پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 463962 تاریخ : 1398/02/16-15:44:25
,8,
دلیل نوسان بازار نه فصل مجامع است و نه قیمت جهانی نفت

زنگنه با اشاره به رفتار سهام داران ناوارد بیان کرد:

دلیل نوسان بازار نه فصل مجامع است و نه قیمت جهانی نفت

در تمام کشورها، با بروز تورم در اقتصاد، بازار سهام آن کشور به دلیل گران شدن محصولات حتی در صورت کاهش میزان تولیدات، با رشد قیمت ها مواجه می شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، رضا زنگنه، معاون سرمایه گذاری تامین سرمایه بانک ملت در خصوص اوضاع بازار در روزهای اخیر بیان داشت: با توجه به این که قیمت ارز در یک سال گذشته با افزایش همراه بوده و همچنین به واسطه تورم موجود، باقی ماندن این افراد در سپرده یا  اوراق با درآمد ثابت باعث میشود که از تورم عقب مانده و بازدهی منفی کسب کنند. از این رو افراد نیاز دارند که ریسک خود را در برابر تورم پوشش دهند، یکی از راه‌های پوشش ریسک تورم سرمایه گذاری در سهام است.

وی در این خصوص بیان داشت: بازار سهام در تمامی کشورهای دنیا خاصیتی یکسان دارد. به همین دلیل وقتی حالت تورمی در اقتصاد کشور پدیدار می شود به واسطه افزایش قیمت محصولات این شرکت ها شاهد رشد سهم خود و سودآوری شرکت خواهند بود. حتی اگر تولیدات جدید نداشته باشند محصولات قدیمی نیز با افزایش قیمت و سودآوری نسبی رو به رو می شوند.

زنگنه ادامه داد: در این بین، محصولات شرکت هایی که با دلار در ارتباط هستند به واسطه قیمت این ارز، افزایش مضاعفی خواهند داشت و رشدی مضاعف را نیز به ثبت می رسانند.

معاون سرمایه گذاری تامین سرمایه ملت در ادامه به صنایع پربازده اشاره داشت و گفت: شرکت هایی که محصولات فولادی، روی، مس تولید می کنند با رشد قیمت همراه خواهند بود و در گزارش های خود برای سال 97 مخصوصا در 6 ماه دوم با رشد سودآوری همراه خواهند شد.

وی گفت: به نظر می رسد این رشد سودآوری در سال 98 هم ادامه داشته باشد به این دلیل که یک سری از سهم ها از نظر بنیادی بسیار ارزشمند هستند. در این بین، سهم هایی هستند که دستخوش حرکت های سفته بازی می شوند و با هیجانات بازار روند حرکتی خود را تغییر می دهند.

روند منفی بازار و دلایل آن

زنگنه در ادامه با اشاره به روند حرکتی امروز بازار اعلام داشت: منفی شدن بازار در ساعات معاملاتی امروز نه ارتباطی به فصل مجامع دارد و نه قیمت نفت.

وی توضیح داد: شرکت های بنیادی موجود در بازار سهام ما به گونه ای هستند که هر چه به مجامع نزدیک تر می شویم با رشد قیمت آنها مواجه خواهیم شد. به این دلیل که این شرکت ها در مجامع نیز سود خوبی تقسیم می کنند و تجربه در سال های قبل نشان داده است که بعد از مجمع بازدهی مثبتی داشته باشند. پس فصل مجامع نمی تواند دلیلی برای روند منفی بازار باشد چون هنوز گزارش های سال 97 شرکت های منتشر نشده است و با این پیش بینی ها در خصوص گزارش های مثبت سال 97 به نظر مجامع می تواند تأثیر مثبتی برای بازار داشته باشد.

زنگنه در خصوص نوسانات نفت در بازارهای جهانی و فرضیه تأثیر آن بر بازار داخلی عنوان داشت: ما در سال گذشته تجربه نفت 50 دلاری هم داشتیم و افت 1.5 درصدی قیمت این کالا نمی تواند در مقایسه با رشد چشمگیر هفته گذشته، خیلی تأثیر منفی بر بازار ما داشته باشد. در حالی که قیمت این کالا هنوز در محدوده 70 دلار نوسان دارد. اگر قیمت نفت تأثیری بر بازار امروز ما داشت باید در وهله اول بر قیمت سهام شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی تأثیر می گذاشت. اما امروز بازار یکدست و در اکثر صنایع منفی بود. به این دلیل با قاطعیت می گویم که بازار امروز ما تحت تأثیر قیمت نفت نیست. باید این روند منطقی را قبول کنیم که امروز تنها قیمت این کالا افت 1.5 درصدی داشته است در حالی که هفته گذشته روزهایی داشتیم که قیمت این کالا در بازارهای جهانی روزانه رشد 2 و 3 درصدی داشته است.

وی در خصوص نوسان امروز بازار اظهار داشت: هیجان سهامداران و ضعف بازارگردان ها و انفعال حقوقی ها همگی دست به دست یکدیگر داده و بازار امروز را هیجانی کرده است. اتفاقی که امروز افتاده است نشانه این است که در روزهای مثبت بازار، سهامدارانی که با صنایع و بازار سهام و نحوه سهامداری آشنا نیستند وارد بازار شدند و بدون هیچ گونه آشنایی با سهم خریداری شده و پشتوانه علمی سهمی را خریداری کرده اند. این گروه هنگامی که روند منفی این سهم را مشاهده کردند به سرعت وارد صف های فروش شدند. در حالی که اگر سهمی را با تحلیل های واقعی و شناخت کافی خریداری کرده باشید نیازی نیست که با هر نوسانی دست به فروش سهم بزنید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 289
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران