پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 517267 تاریخ : 1399/05/14-10:54:53
,8,
در بازار بورس از گذشته درس می گیریم و به آینده نگاه می کنیم

در بازار بورس از گذشته درس می گیریم و به آینده نگاه می کنیم

روز یکشنبه شاخص کل بورس عدد فوق العاده دو میلیون واحد را رد کرد و بازار در محدوده دو میلیون واحدی، به سمت استراحت پیش می رود.

عرفان هودی مدیر معاملات کارگزاری بورس بیمه ایران در گفتگو با خبرنگار بانک و صنعت گفت: روز یکشنبه شاخص کل بورس عدد فوق العاده دو میلیون واحد را رد کرد. امروز اما به دلیل فشار عرضه سهام های بزرگ بازار شاخص به زیر دو میلیون واحد بازگشت.

وی افزود: اگر ابتدای سال جاری از فعالین بازار سوال می شد «شاخص تا پایان سال به چه عددی خواهد رسید؟»، در جواب شاید عدد دو میلیون را پیش بینی می کردند. با این حال هنوز نیمی از سال سال سپری نشده این عدد فتح شده است.

دلایل فتح شاخص دو میلیون واحدی

هودی با مبارک خواندن این اتفاق، از دلایل فتح این شاخص گفت: تضعیف پول ملی در مقابل دلار، تورم حاکم بر جامعه و نکته بعدی حمایت دولت و عرضه متعدد سهام های کوچک و متوسط است که در بازار سرمایه و در بورس و فرابورس شکل گرفت. این ها عواملی بود که دست به دست هم دادند که توانسته بازار ما و کرونا را تبدیل به فرصت کند و از آنجایی که بسیاری از کسب و کارها تعطیل هستند، هیچ بازاری پذیرای پول های خرد و کوچک مثل پنج میلیون تومان و ده میلیون تومان نیست، غیر از بازار سرمایه ؛ لذا تمامی این عوامل دست به دست هم داد تا شاخص دو میلیون تومان را رد کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بازگشت شاخص به کانال یک میلیون واحدی اظهار کرد: بنابر تجربه زمانی که مزرهای اعداد روانی مثل دو میلیون واحد را می شکنیم، بازار باید یک استراحت و یا اصلاحیه انجام دهد. لذا زمانی که شاخص یک میلیونی را فتح کردیم و به شاخص یک میلیون 200 واحد رسیدیم، بازار اصلاح شد و شاخص تا مرز 980 هزار واحد افت کرد.

هودی: همیشه در بازار بورس از گذشته درس می گیریم و به آینده نگاه می کنیم

وی افزود: "همیشه در بازار بورس از گذشته درس می گیریم و به آینده نگاه می کنیم". بازار در محدوده دو میلیون واحدی، به سمت استراحت پیش می رود.

انتخابات آمریکا، امتیاز دو سربرد برای بورس ایران

هودی در رابطه با انتخابات پیش روی آمریکا و تاثیر آن روی بازار سرمایه ایران، گفت: انتخابات می تواند برای ما یک امتیاز دو سر برد داشته باشد. از این جهت که اگر دونالد ترامپ مجددا رای بیاورد، افرایش نرخ دلار را در پیش داریم که این امر باعث تضعیف پول ملی می شود و در مقابل بازار سرمایه همیشه واکنش مثبتی به این تورم نشان داده است.

وی ادامه داد: اگر دموکرات ها روی کار بیایند و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شود، دوباره امید به مذاکرات شکل می گیرد و بارقه امیدی که با قرداد برجام می تواند منعقد شود، و رونقی که در پسابرجام در صنعت بورس شکل گرفت مجددا شکل بگیرد و بازار بورس بالا بیاید. این دو روی سکه رشد بازار سرمایه است.

مدیر معاملات کارگزاری بورس بیمه ایران افزود: در مقابل باید این را در نظر گرفت که اگر جو بایدن رای بیاورد امکان اینکه پولی ملی کشور تقویت شود نیز وجود دارد و این امر باعث می شود بازار سرمایه اندکی افت کند. به عقیده اینجانب رشد بازار را در انتخابات پیش روی آمریکا محتمل تر می دانم.

انتخابات ریاست جهمهوری ایران مهم تر از انتخابات آمریکا

هودی تاکید کرد: آنچه که در بازار بورس ایران مهم تر از انتخابات آمریکا است، انتخابات خرداد ماه سال آینده ایران است که از چند ماه قبل دفاتر و ستادها بسته می شوند و کاندیداها مشخص می شوند. این امر برای بازار بورس بسیار مهم تر است.

هسته معاملات، دغدغه سرمایه گذران

وی در خصوص متغیرهای موثر در آینده بازار سرمایه ایران و مهم ترین دغدغه حال حاضر سرمایه گذاران بورسی، اظهار داشت: اکنون بزرگ ترین ریسکی که بازار سرمایه قبول می کند، هسته معاملات و کندی سامانه معاملات است.

هودی ادامه داد: چندین روز است که شاهد این هستیم که در طول معاملات یک الی دو ساعت بازار را نداریم و بازار زمان بندی شده است و سهم های بزرگ بعد از بازار آمده. سهم هایی که یک ساعت می توانیم معامله کنیم یا صفحه خرید است یا صفحه فروش و حد متعادلی نمی توانیم برای آن تصور کنیم.

زمان معاملات بزرگ تر شود

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عدم تطبیق زمان معاملات، گفت: باید همه سهم ها یکجا باهم معامله شود و یا اینکه زمان معاملات بزرگ تر شود و معاملات تا ساعت چهار بعد از ظهر انجام شود و همه باهم معامله شوند. لذا این امر باعث می شود ریسک صنعت کارگزاری کنترل شود و فرآیند جوی بازار گرفته شود و رفتار گله ای از بازار به بیرون کشیده شود.

هودی تاکید کرد: مهم ترین دغدغه سرمایه گذاران و مهم ترین ریسکی که بازار سرمایه به خود می گیرد هسته معاملات است که امیداریم بهبود یابد و باعث ضرر بیشتر به سهام داران وسرمایه گذران نشود.

مدیر معاملات کارگزاری بورس بیمه ایران در خصوص عرضه سهام های شرکت های بزرگ گفت: بیش از پنج میلیون کد بورسی مشارکت می کند و عرضه می گیرد، بیش از 40 میلیون کد سهام عدالت در بازار داریم که در بازار سرمایه فعال هستند. بالاخره سهم های کوچک که بخاطر ماهیت و ذاتشان کوچک هستند تعداد سهام دار و سهام شناور کمی دارند و تعداد سهام دار کمی پذیرا هستند.

وی افزود: عرضه های بزرگ سهام باعث می شود که سهام داران بیشتری در بورس سهام داری کنند و باید جامعه سهام داری بیشتر شود. شرکت ها ناچار هستند که شناوری سهام شان را در بازار افزایش دهند که تعداد کدهای فعال بورسی بیشتر شود. اگر شرکت ها عرضه نکنند، به فرض اینکه پنج میلیون کد داریم و پنج میلیون هم سهام، سهام ها دست به دست نمی چرخد. ولی اگر پنج میلیون کد داشته باشیم، 500 میلیون سهام، سهام ها می تواند باهم دست به دست بچرخند و باعث رونق و شکوفایی بازار بورس می شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 305
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران