پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 465762 تاریخ : 1398/03/13-03:01:49
,2,
دکترحسین‌زاده خبر داد: واگذاری 5000 میلیارد تومان از اموال مازاد بانک ملی ایران

دکترحسین‌زاده خبر داد: واگذاری 5000 میلیارد تومان از اموال مازاد بانک ملی ایران

مدیر عامل بانک ملی ایران از واگذاری بیش از 5000 میلیارد تومان از اموال مازاد و شرکت‌های این بانک در سه سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، دکتر محمدرضا حسین‌زاده درباره اقدامات  این بانک در زمینه فروش اموال مازاد و شرکت‌های زیرمجموعه آن، اظهار کرد: از زمانی که از بانک‌ها و وزارتخانه‌ها خواسته شد تا نسبت به فروش اموال مازاد و شرکت‌هایشان اقدام کنند، ستادی را در بانک ملی ایران ایجاد کردیم که این ستاد تقریباً هر هفته جلسه دارد و فروش سهام شرکت‌ها و اموال مازاد را رصد و پیگیری می‌کند.

وی افزود: این کار از نیمه دوم سال 1394 آغاز و واگذاری اموال مازاد به صورت جدی از سال 1395 انجام شد و تا پایان سال 1397 بیش از 5000 میلیارد تومان از شرکت‌ها و اموال مازاد بانک ملی ایران به فروش رفته که عدد بسیار قابل توجهی است.

مدیرعامل بانک ملی ایران ادامه داد: البته قطعاً وزارتخانه‌ها و دیگر بانک‌ها نیز در این زمینه تلاش و اقدام به فروش کرده‌اند، اما بعید می‌دانم که هیچ‌کدام به اندازه بانک ملی ایران در این چند سال فروش اموال مازاد داشته باشند.

واگذاری شرکت‌ها با موانع بسیاری روبه روست

حسین‌زاده با بیان اینکه کار واگذاری شرکت‌ها بسیار سخت است، اظهار کرد: سنگ‌اندازی‌های بسیاری در کار است و موانع زیادی ایجاد می‌شود و زمانی که می‌خواهیم شرکتی را واگذار کنیم، حاشیه زیادی برای بانک ایجاد می‌شود. برای مثال گزارش های غیرواقعی به دستگاه‌های نظارتی می‌فرستند که مانع فروش این شرکت‌ها شوند، چراکه ممکن است برخی افراد منافعشان در خطر بیافتد.

بنگاه‌داری بانک ملی ایران در اکثر موارد تحمیلی بوده است

وی با اشاره به ماده 16 قانون مجلس شورای اسلامی مبنی بر فروش هر سال 30 درصد از اموال مازاد و شرکت‌های بانک‌ها، تصریح کرد: مشکل اینجاست که همه شرکت‌های ما قابل فروش نیستند و از سوی دیگر بنگاه‌داری بانک ملی ایران داوطلبانه نبوده و اکثراً تحمیلی بوده است. مثلاً پس از پیروزی انقلاب که دولت بودجه کافی نداشت و سرمایه‌گذار بخش خصوصی هم نبود، کارهای زیرساختی مثل ساخت آزادراه، پالایشگاه، شرکت پتروشیمی و نظایر آن که نیاز به سرمایه‌گذاری داشت، به بانک ملی ایران سپرده شد.

مدیرعامل بانک ملی ایران اضافه کرد: در آن مقطع دولت تصمیم گرفت که بانک‌های دولتی به ویژه بانک ملی ایران این کارهای زیرساختی را انجام دهند که کشور عقب نماند و بانک ملی ایران در همین راستا چند شرکت آزادراه در آن زمان تصویب کرد و آزادراه قزوین - زنجان و زنجان - تبریز را ساخته است، اما اکنون که باید این‌ها را واگذار کنیم، کسی شرکت آزادراه را نمی‌خرد؛ در حالی که بانک در آن موقع سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده و سال به سال با عوارض ناچیز باید سرمایه خود را بازگرداند.

حسین‌زاده با اشاره به شرکت‌هایی که به صورت تحمیلی به بانک ملی ایران واگذار شده است، گفت: شرکت‌های دیگری هم با حکم دادگاه‌ها و به صورت قهری به بانک ملی ایران داده شده است. برای مثال در مقطعی دادگاه حکم داد که شرکت‌های امیر منصور آریا بابت بدهی او به بانک ملی ایران داده شود و این بانک هشت شرکت به این شکل گرفته که اکثر آن‌ها نیز مشکل‌دار بوده‌اند.

دولت‌ها همیشه به بانک ملی ایران بدهکار بوده‌اند

وی با بیان اینکه دولت‌ها همیشه به بانک ملی ایران بدهکار بوده‌اند، تصریح کرد: در دولت آقای احمدی‌نژاد، مصوبه‌ای را ابلاغ کردند و 10 شرکت را بابت بدهی دولت به بانک ملی ایران دادند، اما همه این 10 شرکت مشکلاتی نظیر بدهی‌های کارگری، بدهی به تأمین اجتماعی و نظایر آن داشتند؛ بنابراین واگذاری این شرکت‌ها به بانک ملی ایران نیز دو سر باخت شده است، چراکه هم طلب ما از دولت کم شده و هم بانک باید مقادیر زیادی خرج می‌کرد تا این شرکت‌ها را اداره کند و در حال حاضر اکثر این شرکت‌ها زیان‌ده هستند و خریدار ندارند.

مدیرعامل بانک ملی ایران افزود: البته همکاران ما برخی از این شرکت‌های مشکل‌دار را سر و سامان دادند و به سوددهی رساندند که بخش عمده‌ای از آن را به فروش رساندیم و در همین آماری که اعلام کردم هم وجود دارد؛ مابقی آن نیز هر آن‌چه که امکان‌پذیر و قابل فروش باشد و مشتری برای آن وجود داشته باشد، می‌فروشیم.

حسین‌زاده با اشاره به مشکلی دیگر بر سر راه فروش اموال و دارایی‌های بانک ملی ایران اظهار کرد: کسانی که پول نقد داشته باشند و بخواهند شرکتی را بخرند، تعدادشان کم است؛ مضاف بر اینکه این پول باید سالم هم باشد و تلاش می‌کنیم این شرکت ها را به کسانی که اهلیت داشته باشند، بفروشیم.

وی درباره تمایل بانک ملی ایران به بنگاه‌داری و ایجاد سود از این طریق، گفت: شاید برخی بانک‌ها باشند که با رغبت و تمایل خود، شرکت ایجاد کردند و خریدند که بنگاه‌داری کنند، اما بانک ملی ایران  به عنوان یک بانک دولتی هیچ‌گاه به دنبال بنگاه‌داری نبوده و همیشه تکالیف بر عهده آن بوده است و اکنون هم که تکلیف فروش بر عهده ماست اطاعت می‌کنیم، چراکه به نفع بانک هم هست؛ چون اگر بفروشیم می‌توانیم صورت‌های مالی بانک را سر و سامان دهیم.

مدیرعامل بانک ملی ایران ادامه داد: از سوی دیگر رسالت بانک این است که در پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کند و زمانی که به تولید رسید، آن را واگذار کرده و شرکت دیگری را به صورت مشارکتی راه اندازی کند، اما مشکلات به اندازه‌ای زیاد است که بانک‌های دولتی نتوانستند به این رسالتشان به خوبی عمل کنند.

حسین‌زاده با بیان اینکه بانک‌ها در دنیا بنگاه‌های بزرگ دارند و بخشی از سودشان را از طریق این بنگاه‌ها به دست می‌آورند، خاطرنشان کرد: در کشور ما نیز بنگاه‌های بزرگی وجود دارند که قاعدتاً اگر یک بنگاه مالی در کنار آنها باشد، به خوبی اداره می‌شوند، اما من خودم شخصاً به بخش خصوصی اعتقاد دارم و تمایل دارم که این بخش جان بگیرد و قدرتمند شود، چراکه هرچقدر دولت کوچک‌تر و بخش خصوصی بزرگ‌تر شود، کشور نیز پرتوان‌تر می‌شود.

بخش خصوصی راه دور زدن تحریم ها را به خوبی بلد است

وی اضافه کرد: در حال حاضر یکی از راه‌هایی که می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم، بخش خصوصی است که هم آدم‌های حرفه‌ای هستند و با دنیا ارتباط دارند و هم راه آن را بلدند، بنابراین، این‌ها باید پیش‌رو باشند و دولت نیز پشت آن‌ها باشد؛ بنابراین در شرایط فعلی نیز کشور ما راهی جز این ندارد که بخش خصوصی را تقویت کند.

حسین‌زاده همچنین با قدردانی از مجلس شورای اسلامی و علی لاریجانی ریاست مجلس گفت: ایشان نگاه منصفانه‌ای به ماجرای واگذاری‌ها داشتند و کمیسیون ویژه‌ای که تحقیق کرده بود، گزارشی را در مجلس ارائه و به نوعی دلگرمی در همکاران بانک ملی ایران ایجاد کرد.

لازم به ذکر است، چندی پیش علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نام چند بانک را به عنوان بانک‌های موفق در زمینه واگذاری املاک به زبان آورد که بانک ملی ایران نیز به عنوان یکی از این بانک‌ها در واگذاری اموال مازاد و شرکت‌ها معرفی شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 376
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران