پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 491711 تاریخ : 1398/07/15-12:26:10
,7,
دلار به ارز اربعین آمد/ نرخ آزاد شد

دلار به ارز اربعین آمد/ نرخ آزاد شد

گرچه از رویه بانک مرکزی برای عرضه ارز به نظر می‌رسید که برای ارز اربعین هم دلار ارائه نشود، اما اکنون برخی بانک‌ها فقط دلار پرداخت می‌کنند، البته نرخ هم‌سطح بازار است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،پایان شهریورماه بانک مرکزی اعلام کرد که ارز اربعین را تامین خواهد کرد و زائران می‌توانند حداکثر 100 یورو یا معادل آن به سایر اسعار به نرخ بازار ثانویه ارز، از بانک‌های منتخب و صرافی‌های مجاز به‌منظور پوشش برخی از هزینه‌های تهیه کنند.

در حالی از نیمه سال گذشته و تغییر پایه معاملات به یورو و از سویی توجه به ذخایر دلاری، دیگر ارزهای ارائه شده در بانک‌ها به ویژه ارز مسافری با دلار نبود و یورو یا ارزهای معادل پرداخت می‌شد که این انتظار وجود داشت که با توجه به اعلام بانک مرکزی، ارز اربعین نیز دلاری نباشد.

اما بررسی‌های میدانی از شعب بانکی ارائه کننده ارز اربعین نشان داد که در مواردی بانک‌ها فقط دلار پرداخت می‌کنند و هیچ ارز دیگری مطرح نیست.

پیگیری موضوع از این حکایت داشت که دست بانک‌ها برای ارائه نوع ارز باز بوده و در حد تعیین شده می‌توانند ارزی که در دسترس داشته و موجودی خوبی دارند ارائه کنند؛ از این‌رو بانک‌هایی که به دلایلی منبع دلاری بالایی دارند بجای یورو یا سایر ارزها، دلار ارائه می‌کنند.

اما در این بین نکته مورد توجه پرداخت ارز با نرخ صرافی‌های مجاز بانکی و هم‌سطح بازار بود؛ به طوری که هر دلار برای امروز حدود 11 هزار و 400 تومان برای زائران اربعین قیمت خورده است.

این در حالی است که در اعلام ابتدایی بانک مرکزی قرار بود ارز اربعین با نرخ بازار ثانویه یا نیمایی باشد که اکنون اعمال نمی‌شود، البته این روزها نرخ بازار نیما و بازار نیز در برخی زمان‌ها تفاوت قابل توجهی ندارد.

به هر صورت بانک مرکزی مکلف به تامین ارز مورد نیاز است و حتی اگر قیمت ارائه شده هم‌سطح بازار باشد باید از کانال رسمی انجام شود. در عین حال که تجربه نشان داده در ارائه ارز به ویژه ارز مسافری هر گونه اختلاف قیمت با بازار موجب ایجاد رانت و دلالی شده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 397
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران