پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 225024 تاریخ : 1395/06/18-14:10:59
,10028,10032,
در کشور 10 هزار سالمند بدون هویت وجود دارد

در نشست سالمندان و حقوق شهروندی مطرح شد؛

در کشور 10 هزار سالمند بدون هویت وجود دارد

آخرین جلسه از مجموعه‌ نشست‌های علمی تخصصی حقوق شهروندی با موضوع سالمندان و حقوق شهروندی آنها در جامعه برگزار شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از کمیته خبری اولین کنگره بین المللی حقوق شهروندی، هشتمین نشست علمی تخصصی حقوق شهروندی با موضوع «حقوق شهروندی و سالمندان»با حضور   همایون هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی،سیدمحمد هاشمی دبیر علمی اولین کنگره بین المللی حقوق شهروندی، مونس کشاورز دبیر کنگره و حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در محل ستاد توان افزایی فعالیت‌های مردم نهاد برگزار شد.


حقوق شهروندی یک دغدغه همگانی است

در بخش ابتدایی این نشست، همایون هاشمی با اشاره به اهمیت موضوع حقوق شهروندی، گفت: حقوق شهروندی جزیی از دغدغه‌های بیشتر افراد جامعه است اما درخواست برای احقاق این نوع از حقوق کم است.

وی افزود: با وجود قرار گرفتن جامعه در مسیر پیشرفت و در عین حال حرکت به سوی توسعه، هنوز موضوع حقوق شهروندی به اندازه اهمیتی که دارد  مورد توجه قرار نگرفته است.

رییس سابق سازمان بهزیستی پیرامون حقوق اقشار آسیب‌پذیر، بیان داشت: بحث حقوق شهروندی به قشر آسیب‌پذیر بایدتوجه داشته باشد، ازآن جایی که افراد سالمند نیز به نوعی درمعرض برخی آسیبها هستند لذاتوجه به حقوق شهروندی ایشان ضروری است.
نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به دستورات دینی در خصوص افراد سالمند، ابراز داشت: در اسلام نیز به حقوق افراد سالمند توجه شده است. قانون اساسی کشور ما نیز به طورکلی به چنین مواردی توجه داشته است که می‌تواند به عنوان یک نقشه راه از آن نیز بهره برد.

وی تصریح کرد: به هیچ عنوان نباید به افراد سالمند نگاه دغدغه آمیز داشت، بلکه باید آنها را در مقیاس جوامع کوچکی همچون خانواده‌ها به عنوان یک ظرفیت در نظر گرفت.در گذشته عمدتا سالمندان از احترام خاصی در جامعه برخوردار بودند که متاسفانه این جایگاه اجتماعی در روزگار کنونی کمرنگ شده است.

هاشمی در پایان، گفت: تدوین منشور حقوق شهروندی امری نیک است که از سوی دولت یازدهم در حال شکل‌گیری است، امیدوارم در این منشور نیز موضوع سالمندان به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

 

لزوم آینده نگری در بحث سالمندی

در ادامه این نشست حسین نحوی نژاد با بازخوانی تاریخ معاصر، گفت: در پنجاه سال اخیر موضوع و مفهوم سالمندی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و حتی در سطح بین الملل نیز همایش‌ها و سمینارهای متعددی در این رابطه برگزارگردیده است.

وی افزود: در کشور ما مرز سالمندی 60 سالگی است که این عدد در میانگین جهانی عددی حدود 65سال را نشان می‌دهد.

نحوی نژاد با تمجید از سبک زندگی روحانیان و ورزشکاران، بیان داشت: قطعا می‌توان سن سالمندی را به تاخیر انداخت. برای مثال روحانیان و ورزشکاران با سبک زندگی صحیح خود دیرتر به سالمندی می‌رسند.که میتوان ازهمین الگو برای توانمندسازی سالمندان بهره برد .

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با ارائه آماری در خصوص درصد سالمندان در کشور، عنوان داشت: در حال حاضر تنها 8/5 درصد از افراد جامعه را سالمندان تشکیل می‌دهند که این رقم تا سال 2050 به 25 درصد خواهید رسید.

وی با ابراز تاسف از کم‌توجهی برخی از خانواده‌ها نسبت به سالمندان، گفت: متاسفانه امروز حدود 10 هزار سالمند مجهول الهویه در کشور وجود دارد که عمدتا از سوی خانواده‌های خود طرد شده‌اند و مسؤولیت نگهداری آنها به گردن نهادهای حاکمیتی افتاده است.

نحوی نژاد در پایان با ارائه مقاله‌ای در خصوص جریان سالمندی، به آسیب‌شناسی این قشر از جامعه پرداخت.

در بخش پایانی این نشست مونس کشاورز دبیر کنگره، با تَاکید بر لزوم آموزش سالمندان پیش از ورود به برهه سالمندی، بیان کرد: باید ساز و کاری پیش بینی شود تا شهروندان پیش از ورود به دوره سالمندی و حتی در سنین میانسالی به لحاظ روحی آمادگی لازم برای وارد شدن به این مقطع از زندگی راکسب نمایند، ضمن اینکه باید آموزش های توانمندسازی سالمندان نیز از سوی مسوولین ذیربط مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: قطعا باید در زمینه آموزش های توانمندسازی سالمندان، جوامع اطراف این قشر از جامعه که خانواده آنها هستند نیز مرد توجه قرار و تحت آموزش قرار بگیرند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 255
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران