پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 512809 تاریخ : 1399/02/24-15:25:43
,17,6,20,
دولت دست از سر خودرو بردارد

محمدرضا نجفی منش؛

دولت دست از سر خودرو بردارد

دولت فقط در جایی که متعلق به دولت است و استفاده عام مثل آب، برق و گاز وجود دارد دخالت کند فلذا در جاهای دیگر قیمت گذاری غلط ترین کار ممکن است و تا کنون فقط صدمه وارد کرده است.

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن در گفتگو با خبرنگار بانک و صنعت، ورود شورای رقابت در بحث قیمت گذاری، قیمت گذاری خودرو را غلط ترین کار ممکن دانست و گفت: با هرگونه قیمت گذاری که توسط سازمان حمایت، ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت انجام شود مخالف هستم و اگر واقعا قصد سامان دادن به صنعت خودرو را دارند، باید این موضوع را رها کنند و اجازه دهند با مکانیزم بازار و مجموعه کار خود را انجام دهد. قطعا این کار به نفع مصرف کننده است و قیمت ها پایین تر می آید.

وی افرود: تابحال اقداماتی که انجام شده کار را خراب تر از گذشته کرده است؛ همچنین در هیچ جای دنیا دولت و هیچ مجموعه ای اینچنین سیاستی را در پیش نگرفته و اگر دولت حرف ما را قبول ندارد از کارشناسان بین المللی کمک بگیرند تا بفهمند در دنیا هیچ کشوری در رابطه با قیمت خودرو مشکلی ندارند و ما داریم، آن ها چه سیاستی را در پیش گرفته اند همان کار را انجام دهند.

دولت دست از سر خودرو بردارد

نجفی منش در پاسخ به این پرسش که چه پیشنهادی در این خصوص دارد اظهار کرد: "آزادسازی، آزادسازی، آزادسازی" یعنی دولت دست از سر خودرو بردارد؛ دولت فقط در جایی که متعلق به دولت است و استفاده عام مثل آب، برق و گاز وجود دارد دخالت کند. لذا در جاهای دیگر قیمت گذاری غلط ترین کار ممکن است و تا کنون فقط صدمه وارد کرده است.

قیمت گذاری یعنی ایجاد رانت

رئیس انجمن صنایع همگن گفت: قیمت گذاری یعنی ایجاد رانت، کما اینکه در گذشته قیمت گذاری سیمان به همین صورت بود به این شکل سیمان کیسه ای 50 هزار تومان بود در بازار 250 هزار تومان به فروش می رسید و باعث ایجاد رانت عظیمی شده بود و بسیاری سر این سفره لذت می بردند.

رسالت خوب صنعت خودرو

وی در رابطه با انتصاب حسین مدرس خیابانی بعنوان سرپرست وزارت صنعت اظهار کرد: این ها مواردی است که تحت نظر ریاست جمهوری و مجموعه است. تقریبا تمام وزرای قبلی که بودند فقط به خاطر خودرو یا به مجلس احضار می شدند و یا مورد نقد عموم مردم قرار می گرفتند. اگر دولت، وزارت صمت و سرپرست جدید وزارتخانه بتوانند خودشان را از این مخمصه رها بکنند و اجازه دهند صنعت خودرو مثل مابقی شرکت ها خودشان کارشان را انجام دهد رسالتشان را بهتر انجام می دهند و درگیری ها کم تر می شود.

نجفی منش افزود: مقام معظم رهبری، ریاست جمهور، مجلس و قوه قضاییه همگی درگیر مساله خودرو شده اند.

قیمت خودرو در سراشیبی

این کارشناس صنعت خودرو گفت: قیمت خودرو در بازار همان طور که بصورت حبابی افزایش یافت، کاهشی شد لذا حباب ها می ترکند و به دراز مدت نمی کشند. بطور مثال قیمت کارخانه ای پراید 37 میلیون تومان است که پنج میلیون آن بابت مالیات برارزش افزوده و شماره گذاری و... است.

حذف رانت و سرمایه گذاری توسط خودروسازان

پیشنهاد این است که برای احیا بازار اجازه دهند خودروسازان یک درصدی از محصولاتشان را در حاشیه بازار بفروشند یعنی اگر در بازار قیمت پراید 60 میلیون تومان است در تحویل فوری 55 میلیون تومان می فروشد و به این صورت قیمت در بازار به سرعت به 55 میلیون تومان می رسد و از این رو قیمت روند کاهشی در پیش می گیرد و تا جایی پیش رود که قیمت بازار و قیمت خودروساز یکی شود و رانت که وسط نباشد، کسی هم سمت بازار خودرو نمی آید که در این بازار سرمایه گذاری کند.

اخبار مرتبط




ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 237
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران