پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 448899 تاریخ : 1397/11/25-14:48:43
,17,21,
دولت باید از ظرفیت ته لنجی ها برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند

مرادی مطرح کرد:

دولت باید از ظرفیت ته لنجی ها برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس، گفت: دولت باید از ظرفیت ته لنجی ها برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند، چراکه به ازای هر لنج از 300 تا 500 تن کالا وارد کشور می شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، احمد مرادی با بیان اینکه مناطق مرزی از قدیم الایام با کشورهای همسایه مراودات تجاری داشتند که این مراودات فرصتی برای دور زدن تحریم‌ها است، گفت: طی دهه های گذشته مردم مناطق مرزی با کشورهای همسایه مراوده اقتصادی داشتند و در استان‌های مرزی دریایی نیز نقش ملوانان در مراودات تجاری بسیار تاثیرگذار بوده و هرکدام رفت و آمدهایی به آن سوی مرزها به صورت قانونی داشته اند.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در گذر مرزی در استان‌هایی همانند بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان 100 هزار نفر به صورت مستقیم با مراودات مرزی اشتغال دارند، افزود:  بخش زیادی کالا و ارزاق عمومی  از  طریق ملوانان وارد کشور می‌شود.

 وزارت صنعت، معدن و تجارت نتوانسته ملوانان را ساماندهی کند

وی با بیان اینکه قوانینی در حوزه صادرات و واردات ملوانان وجود دارد، ادامه داد: گاهی اقدامات دست و پاگیر و ممانعت هایی در حوزه واردات  صورت می‌گیرد که ملوانان شغل اصلی خود را از دست می دهند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نتوانسته ملوانان را ساماندهی کرده  و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در حوزه گمرک اقدامات لازم را انجام نداده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه در گذشته به ازای هر لنجی که به کشورهای همسایه سفر کرده 10 نیروی انسانی شاغل بودند، اظهار داشت: براین اساس ملوانان اجازه داشتند که کالایی را تحت عنوان ته لنجی به کشور وارد کنند که نام ته لنجی پس از مدتی به نام بار ملوانی تغییر یافت.

حجم بار ملوانی به 10 میلیون تومان رسیده است

وی با بیان اینکه اگر ته لنجی به خوبی اجرا می‌شد در  بحث واردات کالاهای اساسی همانند برنج، شکر و روغن منافعی برای کشورکسب می شد، افزود: اشکالات و ایراداتی به واردات ته لنجی وارد کردند بر این اساس که ته لنجی قاچاق بوده و   120 میلیارد دلار حجم قاچاق کشور است، غافل از اینکه وارداتی که ملوانان انجام می دهند 100 درصد قانونی بوده و دولت برای واردات آنها تسهیلاتی اجرا کرده است.

مرادی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه دولت زمانی هر ملوان 400 هزار تومان می توانست بار با خود به کشور وارد کند، اظهار داشت: اکنون حجم بار ملوانی به 10 میلیون تومان رسیده است که اگر 100 هزار نفر اشتغال و نیروی انسانی در این بخش درنظر گرفته شود می تواند اهرمی قوی برای واردات اقلام ضروری و مقابله با تحریم‌های موجود باشد.

سوخت با بالاترین قیمت به ملوانان ارائه می شود

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کالا از گمرکات کشور  با بداظهاری، کم اظهاری و تخلفات به تهران ارسال می شود، افزود: متاسفانه این کالاها از تهران به استان‌های دیگر ارسال می‌شود و رویه ای ایجاد شده که فساد بیشتر در این بخش ها رخ می‌دهد و کسب و کار ملوان ها نیز کساد شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه سوخت با بالاترین قیمت به ملوانان ارائه می شود، ادامه داد: ملوانان از یکسو  با مشکلات بیمه ای مواجه هستند و  از سوی دیگر با نیروی انتظامی و گمرک مشکل دارند، چراکه اجازه ورود یا ترخیص کالاهای ته لنجی را نمی‌دهند.

به ازای هر لنج از 300 تا 500 تن کالا وارد کشور می شود

وی با تاکید بر اینکه در دولت قبل بخشی از اقلام ضروری کشور از طریق ته لنجی ها وارد کشور می‌شد، تصریح کرد: در حوزه صادرات سوخت و واردات اقلام ضروری می‌توان از ظرفیت ملوان ها استفاده کرد و دولت باید از این فرصت برای دور زدن تحریم‌ها بهره برداری کند.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر با بیان اینکه ظرفیت لنج ها زیر 500 تن است و به ازای هر لنج از 300 تا 500 تن کالا وارد کشور می شود، تصریح کرد: از حدود 400 سال پیش شناورهای ایرانی حتی به کشورهای آفریقایی سفر کرده و واردات و صادرات انجام می‌دادند، اما در حال حاضر نیز ما در بسیاری از بخش ها خودکفا شده ایم، البته می توان هر نوع کالایی را وارد کشور نکرد و تنها کالاهایی که تولید آن برای کشور هزینه بر بوده و یا با کمبود آن در داخل کشور روبرو هستیم را وارد کنیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 245
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران