‎ریزی بلندمدت را به وجود آورده است. چراکه مدیران دولتی نمی‎دانند تا چه زمانی سر کار هستند و به‌همین دلیل آن‎ها فقط به اجرای طرح‎های کوتاه‎مدت روی می‎آورند که این امر مشکلات بسیار زیادی را برای خودروسازان به وجود آورده است.

مشکلاتی که درحال‎حاضر خودروسازان و قطعه‎سازان در بورس با آن دست‎وپنجه نرم می‎کنند، شامل چه مواردی است؟

نخست آن‎که با افزایش قیمت دلار به‌حدود سه‎برابر، هزینه تمام‎شده تولید خودرو برای آن‎ها بسیار بالا رفت. دومین مورد، در پی تحریم‎هایی که با خروج آمریکا از برجام گریبان صنعت خودرو را گرفت، قراردادهایی که خودروسازان و قطعه‎سازان از طریق برجام به امضا رسانده بودند، متوقف شد و همین موضوع ضربه بزرگی را به فعالیت آن‎ها در بورس وارد کرد. سوم این‎که با افزایش نرخ دلار تامین مواداولیه برای آن بسیار با مشکل روبه‎رو شد، به‎ویژه آن‎که عدم تخصیص ارز به خودروسازان و قطعه‎سازان نیز عملا فعالیت آن‎ها را با مشکل بسیار زیادی روبه‌رو کرد. چهارم این‎که عدم افزایش قیمت خودرو، موجبات زیان‎دهی شرکت‎ها را فراهم آورد و اگر افزایش قیمت‎ها اعمال نشود، آن‎ها بیش‌از این در بورس زیان‎ده خواهند بود. در پنجمین مورد، خودروسازان هزینه‎های سربار تولید دارند و باید این هزینه‎ها را بسیار کاهش دهند. به‎‌عنوان‌مثال، نیروی انسانی مازادی که در خودروسازان وجود دارند، هزینه هنگفتی را به شرکت‎ها وارد کرده است.

یکی از مهم‎ترین موضوعاتی که طی این چند سال اخیر در بورس در مورد گروه خودرویی مطرح بوده، سهامداری قطعه‎سازان در شرکت‎های بزرگ خودروسازی است. این موضوع را چگونه ارزیابی می‎کنید؟

مهم‎ترین موضوع، بحث انحصاری است که به‎وجود می‎آید. درحال‎حاضر خودروسازان از چند منبع قطعات موردنیاز خود را تهیه می‎کنند و رقابت در این زمینه وجود دارد اما دو نکته در این امر نهفته است، نخست آن‌که قطعه‎سازان سعی در تولید قطعه رقابتی دارند که قطعا می‎تواند هزینه تمام‎شده تولید را بسیار کاهش دهد زیرا تولید باید اقتصادی و باصرفه انجام شود. دومین نکته بحث کیفیت است که اگر رقابت در جریان باشد، به‎طور قطع کیفیت نیز افزایش پیدا می‎کند اما اگر قطعه‎سازان سهام خودروسازان را به‌دست آورند، دو نکته‎ای که به‌آن‌ها اشاره شد، دیگر عملی نمی‎شود و به انحصار در صنعت خودرو و عدم رقابت‎پذیری در حوزه دامن زده خواهد شد.

به‌غیر از سهم‎های بزرگ در گروه خودرویی، برخی سهم‎های کوچک ازجمله قطعه‎سازانی که خصوصی هستند یا آن‎هایی که وابسته به خودروسازان هستند، به‌رغم حضور در بورس، حجم بسیار کمی از نظر ارزش دارند. سهام‎داران باید چه رفتاری با این سهم‎ها داشته باشند؟

این سهم‎ها ریسک بالایی دارند، بنابراین باید با احتیاط وارد آن‎ها شد. بدین‌معنی که وقتی می‎خواهیم گروه خودرویی را بررسی کنیم، به لیدر صنعت که نماد سایپاست، نگاه می‎کنیم. اگر طی چند روز حجم معاملات سایپا افزایش چشمگیری داشته باشد، معلوم می‎شود گروه در حال رشد است. در چنین شرایطی باتوجه به این‎که سهم‎های کوچک، شناوری کمتری دارند، زودتر رشد می‎کنند. با این حال باید توجه داشت اگر روند معاملات برگردد، هر روز می‎توان سهامی مانند سایپا را معامله کرد اما سهم‎های کوچک به‌دلیل شناوری کمتر، مشتری در روند نزولی برای آن پیدا نمی‎شود و سهم برای چند روز منفی می‎خورد. پس بهتر است افراد غیرحرفه‎ای وارد این سهم‎ها نشوند و روی سهام بزرگ‎تر و تاثیرگذارتر گروه مانند سایپا و ایران‎خودرو سرمایه‎گذاری کنند.

مهم‎ترین محرکی که درحال‎حاضر برای خودرویی‎ها وجود دارد، افزایش قیمت است. اگر چنین موضوعی محقق شود، آن زمان چه میزان رشدی را می‌توان برای آن‎ها ‎ متصور بود؟

اگر بخواهیم از نظر تکنیکالی این موضوع را تحلیل کنیم، درحال‎حاضر شاخص گروه خودرو در بین 19هزار تا 21هزار واحد در نوسان است و هنوز شاخص این صنعت نتوانسته این سطح مقاومتی و حمایتی را بشکند. از سوی ‌دیگر، این صنعت نیاز به اخبار واقعی و اتفاقات مملوسی دارد تا بتواند این سطح مقاومتی را پشت سر بگذارد. افزایش قیمت خودرو می‎تواند ابزاری برای شکستن سطح 21هزار واحدی باشد. اگر چنین اتفاقی روی بدهد، پیش‎بینی می‎شود شاخص تا 27هزار واحد به‎راحتی پیش رود. در فاز کوتاه‎مدت یعنی تا پایان سال اگر شاخص گروه خودرویی سطح 27هزار واحدی را رد کند، می‎توان افزایش قیمت 30درصدی را برای سهم‎های گروه خودرویی متصور بود.

چنین رشدی نیازمند چه زمینه‎هایی است؟

رشد شاخص نیاز به نقدینگی هنگفتی دارد. یعنی باید طی چند روز، حجم معاملات لیدر این گروه یعنی سایپا و سایر نمادها ازجمله ایران‎خودرو افزایش چشمگیری داشته باشد تا نقدینگی وارد گروه شده و موجب افزایش قیمت سهم‎ها را شود.

صنعت خودرو در بورس، ازجمله صنایعی است که سفته‎بازان در معاملات سهام آن حضور چشمگیری دارند. این امر چه تاثیری در وضعیت نمادهای خودرویی دارد؟

از آن‎جا که خودرویی‎ها معمولا رشدهای سریعی دارند، سفته‎بازان نیز به دادوستد سهام آنان علاقه‎‎مند هستند. اما نکته‎ای که وجود دارد، این است سهم‎های کوچک‌تر، ریسک بالاتری برای معامله دارند و سفته‎بازان پول خود را از چنین سهم‎هایی خارج می‎کنند. در نتیجه همان‎طور که پیش از این هم گفته شد، اگر سهام‎داران قاعده بازی را بلد نباشند، سرمایه خود را از دست می‎دهند. بنابراین آن‎ها باید به این نکته توجه داشته باشند به سهم‎هایی توجه کنند که ریسک کمتری دارند. درمورد سهم‎هایی مانند ایران‎خودرو و سایپا چنین موضوعی درباره آن‎ها صادق است.

دو صنعت تایر و روغن و روانکارها که وابسته به صنعت خودرو هستند نیز در بورس حضور دارند. وضعیت کلی آن هادر بورس چگونه است؟

در مورد صنعت تایر می‎توان گفت؛ به‎رغم افزایش نرخی که دریافت کردند و اتفاقاتی که در این صنعت روی داده، سهام آن رشد نکرده است و از نظر قیمتی بسیار جذاب و مستعد رشد خوبی هستند اما به‌شرط این‎که بازار خوب شود. درحال‎حاضر وضعیت کلی بازار سرمایه خوب نیست و اگر دوباره شاخص کل در مسیر صعود قرار بگیرد، می‎توان به رشد تایری‎ها بسیار امیدوار بود. درخصوص روغنی‎ها، اوضاع اندکی پیچیده است؛ به همین دلیل باید صبر کرد تا گزارش‎های 9ماهه منتشر و وضعیت فروش آن‎ها مشخص شود. بحث‎های صادراتی نیز در مورد روغنی‎ها وجود دارد. بنابراین درحال‎حاضر نمی‎توان در مورد آن‎ها اظهارنظر قطعی کرد و باید تا زمان انتشار گزارش‎های 9ماهه صبر پیشه کرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 344
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران