پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 251191 تاریخ : 1395/09/20-17:22:51
,20,
دین می‌تواند نقش مثبت و کلیدی در محدودیت خشونت در جنگ‌ها داشته باشد

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ:

دین می‌تواند نقش مثبت و کلیدی در محدودیت خشونت در جنگ‌ها داشته باشد

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،  پیتر مائورر در افتتاحیه کنفرانس بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه با تقدیر از برگزار کنندگان و دیگر دست اندرکاران برگزاری این کنفرانس گفت: این رویداد در مقطع بسیار مهمی برگزار می‌شود، چرا که این همه آلام بشری، ویرانی و تضاد فزاینده در خاور‌میانه، نه تنها مردم این منطقه بلکه مناطق بسیار فراتر ازآن راهم تحت تأثیر قرار داده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ؛ پاسدار حقوق بین‌الملل بشر‌دوستانه

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت:20 میلیون و 800 هزار نفر در منطقه مجبور به فرار از درگیری شده‌اند و 37 میلیون نفر نیازمند کمک هستند. صدها هزار نفر کشته شده‌اند. بیش از یک میلیون نفر مجروح شده‌اند. دهها هزار نفر دستگیر، بازداشت یا مفقود شده‌اند. زیر‌ساخت‌های ضروری غیر‌نظامی آسیب دیده ‌یا تخریب شده‌اند. مخاصمات، بقایای قابل انفجارجنگی و بزهکاری گسترده، به شدت مانع دسترسی به اندک خدمات موجود شده‌اند. پشت این آمار و ارقام، میلیونها داستان از درد و رنج انسانها نهفته است.

مائورر افزود: شهرها یکی پس از دیگری به میدان نبرد تبدیل شده‌اند.غیر‌نظامیان؛  قتل عام، بدون محاکمه اعدام و یا مجروح شده‌اند، مورد تجاوز قرار گرفته‌ و یا مجبور به فرار شده‌اند. نظامیان هم بدون هیچگونه ضرورت نظامی هدف قرار گرفته اند.خانه ها یکی پس از دیگری، بیمارستان‌ها یکی پس از دیگری، مدارس یکی پس از دیگری و منابع آب یکی پس از دیگری ویران شده‌اند. محاصره‌ها منجر به گرسنگی و محرومیت شده‌اند.

برگزاری کنفرانس اسلام و حقوق بشردوستانه در مقطعی سرنوشت ساز

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ با بیان اینکه چندین سال است که کارکنان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هر روزه شاهد ترس و وحشت حاصل از این درگیری‌ها بوده اند؛ آنهم از نزدیک و به‌شکلی عینی، خاطرنشان کرد: ما تأثیرات انسانی این محاصره ها، بمباران ها، کشتارها، شکنجه‌ها و جابجایی های گسترده مردم را می‌بینیم و نهایت تلاشمان را برای کمک به آنان می‌کنیم.

مائورر ادامه داد: به عنوان مثال، در سال گذشته برای 10 میلیون نفر جیر? غذایی اضطراری تأمین و دسترسی22 میلیون نفر را به آب سالم تضمین کردیم و آمادگی داریم تا با افزایش نیازها به چالش‌های جدیدی که پیش روست پاسخ گوییم. ما نسبت به روند تغییر این درگیری‌ها و اثرات آنها بر جوامع و مردم آگاهی کامل داریم.

وی با بیان اینکه مسئله‌ اساسی این است که اصول پایه و قواعد حقوق بین‌المللی بشر‌دوستانه در اغلب موارد رعایت نمی‌شوند و گاهی علناً نقض می‌گردند، تصریح کرد: کنفرانس حاضر در مقطعی سرنوشت‌ساز و با موضوعی بسیار مرتبط برگزار می‌شود که بر تجربه و نتایج حاصل از یک ‌دهه گفت و گو مبتنی ا‌ست.

 گفت و گوی جهانی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با رهبران دینی و سازمان های ایمان‌محور

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ با اشاره به اینکه حفاظت از کرامت انسانی و حمایت از انسان ها در زمان درگیری مسلحانه؛ اساس حقوق بین‌المللی بشر‌دوستانه است، خاطرنشان کرد: کرامت انسانی، تقدس زندگی انسان و مفهوم «نوع انسان واحد» جزو اصول بنیادین هم? ادیان اصلی جهان هستند. صیانت از مناسک مذهبی و افراد تحت حمایت، مانند اسرای جنگی، از اصول کلیدی حقوق بین‌المللی بشر‌دوستانه است.
مائورر تاکید کرد: طی درگیری‌های مسلحانه و در زمان خشونت سازمان‌یافته، دین می‌تواند نقش کلیدیِ مثبتی در محدود کردن افراط کاری ها ایفا کند و می‌تواند به گفت و گو و آشتی میان جوامع و طرف های متخاصم کمک کند.

وی گفت: رهبران دینی، به خصوص طی درگیری‌های طولانی و در شرایط دو‌قطبی، در ترویج احترام به کرامت انسانی نقشی حیاتی بازی می‌کنند. وقتی؛ همچون امروز، رعایت قوانین موجود در خطر است، دین می‌تواند در حفظ ارزش‌های کلیدی و حداقل استانداردهای لازم نقش مهمی بازی کند. به عنوان مثال در رابطه با حفاظت از غیر‌نظامیان، منع شکنجه و سوءرفتار و حصول اطمینان از رفتار انسانی با آوارگان، مهاجران و پناهجویان. تعامل با رهبران دینی، شنیدن توصیه‌های آنها و درخواست برای حمایتشان، برای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ سنتی دیرینه است.

10  سال گفت و گو پیرامون ارزش‌های مشترک بشر‌دوستانه در اسلام 

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ با بیان اینکه دهمین سالگرد گفت و گو پیرامون ارزش‌های مشترک بشر‌دوستانه در اسلام و حقوق بین‌المللی بشر‌دوستانه در ایران، فرصتی برای ارزیابی گذشته وهمچنین، نگاهی به آینده است، تصریح کرد: در سال 2005 کمیت? بین‌المللی صلیب سرخ برای اولین بار در شهر مقدس قم با کارشناسان عالی‌رتبه فقه اسلامی در خصوص مسائل حائز ‌اهمیت بشر‌دوستانه در عصر حاضر رایزنی کرد. در زمانی که اغلب در غرب تفسیر اشتباهی از اسلام ارائه می‌شد، کنفرانس قم فرصت منحصر به فردی برای گفت و گو در خصوص مسائل دینی، حقوقی، و بشر‌دوستانه به زبانی قابل‌فهم برای هم? فرهنگ‌ها بود.

مائورر با اشاره به اینکه انتشار شرح مذاکرات این گردهمایی، و پیگیری‌های بعدی با نهادهای همکار، به ایجاد مرکز مطالعات تطبیقی اسلامو حقوق بین‌المللی بشر‌دوستانه منجر شد، که کمیت? بین‌المللی صلیب سرخ به همراه جمعیت هلال احمر ایران و کمیت? ملی حقوق بشر‌دوستانه تا به امروز از آن حمایت کرده‌است، خاطرنشان کرد: من به خصوص از این مسئله خوشحالم که می‌بینم طی تمام این سال‌ها، علمای برجست? ایرانی مرتبط به حوزه و سایر نهادهای دینی مهم در قم از تلاش‌های علمی- بشر‌دوستانه مرکز مطالعات تطبیقی اسلام وحقوق بین‌المللی بشر‌دوستانه حمایت به سزایی کرده‌اند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 267
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران