پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 377734 تاریخ : 1397/07/08-12:20:07
,14,
درخواست بنیاد مستضعفان برای خروج باغ سیب از میراث ملی

درخواست بنیاد مستضعفان برای خروج باغ سیب از میراث ملی

بنیاد مستضعفان درخواست خروج باغ سیب کاخ مروارید کرج از فهرست میراث ملی را داد. این درحالی است که باغ سیب در سال 95 به عنوان میراث طبیعی کشور ثبت شده بود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، باغ سیب در مهرشهر کرج که در سالهای قبل از انقلاب جزئی از کاخ مروارید بود، پس از انقلاب به همراه کاخ مروارید در اختیار بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی قرار گرفت. اما چند سالی است که کاخ مروارید به تملک اداره کل میراث فرهنگی استان البرز درآمده است. در روز دهم اسفند سال 95 نیز سازمان میراث فرهنگی باغ سیب را به جهت اهمیتی که درحوزه باغ های ایرانی دارد با شماره 364 در فهرست میراث طبیعی و ملی ثبت کرد.

تا اینکه چند روز پیش بنیاد مستضعفان با استناد به اینکه این باغ تاریخی نیست، درخواست خروج آن را به دادگستری استان البرز داد. دستگاههای قضایی استان نیز مراتب را به اداره کل میراث فرهنگی استان اعلام کردند. در این باره حجت الاسلام فخرالدین صابری مدیرکل میراث فرهنگی البرز گفت: اواسط شهریور این ابلاغیه به ما اعلام شد و در خواست کردند که مستندات خود را درباره ثبت این باغ بفرستیم و سه کارشناس نیز برای بررسی پرونده ثبتی مشخص کردند که یکی از آنها به حوزه میراث فرهنگی اشراف دارد.

وی در ادامه گفت: تنها علتی که می توان برای درخواست بنیاد مستضعفان متصور شد، این است که بنیاد میخواهد آنجا را بفروشد و تغییر کاربری دهد و کشت را به خشت تبدیل کند. میراث فرهنگی منفعت برداشت یک سیب هم از آن ندارد، جز اینکه دغدغه دارد تا آن باغ حفظ شود. چون این باغ بزرگترین باغ شهری و تنفس گاه کرج است.

صابری ادامه داد: بنیاد مستضعفان تصور می کند با ثبت ملی این اثر، باغ سیب به تصرف سازمان میراث فرهنگی در می آید در صورتی که اینطور نیست . کجا پس از ثبت مالکیت بنا و یا محوطه ای به میراث فرهنگی سپرده شده است؟ ما قصد تملک باغ را نداریم تنها می خواهیم این باغ برای مردم حفظ شود.

استان البرز باغهای ایرانی از دوره صفوی تا دوره معاصر را دارد و باغ سیب آخرین باغ ایرانی دوره معاصر است. باغ 350 هکتاری سیب مهرشهر کرج در واقع در جهت تلفیق باغ با معماری بوجود آمد. باغ های ایرانی معمولا با بناها در ارتباط بودند این باغ هنوز هم محل زندگی گونه های پرنده های نادر استان البرز است و چون بزرگترین باغ دورن شهری ایران است می بایست در فهرست میراث ملی قرار گیرد. همچنین از آنجا که اشرف پهلوی آلرژی داشت و درخت سیب گرده افشانی ندارد، این باغ را در نزدیکی کاخ مروارید ایجاد کردند. بنابراین باغ سیب در ادامه روند ساخت باغ ایرانی و در ارتباط با کاخ مروارید بوده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 314
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران