پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 351413 تاریخ : 1397/04/05-19:21:58
,12,17,
در پی روابط تجاری ایران و ترکمنستان

گزارش

در پی روابط تجاری ایران و ترکمنستان

ترکمنستان همسایه شمالی ایران و درای 1000 کیلومتر مرز مشترک است. بعد از استقلال ترکمنستان ایران این کشور را سریعا به رسمیت شناخت و از این رو روابط نسبتا خوبی در تجارت و حمل و نقل دارند.

به گزارش بانک و صنعت ، بیشترین صادرات به ترکمنستان از سوی ایران، مقاطع فولادی، اسکلت‌های فلزی، سیمان، کلینکر، قیر نفت، محصولات پلاستیکی و سیب زمینی عمده محصولات صادراتی ایران به ترکمنستان است.

اهمیت صادرات و تجارت با ترکمنستان به دلیل دارا بودن، 4 مرز رسمی ایران با ترکمنستان می‌باشد که مرز لطف آباد، باجگیران و سرخس در خراسان رضوی واقع شده اند. مرز سرخس، اتصال ریلی ایران با آسیای میانه را برقرار می‌نماید و نزدیکترین مرز به پایتخت ترکمنستان، باجگیران است و موقعیت ویژه‌ای برای خراسان رضوی محسوب می‌شود. از مزیت‌های اقتصادی خراسان رضوی برای صادرات به این کشور، صادرات در حوزه سیمان، موادغذایی و کاشی می‌باشد و به دلیل نزدیکی به کشور ترکمنستان، از طریق ترانزیتی، امکان صادرات به شهرهای نزدیکی چون ماری و عشق آباد وجود دارد. در تازه‌ترین آمارها 4.5 درصد از صادرات کشور سهم خراسان رضوی می باشد.

در یازده ماهه سال 96 صادرات به این کشور به 400 میلیون دلار رسید.

 

مشکلات عمده در تجارت با ترکمنستان 

  • فرایند طولانی مدت صدور ویزا
  • کندی فرایند تبادل کالای صادراتی ایرانی که منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شود
  • مالیات 15 درصدی کالاهای صادراتی ایران که با هزینه‌های دیگر بالغ بر 20 درصد می‌شود
  • نقل و انتقالات بانکی که برای صادرکنندگان ایرانی مشکلات زیادی در پی دارد
  • گمرکات ترکمنستان به فاکتورهای ایرانی توجه خاصی ندارند و مالیات براساس قیمت گذاری گمرکات ترکمنستان اخذ می شود
  • معطل شدن کالاهای ترانزیت ایرانی در حین عبور از ترکمنستان که منجر به ضرر و زیان صادرکنندگان ایرانی می شود

 

در تازه ترین خبرها عبدالهاشم حسن‌نیا رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با انتقاد از افزایش 50 درصدی عوارض برای کامیون‌های ترانزیتی ایرانی در ترکمنستان، خواستار کاهش هزینه‌ها و بهینه سازی همکاری‌های تجاری اقتصادی بین دو کشور شد.

در صورت ادامه دار شدن افزایش عوارض جاده‌ای یکجانبه از سوی ترکمنستان احتمال کاهش همکاری‌های حمل و نقل جاده‌ای ایران و ترکمنستان وجود دارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 271
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران