پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 451072 تاریخ : 1397/12/18-17:20:44
,17,
دوستان بزرگ، شرکای کوچک

نشست «بررسی راه‌های گسترش روابط تجاری و اقتصادی با بلغارستان» در اتاق تهران برگزار شد

دوستان بزرگ، شرکای کوچک

در نشست بررسی راه‌های گسترش روابط تجاری ایران و بلغارستان، مقامات دو کشور با اشاره به دوستی دیرینه و با قدمت دو طرف، حجم مبادلات دو کشور را دور از انتظار و خارج از دوستی دو طرف خواندند و بر لزوم توسعه مراودات تجاری دوجانبه تاکید کردند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، در نشست بررسی راه‌های گسترش روابط تجاری و اقتصادی ایران و بلغارستان که با حضور سفیر بلغارستان در ایران، دبیرکل و معاون امور ‌بین‌الملل اتاق تهران، نمایندگانی از وزارت امور خارجه و نیز جمعی از فعالان اقتصادی ایرانی در اتاق بازرگانی تهران برپا شد، دو طرف به ظرفیت‌های دو کشور اشاره کردند و توسعه مراودات تجاری و اقتصادی را مورد تاکید قرار دادند.

در آغاز این مراسم، محمدرضا بختیاری، معاون امور ‌بین‌الملل اتاق تهران از عمر 120 ساله روابط تجاری ایران و بلغارستان سخن گفت. او توضیح داد: بلغارستان در زمان جنگ تحمیلی ایران، از جمله کشور‌هایی بود که به حمایت از کشورمان پرداخت و تجارت ایران و بلغارستان در این دوره افزایش یافت. اما پس از فروپاشی شوروی و پیوستن بلغارستان به اتحادیه اروپا، تجارت دو کشور مسیر نزولی در پیش گرفت.

بختیاری ادامه داد: اگرچه حجم تجارت ایران و بلغارستان چشمگیر نیست اما از کیفیت خوبی برخوردار است. با این حال سطح تجارت دو کشور باید متناسب با امکانات باید افزایش پیدا کند. اگر اینستکس راه‌اندازی شود، شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی ‌می‌توانند با همتایان خود در بلغارستان همکاری داشته باشند و این سطح مبادلات تجاری را ارتقا خواهد بخشید. بدیهی است که شأن روابط دو کشور بیش از ارقام فعلی است.

بلغارستان دروازه ورود به اروپا

دبیرکل اتاق تهران نیز در این همایش، با توضیح اینکه حجم مناسبات تجاری دو کشور ایران و بلغارستان در شأن و جایگاه روابط تاریخی این دو کشور قرار ندارد، گفت: بلغارستان می‌تواند دروازه تجاری ورود ایران به اتحادیه اروپا باشد.

بهمن عشقی با اشاره به اینکه ایران اولین کشور در آسیاست که استقلال بلغارستان را به رسمیت شناخت، افزود: در طول دوران جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران، بلغارستان خلاف کشورهای بلوک شرق، هیچ حمایتی از عراق در جنگ با ایران نکرد و این در حالی است که از کالا و خدمات بلغاری در ایران به نیکی یاد ‌می‌شود.

وی سپس با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2017 رقمی در حدود 121 میلیون دلار بود، افزود: در حالی کشور بلغارستان طی این سال، در حدود 3.2 میلیارد دلار کالا از منطقه خاورمیانه وارد کرد که رقم واردات این کشور از ایران تنها 62 میلیون دلار بود و این مساله باید ریشه‌یابی شود.

دبیرکل اتاق تهران افزود: تجارت خارجی بلغارستان نشان ‌می‌دهد که این کشور از مجموع 26 ردیف کالایی در جهان، معادل 12.5 میلیارد دلار کالا وارد ‌می‌کند در حالی که ایران از این تعداد ردیف کالایی، سالانه 52 میلیارد دلار صادرات انجام ‌می‌دهد اما ارزش واردات بلغارستان از ایران در مجموع این 26 ردیف کالایی فقط 106 هزار دلار است. بنابراین باید نقص‌ها و کاستی‌هایی که منجر به کم‌کاری‌ها در تجارت میان دو کشور شده است، مورد بررسی قرار گرفته و موانع برداشته شود.

عشقی در پایان افزود: بخش خصوصی باید به صورت مطالبه‌گرانه از وزارت امور خارجه کشور بخواهد تا فضای تجارت خارجی با سایر کشورها برای فعالان اقتصادی ایران بازتر شود و بخش خصوصی نیز خواسته‌ها خود را به صورت دقیق و شفاف بیان کند.

تمایل بلغارستان برای تداوم ارتباط با ایران

حبیب‌اله ملکشاهی، رئیس اداره اول شرق اروپا در وزارت امور خارجه، نیز ضمن تشکر و تبریک روز ملی بلغارستان با اشاره مختصر به مشترکات تاریخی دو کشور گفت: بلغارستان از اولین کشورهایی بود که اتقلاب اسلامی ایران را به رسمیت شناخت و چه در دوران انقلاب و چه بعد از آن هیچ نقطه تیره سیاسی میان دو کشور نبوده است و البته تحولاتی در نظام ‌بین‌الملل رخ داد که ایران و بلغارستان متاثر شدند.

او افزود: بعد از امضای برجام، دولت‌های اروپایی در راستای ظرفیت موجود در ایران به ایران بازگشتند و نخست‌وزیر بلغارستان در تیر ماه 95 با هیات 35 نفری به ایران آمد و رویکرد نخست‌وزیر بر تعاملات و روابط اقتصادی متمرکز بود.

او خاطر نشان کرد: تا روز خروج آمریکا از برجام روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری، اقتصادی، آکادمیک و .. رو به توسعه بود تا جایی که 29 تا 30 هزار ویزا برای ایرانی‌ها صادر شد. اما بعد از 18 اردیبهشت این روند تغییر پیدا کرده و حجم روابط در 10 ماه گذشته به 63 میلیون یورو تنزل پیدا کرده است.

ملکشاهی ادامه داد: آمریکا بعد از خروج از برجام کشورهای دیگر را به سمت خود کشانده و این مساله بر روابط ایران با دیگر کشورها تاثیر منفی گذاشت و سایر کشورهای اروپایی نیز به دلیل وابستگی اقتصادی به آمریکا کمتر با ایران ارتباط پیدا کردند. در دهه هشتاد بلغاری‌ها تامین‌کننده کالاهای اساسی در ایران بودند و این ظرفیت را دارند که بتوانند مجدد به ایران کمک کنند.

رئیس اداره اول شرق اروپا در وزارت امور خارجه با اشاره به حضور وزیر اقتصاد بلغارستان در ایران بعد از برجام اظهار کرد: این مساله نشان‌دهنده تمایل بلغارستان به همکاری اقتصادی با ایران است و همچنین سفیر این کشور نقش مهمی در برقراری روابط ایران و اتحادیه اروپا ایفا کرده است و بیانیه صوفیا نیز یک اقدام مهم و اساسی بود. ما با بلغارستان مشکلات سیاسی و فرهنگی و ... نداریم نکته کلیدی این است که ایران تحت فشار سنگین و حداکثری آمریکا است اما این بدان معنا نیست که ما نمی‌توانیم از این مشکلات عبور کنیم.

او در بخش پایانی صحبت‌های خود به وابستگی اقتصاد بلغارستان به اقتصاد جهانی و همچنین وابستگی اقتصاد جهانی به ایالات متحده آمریکا اشاره کرد و گفت: سوالی که مطرح ‌می‌شود این است که آیا دولت بلغارستان ‌می‌تواند برای ایرانی‌ها حساب بانکی باز کند به طوری که تراکنش‌های مالی صورت بگیرد؟

او کمیسیون مشترک دو کشور را که از 26 تا 29 فروردین ماه در بلغارستان برگزار ‌می‌شود، فرصتی برای رفع مشکلات دانست و تاکید کرد: اگرچه ایران و بلغارستان هر دو تحت فشار هستند، اما باز هم ‌می‌توان روی تبادل کالا، رفع مشکلات بانکی، گشایش حساب برای تجار و بازرگانان ایرانی تمرکز کرد. در شرایط کنونی ایران برای بلغارستان یک ظرفیت محسوب ‌می‌شود.

اقتصاد بلغارستان و ایران مکمل یکدیگر هستند

کریستو پولنداکوف، سفیر بلغارستان در ایران هم در ابتدای سخنانش با اشاره به برگزاری قریب‌الوقوع کمیسیون مشترک ایران و بلغارستان گفت که شایسته است، بخش خصوصی دو کشور از این فرصت بهره بگیرند و روابط تجاری دو کشور را ارتقا دهند. او ابراز امیدواری کرد که دو طرف بتوانند راه‌هایی برای توسعه مراودات تجاری بیابند و از تعارفات معمول به مرحله اجرا برسند. پولنداکوف سپس به اشتراکات فرهنگی ایران و بلغارستان اشاره و عنوان کرد که این اشتراکات نشان ‌می‌دهد دو ملت تا چه حد به یکدیگر نزدیک هستند و البته دو کشور سوابق درخشانی در حوزه تجارت دارند.

سفیر بلغارستان در ایران در ادامه با اشاره به اعزام هیات تجاری ایرانی به بلغارستان در ماه آینده، گفت: همکاری‌های دو کشور ‌می‌تواند حوزه‌های گردشگری، کسب و کار و تجارت را تحت پوشش قرار دهد؛ چرا که بستر خوبی برای همکاری وجود دارد و پارلمان دو کشور آمادگی دارند که زمینه این همکاری رامهیا کنند.

او با بیان اینکه میان ایران و بلغارستان هیچ جنگی حاکم نشده است، گفت: نبود خصومت در تاریخ روابط دو کشور، حاکی از آن است که حتی اجدادمان نیز به توسعه همکاری‌ها علاقمند بوده‌اند.

پولنداکوف اقتصاد ایران و بلغارستان را مکمل یکدیگر توصیف کرد و افزود: ما باید از حسن همجواری بهره بگیریم و تجارت دو کشور را سرعت ببخشیم.

او در ادامه به برخی ویژگی‌های اقتصاد بلغارستان پرداخت و گفت: بلغارستان به عنوان قطب جذاب ‌سرمایه‌گذاری شناخته ‌می‌شود و این ویژگی به دلیل برقراری ثبات سیاسی و اقتصادی حاصل شده است. تولی در کشور ما با رعایت آخرین استانداردها صورت ‌می‌گیرد. به طوری که هر آنچه که در آلمان تولید ‌می‌شود، در همان سطح کیفی در بلغارستان نیز تولید ‌می‌شود. بلغارستان همچنین به رشد اقتصادی خوبی دست یافته است. البته نرخ رشد در یکی یا دو سال اخیر افت کرده است.

سفیر بلغارستان در ایران در ادامه، کشور خود را کریدور ورود به منطقه شینگن و اتحادیه اروپا برشمرد و توضیح داد: به دلیل اعمال سیاست‌های پایدار، بلغارستان موفق شد که به یکی از بهترین کشور‌ها از منظر مالیات شرکتی و مالیات درآمد شخصی با نرخ 10 درصد تبدیل شود. همچنین کسب و کارها از معافیت دو ساله در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برخوردارند.

پولنداکوف، نرخ تورم و نرخ رشد اقتصادی در بلغارستان را به ترتیب، 2.2 و 3.9 عنوان کرد. او افزود: اولویت ما این است که زیرساخت‌ها را توسعه دهیم و زمان ترخیص کالا در گمرکات و بنادر را به حداقل برسانیم.

پولنداکوف در ادامه بار دیگر به ضرورت ارتقای سطح مناسبات تجاری دو کشور تاکید کرد و گفت: هدفگذاری یک میلیارد دلاری برای تجارت دو کشور که نخست‌وزیر بلغارستان از آن سخن گفت، رقم دور از ذهنی نیست و اراده سیاسی برای تحقق آن وجود دارد. اگرچه مبادلات تجاری اکنون در سطح نازلی قرار دارد و برای افزایش این رقم باید تسهیل‌گری صورت گیرد.

او با بیان اینکه حذف واسطه‌ها به کاهش هزینه‌های تجاری منتهی ‌می‌شود، ادامه داد: اگر راهبرد تجاری داشته باشیم، ‌می‌توانیم قوانین را نیز متناسب با این راهبرد اصلاح کنیم. برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور در ماه آینده نیز به تحقق این امر کمک خواهد کرد. در واقع باید مشکلات فراروی تجارت دو کشور را در قالب این کمیسیون احصا کرده و برای آن راه‌حل پیدا کنیم. در این راستا، تجارت ترجیحی ‌می‌تواند به افزایش مرودات تجاری کمک کند. همچنین باید به یکدیگر در جهت تسهیل روابط بانکی کمک کنیم. در عین حال ایران و بلغارستان ‌می‌توانند توافقنامه دوجانبه برای کاهش هزینه و کاهش زمان ترخیص و پردازش کالا منعقد کنند.

سفیر بلغارستان در ایران، اتصال ریلی میان دو کشور را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: استانبول از طریق خطوط ریلی در حال اتصال به صوفیه، پایتخت بلغارستان، است و چرا ایران به این خطوط ریلی متصل نشود؟ توسعه این خطوط به کاهش هزینه‌های حمل و نقل منجر خواهد شد.

او با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در بلغارستان در سطح نازلی قرار دارند، عنوان کرد که بلغارستان ‌می‌تواند از نیروی کار ایرانی نیز بهره ببرد. پولنداکوف گفت: ایران و بلغارستان ‌می‌توانند در زمینه انتقال دانش، تبادل کالا و قطعات با یکدیگر همکاری داشته باشند و حتی برای همکاری در بازار سومی از میان همسایگان نیز برنامه‌ریزی کنند.

سفیر بلغارستان در تهران همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به 50 درصد تولید ناخالص داخلی بلغارستان را صنعت گردشگری این کشور تشکیل ‌می‌دهد، گفت: ما آماده‌ایم در حوزه گردشگری، تجربیات خود را با ایران به اشتراک بگذاریم و در این بخش ‌سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشیم.

او از فعالان اقتصادی ایرانی دعوت کرد که به بلغارستان سفر کنند. سفیر بلغارستان در ایران همچنین از مدیران اتاق تهران خواست که پیش از اعزام هیات‌های تجاری به بلغارستان، فهرست اعضای هیات را برای شناسایی شرکت‌های همگن آنها در کشور متبوع خود به سفارت ارسال کنند.

دقایق پایانی این گردهمایی نیز به پرسش و پاسخ میان فعالان اقتصادی ایرانی و مقامات سفارت بلغارستان اختصاص یافت. نشست بررسی راه‌های گسترش روابط تجاری و اقتصادی با بلغارستان از سوی فعالان اقتصادی ایرانی و اعضای اتاق تهران با استقبال مناسبی مواجه شد که نشان از علاقمندی بخش خصوصی برای توسعه مراودات تجاری دو کشور دارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 254
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران