پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 515548 تاریخ : 1399/04/16-17:41:22
,11,
راه آهن زاهدان-چابهار مهم ترین پروژه ریلی کشور است/ بهره برداری اولیه از این مسیر در سال 1400

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور:

راه آهن زاهدان-چابهار مهم ترین پروژه ریلی کشور است/ بهره برداری اولیه از این مسیر در سال 1400

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: راه آهن زاهدان به چابهار طولانی ترین مسیر ریلی کشور بوده که می تواند نقش بسزایی در رونق جا به جایی بار و ترانزیت ایران داشته باشد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درخصوص آغاز ریل گذاری مسیر راه آهن زاهدان – چابهار که فردا با حضور وزیر راه و شهرسازی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، استاندار و نمایندگان استان سیستان و بلوچستان انجام خواهد گرفت، اظهار داشت: این مسیر طولانی ترین مسیر ریلی کشور است که در حال حاضر در حال احداث بوده که شاید شروع بزرگ ترین پروژه ریلی باشد.

وی افزود: هدف اصلی این مسیر ریلی اتصال چابهار به شبکه ریلی از طریق زاهدان است. همچنین دیگر هدف این است که بتوانیم با احداث این مسیر بخشی از کریدور شمالی – جنوبی در شرق کشور را تکمیل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه با بهره برداری از این مسیر ریلی زمینه توسعه اقتصادی منطقه مکران و جنوب شرق کشور که کمتر توسعه یافته اند فراهم خواهد شد، گفت: همچنین با احداث این خط ریلی شرایط تزریق بار به داخل کشور از طریق بندر چابهار فراهم خواهد شد که یک دروازه جدید ریلی به شبکه ریلی کشور باز می شود.

وی ادامه داد: به این شکل که بتوانیم از طریق مسیر ترانزیت به کشور افغانستان که تنها مسیر دریایی اش از این راه خواهد بود، در آینده ترانزیت به کشورهای آسیای میانه را به این شکل انجام دهیم.

خادمی تصریح کرد: برای اجرای این طرح حدود 628 کیلومتر مسیر حدفاصل زاهدان تا چابهار ریل گذاری می شود. عملیات زیرسازی این مسیر در حدود 60 درصد انجام شده و مابقی عملیات اجرایی با روند بسیار مناسبی در حال انجام است.

وی ادامه داد: در مجموع برای احداث این مسیر به انضمام ایستگاه ها و خطوط فرعی احتیاج به 730 کیلومتر مسیر ریل گذاری شده داریم که نشان دهنده یک اقدام بسیار بزرگ است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در طول این مسیر باید حدود 31 کیلومتر پل و تونل در مناطق کوهستانی و صعب العبور احداث شود که کار با روند خوبی در حال اجرا بوده و تاکنون 1700 میلیارد تومان از مبالغ اعتباری دولت در این پروژه هزینه شده است.

وی افزود: سال گذشته اقدام خوبی که برای تسریع این پروژه انجام گرفت این بود که با درخواست دولت و تایید مقام معظم رهبری برای تامین مالی این پروژه 300 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از مقام معظم رهبری و دولت برای پرداختن به این اقدام بزرگ به عنوان یک پروژه راهبردی حمل و نقلی کشور، اظهار داشت: به این ترتیب در سال 99 علی رغم اینکه به واسطه شیوع ویروس کرونا یک توقف و یک کندی عملیات در ابتدای سال به وجود آمد، اما هم اکنون حدود 3200 نفر نیروی مختلف متخصص، نیروهای مجری، کارگری و عمل کننده در 140 جبهه کاری در طول مسیر این پروژه مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: بنابر محاسبات انجام گرفته برای اتمام این پروژه 4هزار میلیارد تومان دیگر مورد نیاز است. اگر ارزش آن 1700 میلیارد تومان هزینه شده به روز حساب شود، 4000 میلیارد تومان هزینه شده که پیش بینی می شود این پروژه با 8 هزار میلیارد تومان به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ادامه تصریح کرد: مطابق پیش بینی انجام گرفته انتظار داریم که در سال اول بهره برداری یک میلیون مسافر و حدود 3 میلیون تن از این مسیر ریلی انتقال داده شود.

وی افزود: ظرفیت انتقال بار و مسافر در این مسیر وجود دارد و به همین خاطر در افق چشم انداز 1420 انتظار این است که بتوانیم نزدیک به 8 میلیون تن بار و 2 میلیون مسافر را در این مسیر ریلی به داخل کشور جا به جا و یا ترانزیت به دیگر کشورها داشته باشیم که اقدام بزرگی برای کشور خواهد بود.

خادمی اظهار داشت: با اتصال این مسیر ریلی به چابهار یک تحول در شبکه ریلی داخل کشور ایجاد خواهد شد و تحولات بزرگی در مبادلات کالا به جز افغانستان به کشورهای آسیای میانه به وجود می آورد. به این شکل عملا به شبکه داخلی کشور یک بندر بسیار مهم، استراتژیک و راهبردی اتصال پیدا می کند که در آینده می تواند بندری شبیه و یا حتی بالاتر از بنادر عباس و بندر امام خمینی (ره) باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هم اکنون بار از طریق جاده به بندر می آید که جدا از محدودیت ها هزینه بالایی را به صاحبان کالا تحمیل می کند. با اتصال ریل یک تحول در حمل و نقل بار و مسافر و به خصوص بار در چابهار و در کشور را شاهد خواهیم بود.

وی در پایان گفت: برنامه این است که فاز نخست این پروژه در سال 1400 تمام و در سراسر مسیر بهره وری اولیه انجام گیرد. به این شکل از چابهار به زاهدان بهره برداری اولیه انجام خواهد شد و تکمیل آن در سال های بعد با اضافه شدن ایستگاه ها و دیگر موارد تکمیلی احداث شده خواهد بود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 349
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران