پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 532983 تاریخ : 1399/09/16-16:05:46
,11,
راه آهن خواف–هرات زمینه ساز توسعه تجاری ایران و افغانستان است

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص):

راه آهن خواف–هرات زمینه ساز توسعه تجاری ایران و افغانستان است

دکتر محمد پروژه راه آهن خواف – هرات را زمینه ساز توسعه تجاری ایران و افغانستان دانست و گفت: اقتصاد روبه رشد و ظرفیت مطلوب بازار افغانستان، فرصت های صادراتی قابل توجهی را برای کشورهای همسایه فراهم ساخته است و کشور ایران می تواند در این بین نقش بسزایی ایفا کند.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، دکتر سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) با اعلام خبر افتتاح پروژه راه آهن خواف – هرات در آینده نزدیک اظهار داشت: افغانستان، با 936 کیلومتر مرز مشترک با ایران، یکی از مهمترین همسایه های شرقی ایران محسوب می شود اما علاوه بر مشکلات ساختاری و مشکلات امنیتی حاکم بر جامعه افغانستان، نبود زیرساخت های مناسب حمل و نقل در داخل این کشور و عدم دسترسی به آب های آزاد، همواره یکی از محدودیت های اصلی افغانستان در توسعه و پیشرفت اقتصادی بوده است.

وی افزود: پروژه بین المللی راه آهن خواف - هرات بر اساس منویات مقام معظم رهبری و به منظور اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران و با هدف برقراری ارتباط این کشور با بندرعباس و بندر چابهار که مبادی دسترسی به آب های آزاد و تجارت بین المللی هستند تعریف شده است و از طرفی، امکان ترانزیت کالا از طریق کریدور شرقی- غربی و از سمت مرز آستارا به اروپا را برای کشور افغانستان فراهم می سازد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در خصوص مشخصات این پروژه گفت: راه آهن خواف – هرات به طول حدود 225 کیلومتر، به صورت یک خطه، بـا سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری طراحی شده است و خواف در خراسان رضوی را به هرات، شهر پرجمعیت غرب افغانستان متصل خواهد کرد.

دکتر محمد در ادامه بیان داشت: راه آهن خواف – هرات شامل دو بخش اصلی داخل و خارج از کشور است و در قالب 4 قطعه تعریف شد که زیرسازی قطعه اول و دوم و روسازی قطعه سوم آن مجموعاً به طول 138 کیلومتر با هزینه جمهوری اسلامی ایران و با همکاری وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) اجرا شد و قطعه چهارم در تعهد کشور افغانستان است.

وی با اشاره به اینکه قطعه سوم این پروژه جدیداً به بهره برداری رسیده است افزود: این قطعه شامل تهیه مصالح، خرید و نصب تجهیزات و اجرای روسازی به همراه ساخت ایستگاه هاست و از منطقه صفر مرزی در شمتیغ تا ایستگاه روزنک در خاک افغانستان به طول 68 کیلومتر ادامه دارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در خصوص مشکلات این پروژه گفت: وجود تنگناهای مختلف و شرایط خاص امنیتی و اجرایی حاکم بر پروژه و منطقه گرچه اجرای این پروژه ملی را با مشکلات فراوان روبه رو ساخت اما عزم بلند و همت راسخ متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) زمینه اتمام این پروژه را در سال جهش تولید فراهم کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور افغانستان فاقد شبکه راه آهن است و پروژه راه آهن خواف – هرات اولین خط راه آهن با عرض استاندارد در این کشور محسوب می شود، احداث این پروژه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و علاوه بر ثمرات گوناگون برای کشور افغانستان، زمینه رشد و توسعه استان های شرقی ایران را نیز فراهم می کند و مبادلات تجاری بین دو کشور در مرزهای شرقی را در بستر حمل و نقل ریلی توسعه خواهد داد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 336
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران