پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 516531 تاریخ : 1399/05/02-11:19:33
,11,
راه آهن چابهار - زاهدان سال بعد افتتاح می شود

وزیر راه در گفت وگو با وزرای حمل و نقل افغانستان و ازبکستان؛

راه آهن چابهار - زاهدان سال بعد افتتاح می شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه احداث خط آهن چابهار به زاهدان که این بندر را به شبکه سراسری ریلی کشور متصل می کند فعال و برقرار است و در سال 2021 از این خط آهن بهره برداری خواهیم کرد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در نشست سه جانبه توسعه همکاری های حمل و نقل و ترانزیت میان جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری ازبکستان، از احیای موافقتنامه سه جانبه ای که پیش تر بین سه کشور در حوزه حمل و نقل و ترانزیت به امضا رسیده بود خبر داد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: احیا و حفظ همکاری ها و تعاملات کشورهای منطقه به ویژه ایران، افغانستان و ازبکستان به ویژه در شرایط کنونی که جهان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند و نیاز بیشتری به تعاملات و همکاری ها وجود دارد، مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران است.

اسلامی، در عین حال از تشکیل کارگروه سه جانبه با انتخاب نمایندگانی از سفرا و معاونان وزرای حمل و نقل سه کشور خبر داد و با اعلام این مطلب که شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این کارگروه مسئولیت داشته و موارد را بررسی می کند، افزود: کارگروه همکاری های سه جانبه در زمینه حمل و نقل و ترانزیت بین سه کشور ایجاد می شود که پیشنهاد می گردد این کارگروه کار خود را از ماه اوت آغاز کند.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه کارگروه منتخب، ترتیبات و هماهنگی های لازم را برای موضوع گستری همکاری ها بین وزرای سه کشور انجام می دهند، توضیح داد: کاروان پیش رویی با تعداد مشخصی کامیون، محموله های کانتینری را به شکل آزمایشی در مسیر ازبکستان از طریق مرز ترمس منتقل می کنند، تا این مسیر و شرایط آن سنجیده شود.

اسلامی تصریح کرد: ترتیبات اجرایی و هماهنگی اجرایی و امنیتی این کار توسط دولت افغانستان انجام خواهد شد.

وی در ادامه گفت وگوی خود با وزرای حمل ونقل افغانستان و ازبکستان به موضوع چابهار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، تعاملات سه جانبه ایران، هندوستان و افغانستان برقرار بوده و روزانه کشورهای افغانستان و هندوستان از بندر چابهار در حال استفاده و حمل و نقل بار هستند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: پروژه احداث خط آهن چابهار به زاهدان که بندر چابهار را به شبکه سراسری ریلی کشور متصل می کند کاملا فعال و برقرار است و در سال 2021 از این خط آهن بهره برداری خواهیم کرد.

آمادگی ایران برای پذیرش سرمایه گذاری در بندر چابهار

اسلامی تصریح کرد: ایران آمادگی دارد تا سرمایه گذاری ازبکستان را در خصوص سرمایه گذاری در بندر چابهار، بپذیرید.

عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: با توجه به اینکه سه کشور ایران، افغانستان و ازبکستان جزو کنوانسیون تیر هستند، به منظور ایجاد هماهنگی برای تسهیل در تردد و ترانزیت، کارگروه های ویژه تشکیل می شود که بعدها نتایج بررسی های این کارگروه می تواند به امضای تفاهم نامه همکاری های جدید بین سه کشور در حوزه ترانزیت و حمل و نقل، منجر شود.

اسلامی تصریح کرد: ایجاد فرصت های متنوع ترانزیتی در شرایط کرونایی برای ایران و کشورهای منطقه ضرورتی اجتناب ناپذیر است که موجبات تعاملات بین کشورهای منطقه را فراهم می کند.

وی گفت: عضویت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در گروه اتحادیه راه آهن های کشورهای مشترک المنافع موجب شده تعاملات ریلی بین کشورها و همچنین پروتکل پنج جانبه ای که با حوزه کشورهای دریای خزر و ترکیه مبادله شده است، تقویت شود. امروز تبادلات ریلی و تجارت بین کشورهای مشترک المنافع و ایران از طریق خط آهن ایران برقرار است و روزانه تعداد قابل ملاحظه ای واگن باری بین ایران و ترکیه تبادل می شود که به مقصدهای گوناگون ارسال می شود. همچنین در خصوص تبادلات حوزه خزر از بنادر دریای خزر با کشورهای حوزه خزر به ویژه با قزاقزستان که یکی از بخش های مسیر کریدور شمال- جنوب به بندر آکتائو ست، برقرار است.

ظرفیت بنادر ایران شمالی و جنوبی ایران 260 میلیون تن است

اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر، ظرفیت بنادر ایران در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان بیش از 260 میلیون تن است، گفت: در سال 2019 بیش از 155 میلیون تن بار از بنادر ایران جابه جا شد و ظرفیت ها و برنامه های توسعه ای می تواند استعداد حداقلی 50 میلیون تن بار ترانزیتی را برای کشورهای منطقه از جنوب به شمال و شرق به غرب فراهم کند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: فرصت و ظرفیت برای تشکیل شرکت های حمل و نقل ترکیبی مستقل و یا مشترک بین بخش های خصوصی سه کشور ایران، افغانستان و ازبکستان وجود دارد تا این شرکت های حمل و نقل ترکیبی بتوانند بار را از مبدا تا مقصد از طریق دریا، ریل و جاده جابه جا کنند. این شرکت های حمل و نقل ترکیبی با حمل بار از مبدا تا مقصد هم موجب رونق مسیرهای مورد بهره برداری می شوند و هم حجم تبادلات تجاری بین کشورهای منطقه و به ویژه ایران، افغانستان و ازبکستان را گسترش می دهند.

آمادگی ایران برای میزبانی ازبکستان و افغانستان برای امضای تفاهم نامه سه جانبه مشترک در حوزه تزانزیت

اسلامی از اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی مذاکرات تکمیلی و نهایی توسعه همکاری های حمل و نقلی و ترانزیتی سه کشور ایران، افغانستان و ازبکستان خبر داد و گفت: ایران آمادگی دارد تا میزبان افغانستان و ازبکستان برای مذاکرات تکمیلی بعد از بررسی های کارگروه تشکیل شده باشد. امید است ماحصل مذاکرات و بررسی های کارشناسی کارگروه منتخب در سطح وزرا به میزبانی جمهوری اسلامی ایران، امضا و مبادله شود.

وی یادآور شد: موافقتنامه سه جانبه ای پیش تر بین سه کشور ایران، افغانستان و ازبکستان به امضا رسیده بود که اعتبار آن 10 ساله بود و در سال 2011 زمان آن سپری شد. هم اکنون این فرصت وجود دارد تا این تفاهم نامه احیا شده و بازنگری شود و در روابط آتی، ملاک عمل و مورد گفتگوی سه کشور باشد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 284
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران