پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 399970 تاریخ : 1397/08/02-11:43:11
,12,17,4,
داووس صحرایی به کجا می کشد؟

کنفرانس سرمایه گذاری عربستان دیروز برگزار شد

داووس صحرایی به کجا می کشد؟

امین ناصر، رییس شرکت نفتی آرامکو در گفتگو با سی ان ان اعلام کرد: همه درباره مرگ خاشقجی متاسف هستند اما عربستان برنامه های سرمایه گذاری خود را پیش می برد. به گفته او در اولین روز کنفرانس، معاملاتی به ارزش 50 میلیارد دلار به امضا رسید. این کنفرانس تا روز پنجشنبه ادامه دارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازاتاق بازرگانی، دیروز کنفرانس سرمایه گذاری عربستان با کمبود سخنران های بزرگ آغاز شد. سی ان ان گزارشی درباره این کنفرانس منتشر کرده است.

طبق این گزارش، ده ها نفر از رهبران شرکت های بزرگ و کسب و کارهای در این کنفرانس شرکت کردند. اما ماجرای جمال خاشقجی و ناپدیدشدنش بعد از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول هنوز هم سوال خیلی افراد باقی مانده است.

امین ناصر، رییس شرکت نفتی آرامکو در گفتگو با سی ان ان اعلام کرد: همه درباره مرگ خاشقجی متاسف هستند اما عربستان برنامه های سرمایه گذاری خود را پیش می برد. به گفته او در اولین روز کنفرانس، معاملاتی به ارزش 50 میلیارد دلار به امضا رسید. این کنفرانس تا روز پنجشنبه ادامه دارد.

ناصر همچنین گفت: ما برای اتفاقی که افتاد و برای خانواده او متاسفیم اما باید فراتر از این ماجراها حرکت کرد. بسیاری از شرکای تجاری ما در این کنفرانس حضور دارند.

اما انصراف دسته جمعی مدیران شرکت هایی مانند جی پی مورگان، اوبر و زیمنس باعث ایجاد حاشیه هایی شد. بن سلمان طی این مدت تلاش کرده اقتصاد وابسته به نفت کشورش را مدرن سازد. شاهزاده ای که پول عربستان سعودی را در شرکت های تکنولوژی در سراسر جهان تزریق کرده و با نام های بزرگ دره سیلیکون رفت و آمد دارد. اما حالا او با ماجرایی که برای خاشقجی اتفاق افتاده است، با بحران هایی مواجه شده است.

دایره نزدیک به بن سلمان برای مرگ ستون نویس واشنگتن پست متهم شده اند. دولت عربستان که در ابتدا مدعی بود خاشقجی، کنسولگری عربستان را زنده ترک کرده است، حالا می گوید او در داخل ساختمان کشته شده. البته عربستان اصرار دارد که این یک اشتباه بزرگ و براساس یک درگیری بوده است.

این توضیح باعث ایجاد شک و تردید های بیشتر شد. از جمله اینکه دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا روز دوشنبه اعلام کرد از شنیده ها راضی نیست.

شاهزاده بن سلمان، اواخر بعد از ظهر وارد کنفرانس شد. در همان زمان صحبت هایی درباره مسابقات فرمول E که قرار است در ماه دسامبر به عربستان سعودی آورده شود، صحبت شد.

سال گذشته بن سلمان، درباره شهر نئوم، پروژه بزرگ برای چشم انداز 2030 و مدرنیزاسیون صحبت کرده بود. اما او روز سه شنبه هیچ صحبتی نکرد و ستاره 2017 او –ماسایوشی سان، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سافت بانک- هم هیچ جا دیده نشد.

توتال آمد، زیمنس رفت

برگزار کنندگان کنفرانس ریاض که این کنفرانس را به عنوان «داووس صحرایی» عنوان می کنند، امیدوار بودند که با وجود از دست دادن نام های بزرگی مانند استیون منوچین، وزیر خزانه داری امریکا، مدیرعاملان HSBC  و Blackrock و کریستین لاگارد، رییس صندوق بین المللی پول، اوضاع عادی پیش برود.

سران دولت های پاکستان، سنگال، گابون و همچنین بعضی از کشورهای عربی در این نشست حضور داشتند. به علاوه یک هیات از کارفرمایان، مدیران و مقامات روسی هم در این کنفرانس شرکت کردند.

کریل دمیتریف، مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه گفت: ما یک هیات بزرگ از روسیه داریم و دوستانی از چین هم در اینجا حضور دارند.

در این میان همچنین پاتریک پویانه، رییش شرکت نفتی فرانسوی توتال هم حضور داشت. او در گفتگو با سی ان ان بیزنس گفت: چرا من اینجا نباشم. ما و عربستان شرکای تجاری هستیم و ما از مردم عربستان حمایت می کنیم. او همچنین ادامه داد: من معتقدم یک صندلی خالی هیچ وقت استراتژی مفیدی نخواهد بود. او این نظرات را در مقایسه با رفتار جو کائزر، مدیر زیمنس، که از شرکت در این کنفرانس انصراف داد، بیان کرد.

کائزر در یادداشتی نوشت: به محض اینکه خبر مرگ خاشقجی را شنیدم، برای من روشن شد که ما نمی توانیم به سادگی و طبق معمول کسب و کارمان را پیش ببریم.

معامله ای به ارزش 50 میلیارد دلار

غیبت شرکت های بزرگ، باعث توقف سعودی ها نشد. مدیرعامل آرامکو گفت که تنها یک معامله به ارزش 34 میلیارد دلار با شرکت هایی از سراسر جهان از جمله Halliburton، Baker Hughes، Schlumberger، Total و Sumitomo امضا کرده است.

ناصر، مدیرعامل آرامکو همچنین گفت معامله ای به ارزش 16 ملیارد دلار در بخش های دیگر اقتصاد هم به امضا رسید.

کسب و کارهای امریکایی و اروپایی می خواهند در میان اعتراضات به قتل خاشقجی کانال های ارتباطی خود را حفظ کنند. از طرفی ارتباط های تجاری عربستان در میان شرکت های صنایع انرژی و تسلیحاتی قوی است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 305
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران