پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 305650 تاریخ : 1396/07/13-11:36:15
,14,16,
داربست های 14 ساله گنبد اصلی مسجد سپهسالار برچیده شد

داربست های 14 ساله گنبد اصلی مسجد سپهسالار برچیده شد

با اتمام مرمت و بازسازی کاشیکاری معرق گنبد اصلی مسجد و مدرسه عالی شهید مطهری(سپهسالار)، داربست های این مسجد پس از 14 سال برداشته شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، ، مدیر پروژه مرمت این مسجد با اعلام این خبر گفت: مرمت، بازسازی، لکه گیری و عایقکاری کاشیکارهای معرق این گنبد واقع در بالای شبستان تابستانی  که در اکثر بخش ها دچار طبلگی شدید وشکستگی شده بود با اختصاص  5 میلیارد ریال و فعالیت مستمردو ساله به اتمام رسیده است.

مجید روان پارسا درخصوص نصب داربست به مدت 14 سال اظهار داشت: در مقطعی در سال 1375  تمامی کاشیکاری های این گنبد تعویض می شود و متاسفانه بدلیل کاستی های صورت گرفته بخشی از گنبد  در سال های پس از آن ریزش می کند و طی سال های 80 تا 84 به منظور جلوگیری از ریزش داربست زده می شود.

وی اقدامات صورت گرفته در مرمت این گنبد را شامل آسیب شناسی، تثبیت کاشی های گنبد، تراش کاشی ها جهت مرمت، چادرکشی و تور کشی، گستردن پوستی جهت برداشت، برداشت تریینات گنبد، عملیات نقشه برداری و رولوه آن برشمرد  و افزود: در عملیات مرمت این گنبد  بیش از 70 درصد کاشی ها تعویض و زیرسازی شدند.

مجید روان پارسا با تاکید بر اینکه این بنا از جمله بناهای فاخر دوره قاجار با تلفیقی از معماری این دوره و عثمانی است گفت: این بنا اولین مسجد و مدرسه دایر است که ار سوی یکی از نخستین مهندسان ایرانی بنام ممتحن الدوله طراحی شده است.

این مسئول همچنین با اشاره به اینکه شبستان تابستانی یا گنبدخانه واقع در ضلع جنوبی صحن مسجد نقطه ی نهایی تکامل فضایی الگوی قدیمی مسجدها و مدرسه های معماری ایران بعد از اسلام محسوب می شود  افزود: در گنبدخانه ی مسجد سپهسالار فضا به حداکثر گشادگی و سیلان خود در الگوی گنبدخانه ها می رسد و گنبد کیفیت معلق و بی وزنی را به دست می آورد.

وی مجموع فضای گنبدخانه ی این مدرسه را نقطه ی تکامل الگوی گنبدخانه ها از نظر گشایش فضایی دانست.

روان پارسا حفاظت و مرمت، بازسازی، لکه گیری، عایقکاری کاشی هایکاری معرق گنبد اصلی، آسیب شناسی ترکهای گنبدهای گوشواره های صحن اصلی مسجد،  ترک های موجود در طبقه دوم، جبهه غربی، ازاره های سنگی حجاری شده صحن اصلی و ارایه طرح مرمت و اجرای طرح، ایجاد زهکش در بخش جنوبی جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت، طراحی، ساخت و نصب کاشیهای مورد نیاز در فضاهایی که کاشیهای فرسوده یا مفقوده داشتند، تعمیر آبچکانهای موجود و تکمیل آن در تمامی رخبامهای باران گیر،  مرمت و استحکام بخشی سقف کاربندی، مرمت گچبری های شبستان مسجد، مرمت کامل دروازه اصلی، آسیب شناسی چوبهای موجود در ماذنه و منارها و اجرای اقدامات حفاظتی و مرمتی را از جمله اقداماتی خواند که از سال 93 در این مسجد صورت گرفته است.

وی انجام مطالعات سازه ای در زمینه نشست بنا و ترکهای عدیده موجود، نجات بخشی کاشی کاری های ایوان اصلی شبستان زمستانی، سبک سازی پشت بام ها، زه کشی و ناکشی بخش خارجی مسجد را  از جمله اولویت های نجات بخشی و حفاظتی آتی این مسجد برشمرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 432
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران